• CStar11

    Ska brudparet sjunga psalmerna?

    Kanske en jättekonstig fråga, men ska brudparet sjunga med i psalmerna när man står där framme? Jag har en usel sångröst och brukar försöka mima i vanliga fall, och sen är det ju svårt med texterna också! Tungan ute

  • Svar på tråden Ska brudparet sjunga psalmerna?
  • Gwennie

    Tror inte att det finns någon direkt regel kring det där. Det är nog frivilligt.
    På de bröllop jag har varit på har även brudparet sjungit med, dock. Psalmtexterna har varit skrivna i vigselprogrammet och brudparet har haft ett ex framme hos sig att läsa i.
    Vi kommer att göra så. Kan vara bra att ha ett vigselprogram hos sig hur som helst - det är ju rätt mycket att hålla ordning på i "stundens hetta" ;)

  • crea diem

    Klart ni ska sjunga med...det är ju Er vigsel och Ert bröllop )

  • lundabrud

    ja, det ska de om man ska följa "vett och etikett"...

  • MrsT2011

    Ni ska absolut sjunga med! Prästen kan ta illa upp annars. Syftet med psalmerna är att ALLA som närvarar ska sjunga med. Ingen bryr sig om sångröster och liknande, bättre att mumla fram lite sång än att mima. Och att inte sjunga med alls är ungefär lika illa som att be prästen stryka allt prat om Gud...

  • MrsT2011
    Gwennie skrev 2011-07-20 19:38:59 följande:
    Psalmtexterna har varit skrivna i vigselprogrammet och brudparet har haft ett ex framme hos sig att läsa i.
    Vi kommer att göra så. Kan vara bra att ha ett vigselprogram hos sig hur som helst - det är ju rätt mycket att hålla ordning på i "stundens hetta" ;)
    Så gjorde vi! Det stod en stol placerad strax bakom marskalken där alla fyra vigselprogrammen låg. Tärna och marskalk försedde oss med våra program när det var dags.
  • Chicita

    Jag sjunger aldrig i kyrkan.
    Jag har en mörk altstämma och de höga tonerna som alltid är i psalmerna får mig att sjunga så falskt att det krullar sig i öronen på dom som är närmast...
    Prästen vet att jag inte sjunger och det är inget hon bryr sig i.
    Hon sa på mammas begravning att "det finns andra som sjunger, det behöver inte ni tänka på"...
    Och samma gäller ju på bröllopet.

    Jag kommer helt enkelt att ta en stund att bara njuta av ögonblicket och att försöka släppa nervrositeten under de stunderna. Lite minimeditation alltså... 

  • brollop6aug

    Jag tycker man gör som man vill. Jag vill och kommer definitivt sjunga med. Har valt psalmer jag gillar.

  • CStar11

    Ok, tack för svar! då får jag väl försöka sjunga med! Skrattande

  • MrsT2011
    CStar11 skrev 2011-07-21 11:45:07 följande:

    Ok, tack för svar! då får jag väl försöka sjunga med! Skrattande


    Gör det! =) Och blir tonerna för höga kan du alltid strunta i att sjunga just de högsta tonerna.
  • litenkaka

    Ett bröllop är ju en vanlig gudstjänst och även om ni är brudparet är ni ju gäster i kyrkan så jag tycker självklart man ska sjunga inte minst för att det kanske får övriga gäster att sjunga med....

  • Soldemor
    MrsT2011 skrev 2011-07-21 11:16:30 följande:
    Ni ska absolut sjunga med! Prästen kan ta illa upp annars. Syftet med psalmerna är att ALLA som närvarar ska sjunga med. Ingen bryr sig om sångröster och liknande, bättre att mumla fram lite sång än att mima. Och att inte sjunga med alls är ungefär lika illa som att be prästen stryka allt prat om Gud...
    Eeh nej, prästen tar inte illa upp om inte brudparet sjunger. Prästen tar inte illa upp om inte någon sjunger, men visst är det trevligt om kyrktaket lyfter av psalmsång! Men det är högst frivilligt!
  • Vi2alltid

    Klart ni ska vara med så gott ni kan! Ni måste ju inte sjunga så starkt så att ni hörs om ni inte vill :P Och ni får gärna ha psalmboken framför er så texten behöver ni inte fundera på!

Svar på tråden Ska brudparet sjunga psalmerna?