• Tinzi
    Äldre 29 Jul 12:42
    2807 visningar
    16 svar
    16
    2807

    Hur hade ni gjort? Barn eller inte barn?

    Vi vet inte riktigt hur vi skall göra....

    Vi har 2 barn som när det är dax kommer att vara 4,5 resp 2,5 år.

    Vi vill gärna åka till Spanien m. barnen då jag är uppväxt där,men samtidigt behöver vi verkligen ha en vecka för oss själva.

    Skulle ni ha åkt utan barn eller med barn? Eller kanske 1 vecka själv & så kommer barnen m. mormor sen sista veckan? (betyder barnvakt nån kväll också) eller 1 vecka m. barnen först och sen en vecka själva?

    Andra förslag?

  • Svar på tråden Hur hade ni gjort? Barn eller inte barn?
  • Darlin­g Daisy
    Äldre 29 Jul 13:02
    #1

    Svårt val! 
    Hur tror ni era barn reagerar på att ni vill resa utan dom? Är det svårast att bli lämnade hemma m mormor och sen åka efter eller svårast att åka ifrån mamma o pappa när ni varit en vecka i Spanien tillsammans?
    För mig är alternativet att ta med både mormor och barnet på semestern också okej. Som du skriver, så kan man ju då få barnvakt nån kväll också.

    Är det ett alternativ att åka till Spanien hela familjen och vid ett annat tillfälle åka själva utan barn? Då kan ni ju välja nåt annat resmål, om ni inte vill vara för långt bort från barnen/lägga för mycket pengar på resan. Jag menar, att man kan ju ha en skön avslappnande semester/smekmånad även i grannstaden/på västkusten/i fjällen...

  • Äldre 29 Jul 13:13
    #2

    Skulle inte barnen tycka att det var kul att få vara hemma hos mormor medan ni är i Spanien?
    För mig så är det mest där skon klämmer...
    Om barnen trivs hos mormor och är vana vid att vara där så spelar det ju ingen roll vart ni är medans dom är hos henne.
    Däremot så är ju det där med avsked svårt, och det kan kanske vara jobbigare för dom att resa med bara mormor oavsett om det är till eller från er.

    Men om du vill visa dom Spanien så tycker jag nog att ni skulle först åka själva en vecka (eller två) och sen åka tillbaka ner någon annan gång och ta med barnen då och göra en familjesemester... Eventuellt ta med mormor den gången ni tar med barnen...
    Hur mycket får 2,5 åringen ut av en spanienresa där han/hon får åka ena vändan utan mamma och pappa?
    Själva resan kan ju vara traumatisk nog ändå när man är liten...

  • fru201­1kansk­e
    Äldre 29 Jul 14:05
    #3

    Vi har tre barn, 8 år, 4,5 och 2 och vi har valt att åka på en kortare resa till NY själva och sedan tänkte vi komma iväg på sol och bad semester till våren med barnen (och då får vi ev min mamma och min syster m familj med oss) .
    Mitt råd är kanske att ni åker iväg på en kortare resa bara ni, behöver ju inte resa så långt. Vi har varit iväg på kryssning till Riga  och Tallin förut och det är ett kanonsätt för oss att komma ifrån vardagen och få ha liten koncentrerad semester utan att det blir alltför mycket jobb med barnvakteriet.

  • ElinFa­lk85
    Äldre 29 Jul 14:36
    #4

    när jag va i deras ålder blev jag lämnad hos mormor och morfar när mamma och mina äldre (dom är 7,8 och 12 år äldre än mig) drog till italien. jag har inte fått några men än så länge iaf och idag är jag 25,5 =).

  • SaJo19­81
    Äldre 29 Jul 15:00
    #5

    Vi åker till thailamd på vår bröllopsresa ocj har tvillingar spm fyller 2 snart! Tur för oss ska min svärmor till thailand samtidigt så hon kommer ha barnen halva tiden ungefär :) tycker det e en toppenidé att göra så!

  • Tinzi
    Äldre 29 Jul 15:06
    #6
    Darling Daisy skrev 2011-07-29 13:02:01 följande:
    Svårt val! 
    Hur tror ni era barn reagerar på att ni vill resa utan dom? Är det svårast att bli lämnade hemma m mormor och sen åka efter eller svårast att åka ifrån mamma o pappa när ni varit en vecka i Spanien tillsammans?
    För mig är alternativet att ta med både mormor och barnet på semestern också okej. Som du skriver, så kan man ju då få barnvakt nån kväll också.

