• RedHead

Är det jag eller min vänner som betalar möhippan?

Är lite tidigt ute med pratet är i fullt hålligång, och nu är det som så att jag ska ha möhippa i december ( datum ej bestämt) på en bar i Karlskrona där vi ska ha manliga strippor och en massa drinkar servarat.. MEn vem betalar för Schabraket?

Är det jag som får Minska på min gästlista för att ha råd med en möhippa? Eller får man be sina vänner att hjälpa till och betala möhippan så slipper de ist ge mig något i Bröllopspresent? :/:/

• Svar på tråden Är det jag eller min vänner som betalar möhippan?
  • Chicita

Möhippan ska du hålla dig borta ifrån. Det är inte du som arrangerar den...
    Som brud så får du vackert sitta hemma och hoppas på att någon av dina vänner tar tag i det och planering och att dom kidnappar dig en dag som är lämplig...
    Tungan ute

Det brukar vara deltagarna på möhippan som betalar även brudens del. Men då är det inte bruden som arrangerar hippan.
    Annars är det ju som att bjuda in till fest och säga att "ni betalar festen".

Bröllopspresenter är frivilliga, så det är inget du kan deala med heller.
    Nog för att det är något som dom flesta ger ändå. Men du styr ju inte hur dyr present dom ska ge, så att deala med att dom betalar för den möhippa du har bestämt dig för att ha men att dom slipper köpa present (som kanske skulle kostat mindre än vad hippan gör) känns lite sniket för att vara ärlig...

• brollop6aug

Precis som föregående skriver.

Möhippan är inget som du planerar utan det blir en trevlig överraskning från dina vänner som då självfallet betalar. förhoppningsvis tänker de också till och ser till att alla som vill vara med har råd. Min möhippa var fantastisk och jag tror att det blev relativt billigt för mina vänner då vi inte gjorde så mycket utan mest umgicks. precis i min smak :)

• MrsT2011

Ni kan lägga upp det hur ni vill, och jag märker på ditt inlägg att detta är en fest du som brud är med och fixar. Om du haft stort inflytande kanske det är läge för att du åtminstone erbjuder dig att betala.

Men i vanliga fall går det till som så att tärnan (eller en av tärnorna) ber brudgummen om en gästlista. Därefter bjuder man in alla tjejer från kompisgenerationen (inte föräldrar, mostrar etc alltså) helt utan brudens vetskap. Diskussionen om vad man ska göra brukar alla inbjudna få delta i, till exempel via en mailtråd eller en grupp på facebook. Bruden kan såklart hinta lite om vad hon skulle tycka var kul, men det finns inga garantier att det blir enligt hennes önskemål. På möhippedagen kidnappas den ovetande bruden på ett eller annat sätt. Hon får inte veta något om schemat utan varje grej som händer under dagen och kvällen är en överraskning.

Vid ett sådant upplägg ska bruden inte stå för en enda krona utan allt ska betalas av gänget. Mat, aktiviteter, inträden, taxi etc.

Så mitt tips till dig är nog att du erbjuder dig att betala, särskilt om du vill bjuda många.

• RedHead

Våran önskelista är ju 500kr per familj som kommer gå till bröllopsresan, och man kan väl säga att jag ska ha två möhippor en i December detta året och sen kommer det ett brudlopp under våren -12 och den vet jag definitivt inget om. MEn hade jag inte planerat min egna möhippa eller varit med på en kant så vet jag att den hade gått antingen överstyr eller så hade tjejerna bråkat om vad som ska hända och etc. Svårt att förklara vart jag vill komma^^

• RedHead
    MrsT2011 skrev 2011-07-19 13:40:36 följande:
    Ni kan lägga upp det hur ni vill, och jag märker på ditt inlägg att detta är en fest du som brud är med och fixar. Om du haft stort inflytande kanske det är läge för att du åtminstone erbjuder dig att betala.

Men i vanliga fall går det till som så att tärnan (eller en av tärnorna) ber brudgummen om en gästlista. Därefter bjuder man in alla tjejer från kompisgenerationen (inte föräldrar, mostrar etc alltså) helt utan brudens vetskap. Diskussionen om vad man ska göra brukar alla inbjudna få delta i, till exempel via en mailtråd eller en grupp på facebook. Bruden kan såklart hinta lite om vad hon skulle tycka var kul, men det finns inga garantier att det blir enligt hennes önskemål. På möhippedagen kidnappas den ovetande bruden på ett eller annat sätt. Hon får inte veta något om schemat utan varje grej som händer under dagen och kvällen är en överraskning.

Vid ett sådant upplägg ska bruden inte stå för en enda krona utan allt ska betalas av gänget. Mat, aktiviteter, inträden, taxi etc.

