• Lissie84

Vilken kilt ska vi välja?

Hej,

Ska på bröllop i Skottland i höst och vi tänkte att det kunde vara lite kul om min fästman hade kilt på sig, enda chansen i världen att ha det =). Men det finns ju en del tartan att välja på, tänkte välja mellan de vanligaste, eftersom vi tänkte hyra. Nedan finns länkat ( har inte listat ut hur man lägger in bilderan) till de olika mönstrena, snälla säg vilket ni tycket är finast.

Stewart hunting
    www.scotchcorner.com/mill/tartans-s/stewart-hunting.html 

black watch
    en.wikipedia.org/wiki/File:Black_Watch_slim.png

caledonian
    www.lochcarron.com/tartanstrome/caledonian.html

auld lang syne 
    www.heritageofscotland.com/Tartan/Auld-Lang-Syne-Modern/id,6434,tartan.php

Tack för hjälpen! 

• Svar på tråden Vilken kilt ska vi välja?
  • Kattpoet

Är han skotte ta vilken som helst,  annars  rekomenderar min  skotska make att ni tar en dresskilt som är hel svart, snyggt sobert och det är en kilt utan tillhörighet . Kom ihåg inte alla skottar jublar över icke skottar i  kilt, det beror på var ni ska vara.
     Kom ihåg att knyta skosnörena rätt, så ni visar att ni står för SKottland och inte  Drottningen!    
    Fulla  skottar som är  väldigt stolta över att vara skottar och älskar sin haggis kan sånna saker,  min make som inte är sådan fick sina skor omknutna på bröllopet för att han knöt fel.

• Lissie84

Tack för tipset om heltsvart, låter ursnyggt tycket jag!

Han är inte skotte, därav de univeriella tartan. Tror inte att det ska vara några egentliga problem men att kan har kilt brudgummen som är skotte tyckte att det skulle vara jättekul om han hade det. Under den tiden som jag bodde i Skottland så var det aldrig nå problem med att icke skottar hade kilt på sig, så långe man inte valde klanmönster.

Skosnörerna är det nog inte heller nån jättefara med, brudparet är inte direkt snp medelmmar =)

Men jag ser nog till att han har något under kilten, han har nog inte vanan inne att tänka på det som riktigt skottar har Flört 

• Kattpoet

Men om har han något under kilten så är den  kjol!  

Snp har vuxit stor i Skottland nu  men jag mött gamla stötat som inte gillar   snp eller att  utlänningar klär sig i kilt.

Ärligen så tycker den svarta enkla är den snyggaste när man inte är Skotte och sedan är ju frågan vad  din karl ska ha på toppen!  Det är mycket som ska till.

Ska ni vara i Sant Andrews så vet jag en helt underbar  uthyrningsfirma. 

Svar på tråden Vilken kilt ska vi välja?