• mobieman

Hyra herrgård eller slott.

Hej!

Vi ska gifta oss 2013 och vill gärna hålla till i slott eller herrgård, men har inte råd med t.ex kuvertavgiften i Tjolöholm (Tyvärr!!!!!!!!), där priset/pers ligger på runt 1375 (Exkl.dricka).

Kommer antagligen bli runt 100 pers.

Vill dock helst inte vara i bygdegård eller liknande.

Någon som vet slott eller herrgård som är lite billigare? Runt 200/person i mat.
    Alternativt hyra herrgård/slott och ta dit catering.

Vi bor i Halland; Varberg Glad

• Svar på tråden Hyra herrgård eller slott.
  • 1700tal

Vi är (var) i samma sits som ni men i Östergötland så kan inte ge dig några konkreta ställen där ni befinner er. Men kan ju delge vår "process". De flesta slott tar inte 100 personer. Inte alla slott heller, så tyvärr minskar det utbudet i sig. Vi är 90 pers. Det ni behöver göra är ju att hitta ett slott som hyr ut det som lokal, alltså ett ställe som varken har egen restarang eller alkoholtillständ. Vi hittade till slut ett (ett enda i hela östergötland!) slott som hyrde ut bara som festlokal för preciiis 90 pers och där får vi göra bäst vi vill med catering, alkohol osv. Då hamnar maten på mellan 200-uppåt, alkoholen köps från tyskland och vinerna tar vi hem från italien. Lokalhyran är på 15000. Sammantaget tror jag vi kommer ha världshistoriens billigaste slottsbröllop! Flört Men vi prioriterar den historiska miljön mer än annat lull-lull, då går det ihop med jäkligt lång framförhållning och massa research. Lycka till!

• 1700tal
    1700tal skrev 2011-07-22 13:23:20 följande:
    De flesta slott tar inte 100 personer. Inte alla slott heller, så tyvärr minskar det utbudet i sig. 
    De flesta herrgårdar menade jag förstås. Eller slott för den delen.

Utrymmen finns det gott om, men vi konstaterade att även i de större slotten finns inga matsalar som tar så många. Och definitivt inte i herrgårdarna. Undantag finns säkert...
  • mobieman

Tusen tack för ditt svar, men hur gick ni tillväga? Vem vänder man sig till med en sådan förfrågan?
    Har googlat, men det är ju rena djungeln!
    Turistbyrån?

• mobieman

Ringde turistbyrån nu och de hade en lista aom de skulle maila över Glad
    Önskar dig en underbar helg!

• 1700tal

Ja, det är bara att börja ringa och beta av den långa listan! Vårt ställe är privatägt och ordnar inte fester som inkomstkälla. De annonserar aldrig och går inte ut med offentligt att de hyr ut slottet till fester. De har historiska visningar hela somrarna men har nån vigsel då och då för slottsfrun tycker det är trevligt och romantiskt. Skrattande

Så ring, ring, ring! Bättre än att maila dessutom, folk svarar sällan märkte jag.

Detsamma, trevlig helg!

• lunagarden

Om ni kan tänka er Skåne så kan jag rekommendera Ellinge slott, vi gifte oss där förra helgen och det var helt sagolikt

Egen catering och egen dricka från Tyskland!

Svar på tråden Hyra herrgård eller slott.