Så mitt tips till dig är nog att du erbjuder dig att betala, särskilt om du vill bjuda många.
    Ja visst kommer jag att hjälpa till att betala evenemanget/möhippan, för några av de tjejer som är bjudna till den har inget jobb eller helt enkelt ont om pengar..
  • XenaK
    RedHead skrev 2011-07-19 13:43:14 följande:

Våran önskelista är ju 500kr per familj som kommer gå till bröllopsresan, och man kan väl säga att jag ska ha två möhippor en i December detta året och sen kommer det ett brudlopp under våren -12 och den vet jag definitivt inget om. MEn hade jag inte planerat min egna möhippa eller varit med på en kant så vet jag att den hade gått antingen överstyr eller så hade tjejerna bråkat om vad som ska hända och etc. Svårt att förklara vart jag vill komma^^

Eh.. Va?
     "Våran önskelista är ju 500kr per familj"
     Låter helkonstigt, ok att man önskar sig pengar till bröllopsresan, men att skriva ut hur mycket??

Är det kuvertavgift du menar att ni ska ta?
    3 September 2011
  • Dejli

Jag fattar inte, vad är ett brudlopp? Och om det är under våren 2012 så vet du ju att det ska ske (vad det nu är för nåt).

Om du är med och bestämmer så tycker jag det är självklart att vara med och betala... men jag tycker hela poängen med en möhippa är att det är vännerna som planerar och bestämmer och överraskar bruden i största möjliga mån. Annars är det ju inte en möhippa utan en fest i största allmänhet. Det är iofs trevligt att samla gänget med en sådan grej innan, men jag skulle inte kalla det möhippa.

Att "slippa" ge er 500 kr i bröllopspresent för att de ska vara med på möhippan låter mycket märkligt (minst lika märkligt som att önska sig ett bestämt belopp). Tänk om de inte har råd att ge 500 kr som present, utan hade tänkt sig en mindre gåva eller att ge bort något helt annat (kanske bjuda er på en hemlagad trerätters middag eller vad som helst som är trevligt om man har begränsad budget). Dessutom blir det ju isf bara du som får "presenten", och alla bröllopsgåvor är väl till båda i brudparet?

• passionsblomman

Det här låter helt bakvänt på flara sätt!

Jag får intrycket att du kanske kommer från en annan kultrur och att det där finns något som heter brudlopp? *undrar*

Den gamla sedan i sverige är i varje fall som sådan att det inte är något du ens ska veta om, än mindre styra över, utan helt enkelt en överrakskningsfest från dina vänner för dig.
    Det är dessutom tämligen nytt att detta förväntas fixas med av tärnan och sedan ska det bjudas in kompisar hon tycker är lämpliga.

Från början har detta varit en sak man gemensamt har ordnat, vännerna tillsammans. Följdaktligen kan det inte bjudas in, utan den enda gästen är bruden. Man är inte gäst, utan deltagare om man inte är bruden.

Möhippan har noll och ingenting med själva bröllopet att göra-man behöver inte ens vara gäst på bröllopet för att "få lov" att ordna med hippa. Och därmed kan givetvis inte ev presenter blandas in i de  här saken.

På presentfronten, så kan man faktiskt inte säga "vi önskar oss den är summan av var och en". Då har man betalbröllop, med en kuvertavgift som man ålägger varje gst att betala. Har man pengar på sin önskelista, så måste det handla om högst frivilliga bidrag, och då är summan givetvis också frivillig. Det står förövrigt gästen helt fritt att inte flja önskningen, utan ge efter eget huvud och hjärta.

Jag har aldrig hört talas om den typ av hippa du tänker ordna för dig själv, men som du beskriver den, så tänker du ha en fest för att fira att du ska ha en annan fest. Det blir två fester. du har inte tänkt betala någon av dem själv egentligen? Vore det inte bättre att lägga alla äggen i samma korg här, och bjuda på så mycket som möjligt på själva bröllopet?

Det var mina tankar i ämnet.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Jag ber om ursäkt för och ber er bortse från alla tangenmissarna. SkämsHoppas det går att förstå innehållet.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • RedHead
    XenaK skrev 2011-07-19 14:35:17 följande:
    Eh.. Va?
    "Våran önskelista är ju 500kr per familj"
    Låter helkonstigt, ok att man önskar sig pengar till bröllopsresan, men att skriva ut hur mycket??

Är det kuvertavgift du menar att ni ska ta?
    3 September 2011
    Det va inte ¨å jag menade men när de ska osa till bröllopet och om de frågar vad vi vill ha i bröllopspresent så kommer anvisad person att säga att de önskar sig pengar till bröllopsresan, det va min svärfar som sa att 500 kr är inte för lite och för mycket om det är per familj som anmäler sig..
Svar på tråden Är det jag eller min vänner som betalar möhippan?