• Anonym

Många som tackat nej...

Hej alla!
    Hoppas ni njuter av  sommaren såhär långt.

Ville bara skriva av mig lite, vår sista OSA dag har gått ut och tyvärr har många tackat nej vilket har gjort av vårt totala antal har drastiskt gått ner. Är ledsen över det och känner att det blir en liten fest.
    Vi är nu nere på 32 st...

• Svar på tråden Många som tackat nej...
  • Anonym (k)

Stackars er, förstår att det känns tråkigt! hur många har tackat nej? behöver ni ändra något pga detta? jag är helt säker på att ni kommer få en strålande, underbar bröllopsdag iaf, det är bara nu det känns lite snopet..

• Victoria

Jag förstår att du känner dig ledsen över det!! Men finns det något som gjort att det tackat nej, så som att det kanske är på semester, jobbar osv.
    Tänk istället att dom som tackat ja är dom som verkligen vill gå på ert bröllop och dela den dagen med er. Tänk också att det är eran dag och att det egenligen inte spelar någon större roll om det är 32 st istället för 50, 100 eller hur många du nu har bjudit, ni ska ha den underbaraste dagen i ert liv och ni delar den med era 32 gäster

Jag förstår att det kan vara jobbigt att smälta, men hur långt är det kvar till bröllopet då? Finns det inga andra att bjuda in om du vill fylla ut, tex gamla vänner och bekanta.

• Anonym

Nu får du en fest med 32 personer som du inner umgås med än en fest med  100 personer som du knappt hinner att säga hej till.

Och för mig är 30 personer en stor fest, eftersom det är precis så många jag orkar  umgås med på en gång och inte glömmer bort någon. 

• Anonym

Tack för svar och stöd!
    Det har tyvärr inte berott på semester etc, ahde folk varit bortresat hade vi såklart förstått detta. Vi hoppas inte festlokalen har invändningar nu på detta.
    @Victoria - Du säger precis som min mamma, var glad och njut av de som verkligen tackat ja som vill dela denna dagen med oss.  Det är ca 2 månader kvar till bröllopet och vi har funderat på det med att bjuda in andra men samtidigt känner vi att då skulle de fått en inbjudan när alla andra fick, vill inte någon ska känna sig inbjuden i sista stund så att säga. Hade det inte uppfattas så?

@Anonym - Ja 32 är inte lite personer, det är mer att man blir ledsen när man tror det blir fler och så blir bilden en annan. Jag är glad du skriver att det inte är en liten skara folk, för jag var orolig för det.

• Pinkgrape

Jag känner igen mig mycket. Vi hade en gästlista på ca 85 personer och efter OSA gått ut, så hade vi 53st som tackat ja och kommer. För oss är det omständigheter i släkten som gjort att många valt att inte dyka upp. Lite orättvist mot oss kan jag tycka, då vi inte är inblandade i det andra som pågår. Nåja. Nu är det som det är.

Jag tycker dock att om ni har några som ni skulle vilja bjuda in i efterhand, så ska ni göra det. Jag tror dessutom att det bästa sättet är att vara helt ärliga och säga att ni har fått fler som avböjt och inte kan komma än vad ni hade räknat med och att det därför finns plats att bjuda in fler personer och att ni gärna vill att de ska närvara. Vi har efterhandsinbjudit en person och han blev överlycklig och tackade ja på en gång :) Nu har vi därför 54 gäster på listan :)

I övrigt så tycker jag faktiskt, det är ett råd jag gett mig själv också, att ni ska försöka lägga er tid och fokus på de personer som kommer och vill dela er dag med er. Det är dem som är värda det :) Klart att man blir ledsen, men inte ska er bröllopsmiddag/fest bli förstörd för att några inte kan (vill?) komma. Ge dem inte den makten.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • förlovadflicka

Vi kommer ha 35 gäster på middagen, kanske inte är optimalt om man vill ha en riktig röjarfest, men vill man ha en romantisk, supermysig och trevlig middag så är det nog ett rätt bra antal tror jag :) Jag menar, 32 pers är ju många, hur ofta har man fester med så många? :)

• Victoria

Nej absolut inte! Jag skulle bara bli jätte glad om en gammal vän skulle bjuda in mig på bröllop!! Men visst kan det vara kort om tid om det tex är långt att resa el. dylikt. Men det skadar ju aldrig att skicka ut en inbjuda till dom!! Man kan ju aldrig veta säkert innan man har testat!!

Och är det så att du vill fylla ut kyrkan lite kan man ju alltid be prästen att göra lite "reklam" till församlingsmedlemar att det är bröllop att de är hjärtligt välkommna på vigseln eller sätta ut en annons i tidningen att det är öppen vigsel. Finns nog många blivande brudar som gärna kommer och ser på en vigsel

• Pinkgrape
    Victoria skrev 2011-07-29 15:15:39 följande:
    Nej absolut inte! Jag skulle bara bli jätte glad om en gammal vän skulle bjuda in mig på bröllop!! Men visst kan det vara kort om tid om det tex är långt att resa el. dylikt. Men det skadar ju aldrig att skicka ut en inbjuda till dom!! Man kan ju aldrig veta säkert innan man har testat!!

