• Petres­kow
    Äldre 25 Jul 09:08
    59514 visningar
    10 svar
    10
    59514

    Någon som har erfarenhet av Spray-Tan?

    Jag har funderingar på om man ska spray-tana sig inför bröllopsdagen, då min hy är väldigt känslig för sol & solaruim. Gifter mig i november och då är man ju vit som ett lakan ;)

    Jag har aldrig spray-tanat mig förrut, hur blir det? Är det ngn som vet? Tänker på huden, blir den fetare av sray-tan? Färgar det av sig på kläderna? Om man ska göra det hur lång tid innan bröllopet? Hur länge sitter färgen kvar? Borde ju räcka med att tana sig på överkoppen endast eftersom man har lång klänning.

    Tips o råd o erfarenhet tas tacksamt emot,

    Mvh Petra

  • Svar på tråden Någon som har erfarenhet av Spray-Tan?
  • Äldre 25 Jul 09:51
    #1

    Jag har inte spray-tannat mig själv, men har vänner som gjort det.
    Det är ingen idé att jag försöker eftersom jag har så dåligt med pigment att jag inte blir brun. Och brunkräm är ju inte så snyggt liksom Tungan ute

    Om du har blek hud normalt och inte blir så brun annars så finns det stor chans att du blir orange och inte snyggt "solbrun".
    Efter några timmar så har pigmentet i sprayen fäst mot huden (eller har påverkat huden så den har ändrat färg rättare sagt) så efter det så färgar det inte. Och du kommer ju knappast att spraya dig samma dag som du ska ta på klänningen.
    Hur länge färgen sitter beror på hur mycket du duschar och om du använder bodyscrubb och liknande. Det är ju bara det yttersta hudlagret som ändrar färg så det går bort i samma takt som du förlorar hudceller i duchen / av skav mot kläder osv. Men om du gör tanningen samma vecka så ska det inte vara någon fara.
    Tänk på att klänningen kan glida upp lite när du sitter, och du alltså visar benen då.
    Om du då är kritvit om benen och brun om resten av kroppen så är det ju uppenbart att du fuskat Flört

    Jag rekommenderar snarare en bodylotion med brun utan sol-effekt. Sån där man måste smörja regelbundet för att få effekt. Det räcker ju att inte vara kritvit. I November är ju alla mer eller mindre bleka ändå

  • schmoc­k
    Äldre 25 Jul 10:28
    #2

    Jag har inte gjort det, men en vän gjorde det när vi tog studenten. Hon var ojämnt orange, och mycket färg hade fastnat i porer i ansiktet så hon var prickig.

    Det är ju svårt att säga, det beror ju på hur du ser ut och var man gör det antar jag.

    Du kan ju testa en gång några månader innan och se hur det blir. Men jag skulle tro att du ska peela kroppen ordentligt innan (det gjorde nog inte min vän).

  • Äldre 25 Jul 10:34
    #3

    Jag har testat det men jag var inte nöjd. Jag rekommenderar istället att du använder en brun-utan-sol. Skrubba huden NOGA innan och smörj sedan hela kroppen. När jag skulle på bröllop i höstas så avände jag en från LR med aloe vera i. Den hade ingen hemsk "brun-utan-sol-doft" utan den doftade aloe vera, färgen blev jämn och naturligt brun. Jag gjorde det 1 vecka innan bröllopet och sen en gång till 2 dagar innan. Det blev kanon!

  • Petres­kow
    Äldre 25 Jul 10:40
    #4

    Ok, tack snälla för er hjälp.
    Ja det är den där orange färgen jag är orolig för.
    Att prova brun utan sol ett par månader innan låter ju som en kanon idé. Ska genast ta tag i den saken.

