• Tesssie

Festlokaler på Öland

Jag och min fästman ska gifta oss nästa sommar på Öland, antingen på Borgholms slott eller Kapelludden på östra sidan av ön, i närheten av Bredsättra. Är det någon som har tips på lokaler där vi kan ha bröllopsfesten? Under sommaren hyr de inte ut slottet för fester. Vi kommer att ha runt 30-40 gäster.

• Svar på tråden Festlokaler på Öland
  • Vott

Det finns ju lite olika ställen att välja mellan. Var man väljer att ha festen är väl lite beroende på om man vill ha med sig egen mat och dryck eller om man vill ha det på restaurang. 

Vill man köra restaurang finns ju Guntorps herrgård i Borgholm, Halltorps gästgiveri mellan borgholm och rälla, Hotell Borgholm, Restaurang Höjden utanför Borgholms slott, Pausgården i Uggeltorp, och eksgården i Gårdby, och säkert minst lika många till...

Kör man  på ha med sig själv kan jag inte riktigt komma på lika många ställen men Egbygården i egby inte långt från Bredsättra, Solberga gård utanför Köpingsvik, Alböke har en hembygdsgård också har jag för mig, och Lundegårds Camping har en lokal som kallas Lidret som man kan hyra men den kankse är för stor för  30-40 personer.

Ja och så finns det säkert fler men dessa kommer jag på nu.

Lycka till med planerandet! 

• Tesssie

Tack så mycket för svaret!

Vi har varit i kontakt med bland annat Restaurang Höjden och det verkar svårt att abbonnera restaurang under högsäsongen tyvärr, annars hade vi nog nästan föredragit det.

Tack för tipsen angående de andra lokalerna också, det var några som vi inte tänkt på själva :) Vi ska till Öland nu snart och hoppas på att kunna hitta lämpliga ställen så att vi snart kan boka, det känns som att allt blir så mycket "närmre" och klarare då!

• Vott

Ja Öland och högsäsong är lite knepigt. 

Jag vet inte hur viktigt det är för er att ni gifter er just på högsommaren. Jag och min blivande upplevde det som att det fanns mycket mer att välja på fram till helgen innan midsommar och från andra helgen i augusti. Så vi valde tillslut sista helgen i augusti. Men det berodde också lite på att vi har dubbelt så många gäster som ni har och då var det viktigt med lite större samt att långväga gäster (vilket är överhängande merparten) hade någonstans att sova i närheten.

För mig blev det mycket enklare när jag fick se ställena live. Då blev det helt plötsligt självklart var vi skulle vara. Hoppas det löser sig för er också! =D 

• Tesssie

Det är ju just det. För oss känns det faktiskt viktigt att det blir i början av vår semester, så har vi reste av semestern och njuta av att vara nygifta ;) Jag har ett jobb som gör det svårt att ta semester när jag vill, så blir lite uppbundna på juli månad. Dock är det ju som du säger att det blir lättare med färre gäster, det ställer inte lika höga krav på lokal.

Vi hoppas på samma sak, att det liksom faller på plats när vi kan se det live och prata med personalen och så. Blev genom hemsidan lite förtjust i Solberga gård, så får se vad vi säger sen :)

Ska ni gifta er nu i sommar?

• Vott

Solberga är jättemysigt, jag har varit där vid andra tillfällen och det är riktigt trevligt. Tyvärr var solberga för litet för oss :P

Vi gifter oss sista helgen i augusti i Bredsättra kyrka och kommer ha festen på Lundegård. =)

Svar på tråden Festlokaler på Öland