    Är det ett alternativ att åka till Spanien hela familjen och vid ett annat tillfälle åka själva utan barn? Då kan ni ju välja nåt annat resmål, om ni inte vill vara för långt bort från barnen/lägga för mycket pengar på resan. Jag menar, att man kan ju ha en skön avslappnande semester/smekmånad även i grannstaden/på västkusten/i fjällen...
    mm så sa blivande med! Att vi skulle ta en weekend i Danmark eller så,och sen åka till Spanien :) Ngt att tänka på:)
  • Tinzi
    Äldre 29 Jul 15:08
    #7
    Chicita skrev 2011-07-29 13:13:31 följande:
    Skulle inte barnen tycka att det var kul att få vara hemma hos mormor medan ni är i Spanien?
    För mig så är det mest där skon klämmer...
    Om barnen trivs hos mormor och är vana vid att vara där så spelar det ju ingen roll vart ni är medans dom är hos henne.
    Däremot så är ju det där med avsked svårt, och det kan kanske vara jobbigare för dom att resa med bara mormor oavsett om det är till eller från er.

    Men om du vill visa dom Spanien så tycker jag nog att ni skulle först åka själva en vecka (eller två) och sen åka tillbaka ner någon annan gång och ta med barnen då och göra en familjesemester... Eventuellt ta med mormor den gången ni tar med barnen...
    Hur mycket får 2,5 åringen ut av en spanienresa där han/hon får åka ena vändan utan mamma och pappa?
    Själva resan kan ju vara traumatisk nog ändå när man är liten...
    mmm jo.De har varit i Spanien flera ggr innan, & båda trivs mkt bra hos mormor.Men grabben kanske skulle bli ledsen omhan visste att vi skulleåkai förväg Så att säga...ev. åka ner några dar 3-5 innan bara..Svårt detta tycker vi :( Själv resan för deras mormor m. 2 barn är det vi oroar oss mest för...
  • Tinzi
    Äldre 29 Jul 15:11
    #8
    fru2011kanske skrev 2011-07-29 14:05:41 följande:
    Vi har tre barn, 8 år, 4,5 och 2 och vi har valt att åka på en kortare resa till NY själva och sedan tänkte vi komma iväg på sol och bad semester till våren med barnen (och då får vi ev min mamma och min syster m familj med oss) .
    Mitt råd är kanske att ni åker iväg på en kortare resa bara ni, behöver ju inte resa så långt. Vi har varit iväg på kryssning till Riga  och Tallin förut och det är ett kanonsätt för oss att komma ifrån vardagen och få ha liten koncentrerad semester utan att det blir alltför mycket jobb med barnvakteriet.
    mmm saken är ju den att vi vill få¨lite bad och gärna sol, men vet ju att Danmark kan ha badhotell som är mysiga. Men det kommer nog kännas bäst att göra som så :) Så slipper barnen resa själva m. sin mormor :)
    ElinFalk85 skrev 2011-07-29 14:36:08 följande:
    när jag va i deras ålder blev jag lämnad hos mormor och morfar när mamma och mina äldre (dom är 7,8 och 12 år äldre än mig) drog till italien. jag har inte fått några men än så länge iaf och idag är jag 25,5 =).
    hehe näe eg. kommer de säkert må toppen hos mormor.

    Saken är den att deras mormor ä 64 år och halvskruttig & vi oroar oss för att en vecka m. 2 små barn kan bli för mkt för henne (& att ha flera olika barnvakter kanske blir jobbigt för dem)
  • anders­son197­0
    Äldre 29 Jul 16:03
    #9

    Er brölllopsresa...ni kan väl ta den själva & åka med kottarna en annan gång?
    Utomlands med så små barn är väl inte riktigt avkopplande och med egentid?
    Tror knappast de får några men i framtiden om ni förklarar att ni ska iväg på puss-semester.
    Ni är föräldrar årets övriga 50 veckor twentyfourseven så passa på och ta er tid för varandra.
    Sen kan ni kompensera dem med annat, lekland, simhall o annat skoj på hemmaplan.