     Tack :)

  • Aniara­4
    Äldre 25 Jul 10:49
    #5

    Jag har en gång (inför en fest tidigt i juni) testat "airbrush tanning" där det alltså är en person som "sprutlackerar" en med en sprayflaska kopplad till ett luftflöde istället för att man bara går in i ett automatiskt bås. Vätskan är brunfärgad så att man ser hur mycket det kommer och kan få naturliga skiftningar, men det är inte den bruna färgen som stannar. Den första bruna färgen kladdar av sig en hel del, men den duschar man ju av sig sen.  Det kändes sjukt märkligt att stå avklädd och bli sprutlackerad, men de som jobbar i skönhetssalonger är ju vana vid att göra konstiga saker och få folk att känna sig någorlunda bekväma.

    Färgen blev fantastiskt bra de första dagarna, men efter någon vecka när den började lossna blev det lite fläckigt. Sen orsakade jag själv lite ojämnheter vid armhålorna då jag helt enkelt inte orkade hålla ut armarna så länge som man skulle...

  • Hidalg­o
    Äldre 25 Jul 11:45
    #6

    Hej!

    Det verkar vara många som är missnöjda.... det är inte jag.

    Precis som du TS så är jag tokigt blek, praktiskt taget året runt : )

    Jag gifter mig den 3 september och vill vara brun, därför gick jag och provade redan i april (och har gjort det ett par gånger sedan dess) för att se resultat och hur länge det håller.

    Har nu gått till 2 olika och inser att skillnaderna är stora. Den ena ger ett väldigt jämnt och hållbart resultat (dvs jag tappar färgen jämnt över kroppen) med en fin gyllenbrun färg. Det andra stället gav mig en väldigt ojämn färg som höll fläckvis (vilket gör att man ser ut som en kossa)

    Jag gifter mig en lördag och kommer att spray-tanna på torsdagen innan. Mkt viktigt att skrubba och raka/vaxa innan noggrannt.

    Jag har hållt på med brun-utan-sol tidigare och är så trött på att lägga tid på det. Spray-tanningen hos min favorit tar 10 min och kostar 250:- för hela kroppen, håller snyggt i en vecka - 10 dagar.

    Så mitt tips till dig är att prova innan och utvärdera.

    Lycka till!

  • Juni20­12
    Äldre 6 Aug 11:33
    #7

    Har erfarenhet av två olika spray tan-vätskor. Den ena ger ett väldigt brunt resultat, luktar dessutom gott, men man blir rätt så torr av den. Man lär smörja in sig med en fet creme eftråt, så att det håller så länge som möjligt. Den jobbar vi med nu. Den innan blev man något gul av, men mestadels brun, men inte torr. Det är ju en viss skillnad på vätskor men det är viktigt att skrubba innan, och göra det jämt. I o m att man annars tappar hudcellerna ojämt om man tex. glömt knäna så blir ju även "brännan" ojämn.  Lätt att förstå, men nåt som folk lätt missar och skyller på vätskan istället.

  • Jazzil­y
    Äldre 18 Aug 13:17
    #8

    Hej,

    Jag har provat spraytanning men skulle inte rekommendera det till bröllopet... färgar av sig en del och kan bli ojämnt som en del nämner ovan. Jag och en kompis gjorde det en gång och det blev verkligen olika på oss.
    Prova åtminstone innan så du vet att det inte blir nån allergisk reaktion eller att du blir som en morot.

    Annat tips som du kan testa redan nu... St Tropez brun-utan-sol kräm. Den är helt sjukt bra! Man blir superbrun - inge orange och ingen lukt. Den kan också färga av sig men man ska duscha av sig överflödet (efter några timmar) och efter man gjort det så färgar det av sig minimalt.
    325:- på NK eller nätet och pumpflaskan räcker 2-4 gånger för hela kroppen. Jag använder den även i ansiktet...
     

  • Äldre 13 Feb 11:55
    #10

    En bekant "tanade" sig. När hon skulle gå hem från salongen regnade det. Färgen i ansikten rann av så hon såg ut som en sebra... Obestämd

  • Äldre 16 Mar 09:28
    #10

    gammal tråd som någon troligen gjort reklam i som gör att den poppat upp.
    MEN bruna vill väl alla bli.
    Jag rekomenderar melatonan och skall precis beställa igen, så man kan bli lite brun inför sommar och sol


    Live free, ride free
Svar på tråden Någon som har erfarenhet av Spray-Tan?