• Januaribruden

Önskar hjälp ang. bag in box från Tyskland!

Imorgon börjar vår resa mot Tyskland där vi tänkt handla alkohol till vår bröllopsfest i vinter. Först ville vi köpa vinflaskor men eftersom det blir billigare och väger MYCKET mindre så tänkte vi ändå köpa bag in box. Vi vill ju inte åka fast för övervikt... Men nu kom vi på att boxviner inte har så lång hållbarhet och vi har ca 5-6 månader kvar till bröllopet.

På systembolaget står det:
    Systembolagets rekommendationer när det gäller hållbarheten för en oöppnad box med rött vin är ca 10 månader från tappdatumet, för vitt/rosé vin är det ca 8 månaders hållbarhet. När du har öppnat en box med rött vin kan den hålla så länge som 6 veckor om den förvaras i kylskåp. För ett vitt/rosé vin är siffran något lägre 3-4 veckor. Om boxen förvaras i rumstemperatur blir hållbarheten hälften så lång. Drycken kommer också att förlora i smak beroende på hur mycket som är kvar i boxen, ju mindre dryck - desto kortare hållbarhet.

Men när vi googlade så stod det mycket om att hållbarheten är kortare och att smaken blir sämre hela tiden eftersom det är luft i påsen osv.

Vi har tänkt ha allt i källaren fram tills bröllopet och där är det svalt iaf.

Vad tror ni? Om det är "nytappat" borde det gå bra?

Vi tänkte även köpa vodka och gin på bag in box. Är det någon som känner till deras hållbarehet? (Oöppnade såklart)

Jag är mycket tacksam för svar! Vi åker i morgon så inköpslistan borde vara klar nu...

• Svar på tråden Önskar hjälp ang. bag in box från Tyskland!
  • lunagarden

Vi handlade i maj till vårt bröllop som var förra helgen, kollade en tom box nu och tappdatumet var 29/4 2011 och minsta hållbarhet 29/7 2012 - om det kan vara till någon hjälp

• Rosi

Köp inte Jentzi vodka.. Var på en 30-års fest.. och hälften som drack av den fick minnes luckor.. och det vill man ju inte ha på sitt bröllop...

• labbalabba

när det gäller vinet tror jag verkligen inte att det är någon fara! med spriten däremot tror jag nog hellre att ni ska satsa på flaskor.. mig veterligen finns det inga bra vodka eller ginproducenter som gör bag-in-box och så himla dyrt blir det faktiskt inte med flaskor om man köper i tyskland.. det är galet stor skillnad på sprit och sprit och ska man blanda drinkar känns det ganska så tydligt!

• lunagarden

Det brukar ju vara "säkrare" med BiBs iallafall, eftersom så hög andel av det korkade vinet inte är bra.

Vi hade Robertsons Cabernet Sauvignon och Robertsons Cardonnay och det var otroligt uppskattat (gick åt massor!). Kostar runt 70 kr för en flaska på bolaget - och 99 dkr för en box på Bordershop!

• Jag han

Vi har också varit där, och som någon skrev så är även våra boxar hållbara till 2012..

Nåt jag tycker var underbart var att man kunde provsmaka fler sorter. köpte hem massor av billiga viner, som var jättegoda.

Sprit kan jag inte uttala mig om. Men billiga flaskor finns det även där.

Däremot hittade jag inga billiga mousserande viner till bra pris. Det köper vi hemma istället.

Ha en trevlig resa!

• labbalabba

mousserande köper vi också hemma! kostade ungefär lika mycket men det är betydligt bättre utbud på systemet..

• Januaribruden
    Rosi skrev 2011-07-22 20:51:51 följande:
    Köp inte Jentzi vodka.. Var på en 30-års fest.. och hälften som drack av den fick minnes luckor.. och det vill man ju inte ha på sitt bröllop...
    Nej fy det vill vi ju inte ha. Hade dock kikat på ett märke som sägs vara svenskt. Premium no. 1 Vodka och samma namn på ginet. Tack för tipset, ingen jelzin sprit ska köpas!
    Jag han skrev 2011-07-22 21:22:54 följande:

Vi har också varit där, och som någon skrev så är även våra boxar hållbara till 2012..