  • Emelie 87
    Äldre 29 Jul 17:34
    #10
    Vi har en son på snart tre år och en dotter på dryga ett. Vi lämnade båda hos sin mormor, morfar och moster innan vi åkte till USA i tre och en halv veckor. Jag kan säga att saknaden var enorm och det var svårt vissa stunder när vi tänkte på våra små. Men det gick utmärkt ändå att njuta av bröllopsresan eftersom vi gjorde så gott vi kunde för att minimera avvisningsrisken vid hemkomsten. Vi tog snuttefiltar hemifrån och lämnade dom hos barnvakterna, samt vi höll kontakten med barnen via skype.

    När vi sedan kom hem var dom först något småpurkna och det tog några dagar för dom att vänja sig vid att ha mamma och pappa hemma igen. :)

    Nu försöker vi gottgöra detta på bästa möjliga sätt. Visa att vi inte sticker iväg igen utan vidare. Kanske sparar vi pengar och åker till USA igen om några år som en familj. :)
    En man, två barn, oändligt med kärlek
  • Tinzi
    Äldre 29 Jul 20:36
    #11
    andersson1970 skrev 2011-07-29 16:03:49 följande:
    Er brölllopsresa...ni kan väl ta den själva & åka med kottarna en annan gång?
    Utomlands med så små barn är väl inte riktigt avkopplande och med egentid?
    Tror knappast de får några men i framtiden om ni förklarar att ni ska iväg på puss-semester.
    Ni är föräldrar årets övriga 50 veckor twentyfourseven så passa på och ta er tid för varandra.
    Sen kan ni kompensera dem med annat, lekland, simhall o annat skoj på hemmaplan.
    MMM så känner vi också....men vi tog nu beslutet att sticka iväg direkt (1-3 dar) efter bröllpopet & vara borta 3-4 dagar,och sen åka utomlands m. barnen till Spanien allihopa :)
    Då slipper barnen vara utan oss en hel vecka, vi slipper oroa oss för att deras mormor inte orkar,och att de ska åka flygresan själva m.henne.

    Så nu ska vi bara fundera på vart vi åker 3-4 dagar :)
  • Happy7­2
    Äldre 9 Aug 07:01
    #12

    Prag är otroligt romantiskt(och billigt) Vandra längs Karlsbron, alla små mysiga bakgats resturanger, och billig shopping!!! Hela stan är dessutom fylld av musik då de har en etablerad jazz scen....Kan varmt rekomendera det! Min MTB friade en vecka efter vår weekend där...

  • Tinzi
    Äldre 14 Aug 21:55
    #13
    Happy72 skrev 2011-08-09 07:01:38 följande:
    Prag är otroligt romantiskt(och billigt) Vandra längs Karlsbron, alla små mysiga bakgats resturanger, och billig shopping!!! Hela stan är dessutom fylld av musik då de har en etablerad jazz scen....Kan varmt rekomendera det! Min MTB friade en vecka efter vår weekend där...
    Jo vet, jätte fint, funderat på det, men varit där 2 ggr m. fd så känns ej passande :(
  • Tilia
    Äldre 14 Aug 22:07
    #14

    Var bor ni? Vi firade vå "bröllopsresa" några dagar i Gränna på Hotell Gyllenneuttern.
    Gick och strosade på stan och tog båten över till visingsö.
    O det säger jag bara:
    Pröva att hyra tandemcykel för överlever äktenskapet det så överlever det allt!
    Flört

  • Tinzi
    Äldre 14 Aug 22:08
    #15
    Tilia skrev 2011-08-14 22:07:38 följande:
    Var bor ni? Vi firade vå "bröllopsresa" några dagar i Gränna på Hotell Gyllenneuttern.
    Gick och strosade på stan och tog båten över till visingsö.
    O det säger jag bara:
    Pröva att hyra tandemcykel för överlever äktenskapet det så överlever det allt!
    Flört
    hahah låter nice! Vi bor i Borås...
  • Tilia
    Äldre 14 Aug 22:09
    #16

    Då är det kanske lagom långt Glad

Svar på tråden Hur hade ni gjort? Barn eller inte barn?