Det här låter helt bakvänt på flara sätt!
Jag får intrycket att du kanske kommer från en annan kultrur och att det där finns något som heter brudlopp?
*undrar*
Den gamla sedan i sverige är i varje fall som sådan att det inte är något du ens ska veta om, än mindre styra över, utan helt enkelt en överrakskningsfest från dina vänner för dig.
Det är dessutom tämligen nytt att detta förväntas fixas med av tärnan och sedan ska det bjudas in kompisar hon tycker är lämpliga.
Från början har detta varit en sak man gemensamt har ordnat, vännerna tillsammans. Följdaktligen kan det inte bjudas in, utan den enda gästen är bruden. Man är inte gäst, utan deltagare om man inte är bruden.
Möhippan har noll och ingenting med själva bröllopet att göra-man behöver inte ens vara gäst på bröllopet för att "få lov" att ordna med hippa. Och därmed kan givetvis inte ev presenter blandas in i de här saken.
På presentfronten, så kan man faktiskt inte säga "vi önskar oss den är summan av var och en". Då har man betalbröllop, med en kuvertavgift som man ålägger varje gst att betala. Har man pengar på sin önskelista, så måste det handla om högst frivilliga bidrag, och då är summan givetvis också frivillig. Det står förövrigt gästen helt fritt att inte flja önskningen, utan ge efter eget huvud och hjärta.
Jag har aldrig hört talas om den typ av hippa du tänker ordna för dig själv, men som du beskriver den, så tänker du ha en fest för att fira att du ska ha en annan fest. Det blir två fester. du har inte tänkt betala någon av dem själv egentligen? Vore det inte bättre att lägga alla äggen i samma korg här, och bjuda på så mycket som möjligt på själva bröllopet?
Det var mina tankar i ämnet.