Nåt jag tycker var underbart var att man kunde provsmaka fler sorter. köpte hem massor av billiga viner, som var jättegoda.

Sprit kan jag inte uttala mig om. Men billiga flaskor finns det även där.

Däremot hittade jag inga billiga mousserande viner till bra pris. Det köper vi hemma istället.

Ha en trevlig resa!

Vilken tur att inte jag ska köra så jag kan provsmaka! :)
    Vi ska ha Prosecco, ett slags mousserande vin från Italien och det hade dom billigt, hoppas bara det är gott...
  • Januaribruden
    lunagarden skrev 2011-07-22 21:19:59 följande:

Det brukar ju vara "säkrare" med BiBs iallafall, eftersom så hög andel av det korkade vinet inte är bra.

Vi hade Robertsons Cabernet Sauvignon och Robertsons Cardonnay och det var otroligt uppskattat (gick åt massor!). Kostar runt 70 kr för en flaska på bolaget - och 99 dkr för en box på Bordershop!

Vi har valt Italienskt tema på maten så då vil vi ha italienska viner så då blir ju utbudet lite mindre... Men det är ju något vi kan handla hem till oss själva :)
  • Bettina

Menar ni jeltzin vodka????? för det har vi köpt

• Januaribruden
    labbalabba skrev 2011-07-22 21:13:32 följande:
    när det gäller vinet tror jag verkligen inte att det är någon fara! med spriten däremot tror jag nog hellre att ni ska satsa på flaskor.. mig veterligen finns det inga bra vodka eller ginproducenter som gör bag-in-box och så himla dyrt blir det faktiskt inte med flaskor om man köper i tyskland.. det är galet stor skillnad på sprit och sprit och ska man blanda drinkar känns det ganska så tydligt!
    Tack för tipset. Vi vill dock komma ner med vikten, har en liten bil som inte tar så mycket och tydligen väger de många bilar vid gränserna... En liter sprit väger 1,59 kg. En bag in box väger 3,2 kg. Tyvärr.
    http://se.calle.dk/products/productinfo.aspx?productid=126687
  • Rosi
    Bettina skrev 2011-07-22 22:30:07 följande:
    Menar ni jeltzin vodka????? för det har vi köpt
    Jepp det var den jag menade, Men jag vet ju inte hur den är nu det var för ett år sedan men som sagt hälften fick minnesluckor och jag var en av de inblandade. Rynkar på näsan
  • mikaela86

vi har också köpt jeltzin vodka och har använt den på flera andra fester tidigare utan några problem =) 

• Bettina

Då får vi hoppas att allt går bra, blefv lite nervös där.
    mikaela86: Är det på box ni har köpt den??? 

• mikaela86
    Bettina skrev 2011-07-24 11:12:32 följande:
    Då får vi hoppas att allt går bra, blefv lite nervös där.
    mikaela86: Är det på box ni har köpt den??? 
    Japp
  • Januaribruden
    mikaela86 skrev 2011-07-24 12:05:41 följande:
    Japp
    Skönt att höra! Vi skulle köpa en annan vodka som tyvärr var slut så det fick bli en Jelzin ändå...

Det var en någorlunda lyckad resa till Tyskland iaf. Några små missar men annars fick vi med oss det mesta vi hade planerat hem. Önskar att jag köpt lite mer vin bara och inte bara till bröllopet...
  • Iseika
    mikaela86 skrev 2011-07-24 11:03:49 följande:
    vi har också köpt jeltzin vodka och har använt den på flera andra fester tidigare utan några problem =) 
    Jag har också varit på fester där den använts och här har heller inget ännu hänt
  • Rosi
    Vilken tur att inte jag ska köra så jag kan provsmaka! :)
    Vi ska ha Prosecco, ett slags mousserande vin från Italien och det hade dom billigt, hoppas bara det är gott...
    Vad tyckte du om Prosecco!!
    själv tycker jag den är jätte god.. Dock inte billig här i sverige kostar då 99kr/flaska
Svar på tråden Önskar hjälp ang. bag in box från Tyskland!