Och är det så att du vill fylla ut kyrkan lite kan man ju alltid be prästen att göra lite "reklam" till församlingsmedlemar att det är bröllop att de är hjärtligt välkommna på vigseln eller sätta ut en annons i tidningen att det är öppen vigsel. Finns nog många blivande brudar som gärna kommer och ser på en vigsel
    En sak som kan vara bra att tänka på då, är att inte skriva ut namnet på er som gifter er i tidningen. Det var ett par här i krokarna som hade gjort det och när de kom hem dagen efter bröllopet, så var huset tömt. Förmodligen hade tjuvarna sett i tidningen att de skulle gifta sig och antog då att det var fritt fram, vilket det ju var eftersom typ alla grannar var på vigseln också.
  • förlovadflicka
    Pinkgrape skrev 2011-07-29 16:48:27 följande:
    En sak som kan vara bra att tänka på då, är att inte skriva ut namnet på er som gifter er i tidningen. Det var ett par här i krokarna som hade gjort det och när de kom hem dagen efter bröllopet, så var huset tömt. Förmodligen hade tjuvarna sett i tidningen att de skulle gifta sig och antog då att det var fritt fram, vilket det ju var eftersom typ alla grannar var på vigseln också.
    Åh nej vad hemskt! :(
  • sofi 88
    Pinkgrape skrev 2011-07-29 16:48:27 följande:
    Hörde några i Jönköpingstrakten som råkade ut för samma sak, inbrott när alla var i kyrkan/på bröllopet!
  • Pinkgrape
    förlovadflicka skrev 2011-07-29 18:26:23 följande:
    Åh nej vad hemskt! :(
    sofi 88 skrev 2011-07-29 18:32:09 följande:
    Hörde några i Jönköpingstrakten som råkade ut för samma sak, inbrott när alla var i kyrkan/på bröllopet!
    Ja, det 'är ju helt fruktansvärt, men det är ju klart ett bra tillfälle att passa på.
  • Anonym

Hej!

Har gått på semester så har inte varit inne på några dagar. Nja, alltså att bjuda in folk via tidningen för att fylla ut itex kyrkan är inte direkt vår grej :)

Vi är så glada för de gäster som kommer och skulle inte vilja "fylla ut". Det är bara synd att folk tackar nej, men man får ju räkna med bortfall.

Usch vad hemskt för de som fått huset länsat!!! Ja där ser man, inga namn offfentligt när man inte är hemma på en held dag och eventuellt natt.

• Aleta

Tråkigt med många som tackar nej, men då får ni en chans att bjuda fler!

Det är faktiskt helt korrekt enligt etiketten att bjuda en andra omgång. Det är egentligen därför man alltid ska svara så fort man vet att man inte kan komma så att de som bjuder har en chans att bjuda någon annan.

Självklart kan man inte bjuda alla man vill på sitt bröllop (eller väldigt många måste i alla fall begränsa sig).
    Nu kan ni ju bjuda ännu fler som är viktiga i ert liv, se det så istället. 

Vi bjöd in fler när vi fick platser över. Absolut inte för att fylla ut, utan för att vi egentligen ville ha dem med redan från början, men någonstans måste man sätta stopp. (Vissa släktingar hade åtminstine jag gärna valt bort för att vänner skulle få plats, men man vill ju inte starta en släktfejd. )
    Om inte folk kan begripa att det är helt OK att bli bjuden i en andra omgång utan blir stötta så är de inga vidare bra vänner utan tänker bara på sig själva tycker jag. 

• Anonym

Hur många var ni totalt på listan från början?

• Anonym

Här är en till som har ungefär lika många gäster som ni.. och vi va 60 st från början. Dessutom kommer der avbokningar i sista stund nu när vi redan gjort bordplacering samt kort och gästgåvor-Då blir man inte glad inte Demon
    FATTAR inte folk att det är både tid och pengar det gäller, när en avbokning kommer så får man ju göra om hela bordplaceringen ..MORR

• GeneralElectric

TS, när det är så lång tid kvar som två månader kan ni absolut bjuda in fler! En månad räcker också gott om det gäller gäster som bor i er egen stad och inte behöver planera en resa.
    Läs gärna denna tråd från maj, t ex det som citeras från Magdalena Ribbing om ”att bjuda på återbud” allra längst ner:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m3972569.html
    Det är klart att ni inte ska bjuda gäster bara för att ”fylla ut”. Men har ni gäster ni gärna hade velat bjuda från början, men inte hade plats för, ska ni inte dra er för att bjuda dem!
    Och som många skrivit ovan: hellre ett bröllop med drygt 30 gäster där ni hinner prata med alla än hundratals gäster där ni knappt hinner säga hej.

Svar på tråden Många som tackat nej...