• misslane

    Klack eller inte klack?

    Till vardags är jag väldigt dålig att gå i skor med klack.

    Får ont i fötterna och klarar inte gå så långt. 
    Gjorde ett försök nu i veckan och en promenad på 2 km var pest
    för både fötter men också mina knän (har ett återkommande knä-problem)

    Nu undrar jag om problemen att gå i klackar lite beror på att det är billiga skor jag köpt. Eller om man ska köra på ett säkert kort och köpa låga brudskor från början. 

    Är det ok att ha låga skor, eller ska det vara med klack?

     

  • Svar på tråden Klack eller inte klack?
  • litenkaka

    Klart man inte måste ha klack! Man vill ju inte oroa sig för onda fötter, skavsår osv på sin stora dag Man vill hålla igång så länge det går! Kommer absolut köra på ballerina eller en låååååg kilklack

  • Blivande fru Swärdh

    Jag hade klack på 5 cm "bara" (alla mina andra klackskor har 10 cm klack) och dem hade jag under vigseln och middagen. Till bröllopsfesten tog jag på mig gympaskor eftersom dem ändå inte syntes under min klänning. haha. Dansade som fan hela kvällen! :) Fick massa kommentarer från gästerna om att dem aldrig sett en brud dansa så mycket som jag gjorde. Solig

  • Biscuit

    Jag tycker inte du måste ha klack men om du vill det testa dansskor.

  • Godis

    Jag kommer att ha ballerina på mig till vigseln och under för att sedan byta till klack under festen. Detta för att jag kommer gå i nedförbacke i gräs till stället där vi sa vigas o vill inte risera att jag vurpar....

  • lundabrud

    Ja, ha klack så länge du pallar och byt sedan om. Man kan t o m ta med tre olika (höga, mellan, låg/ingen klack) om det finns plats att ha skorna någonstans ;) Det ska jag nog göra! Sedan är dyrare skor så klart bättre. Lite platå (räcker med lite) dämpar och minskar risken för att det gör ont i trampdynan.
    Men det allra viktigaste är ju att du känner dig bekväm!

  • misslane

    Tack för era svar. Känns bra att veta att det inte "måste" vara klack. 
    Får tänka igenom hur jag vill göra samt hur många skor jag har råd med.

  • tout lamour lamour

    Jag kommer att ha balerinaskor på mig, vita med strasstenar har jag tänkt. Jag vill inte riskera att få ont i fötterna, det skulle verkligen kunna förstöra hela festen! Dessutom kommer min klänning att vara så lång att skorna inte ens syns där under och då blir det ännu onödigare.


  • marimekko86

    Många skippar klack och har söta ballerinaskor istället typ eller det som är bekvämt, skorna syns ju ändå inte direkt.

    Däremot kan jag berätta, jag som går i klack ibland att det är stor skillnad på billiga skor och skor av kvalité. Jag får ont i fötter om jag köper skor på typ skopunkten eller liknande där de bara kostar 200 spänn. Men ett par skor för 1000 lappen som passar bra och sitter skönt på foten kan jag gå i en hel kväll

    Jag kommer ha klack, min blivande är 2m lång och jag är bara 1.65 lång så jag känner att jag vill komma upp litegranna på hans nivå i kyrkan och under vår första dans, men sen slänger jag av mig dem och kör på sköna ballerina när jag ska dansa under natten

  • misslane

    Det lutar att det blir ett förmidagsbröllop utan fest och dans för vår del. Så det är ju bra i avseende på skorna. 

    Jag har samma problem med höjdskilnad mellan mig och min kille, det är lite det som får mig att fundera på klackar. 

    Får kankse prova köpa ett para dyrare skor innan jag helt avfärdar klack, men gillar inte köpa saker som inte blir använda sedan.

  • planeringsdax

    Jag ska ha klack på vigseln och under middagen sen äker ett par ballerina på  att jag valde klack är för att man får en helt annan kropps hållning än när man har lågskor.

  • tweety

    Hejsan!

    jag kommer inte heller att ha klackar. ka ha fina låga skor/sandaler med remmar, de jag brukar ha när jag går på dop, bröllop mm. Har haft dem i 3 år nu desan jag var tvungen att köpa låga skor då jag skulle på ett bröllop i frankrike och hade grym skoskav, så det blev panik köp av låga fina skor.

    Dessa skor kommer jag ha hela dagen då trots att det är stor skillnad i längd på BM och mig 26 cm, så jag kommer se kort ut som vanligt hihihihih.

     

  • thean

    Jag ska ha skor med klack jag kan gå i! Inga 15 cm alltså =) Har köpt ett par vanliga vita pumps med bra klack. Sedan har jag ett par ingådda kilklackar i ung samma höjd som jag kan byta till på festen. Inte värst bra att byta klackar mot låga skor så att klänningen släpa i backen! =)

  • nawa

    Om du verkligen vill ha klackar så köp ett par BRA skor, dvs i mjukt läder och gå in dom ordentligt. Gå omkring i butiken i 15 minuter innan du köper dom.

    Mina skor har 10.5 cm klack (jag brukar oftast inte ha högklackat) men de har en plattform på 2 centimeter som gör att de blir bekväma(re) att gå i än 4 cm klackar utan plattform(!!)

    Men som sagt, när det gäller klackskor så har jag lärt mig (på det smärtsamma sättet) att det lönar sig att lägga mer pengar. Lycka till :)

  • Olga
    tout lamour lamour skrev 2011-07-16 17:26:13 följande:
    Jag kommer att ha balerinaskor på mig, vita med strasstenar har jag tänkt. Jag vill inte riskera att få ont i fötterna, det skulle verkligen kunna förstöra hela festen! Dessutom kommer min klänning att vara så lång att skorna inte ens syns där under och då blir det ännu onödigare.
    var har du hittat såna ballerina skor letar jag sj efter....??
  • Emelie 87

    Man ska aldrig ha på sig skor som man inte kan gå i. Så ifall du köper ett par höga klackar, gör det så tidigt som möjligt för att kunna gå in dom innan du använder dom. Det har jag som princip, även om jag är hur van som helst vid att gå i 12-14 cm höga klackar.
    Jag köpte mina bröllopsskor flera månader i förväg. :)


    En man, två barn, oändligt med kärlek
  • andersson1970

    Det är så olika. Jag har massor av skor med över 10 cm klack, både 12 och 13 oxå. Alla har platå fram. Jag har ett par speciellt som är så sjukt sköna att gå i. 12 cm klack, platå 2 cm. De kostade typ 150.-  på e-bay.
    Sen har jag skor som är lägre, kanske runt 6-7 cm...en halvtimme sen byebye!
    Ofta tycker jag man känner ganska snabbt om det är skor man kommer att kunna gå i länge. Ta dig tid i affären och trava runt lite, så märker du vart du belastar och om det känns som det kan bli en återkommande öm punkt.
    Ofta har man så bråttom när man provar skor så man känner inte efter. En bra sko för just dig är som handen i handsken och man känner snabbt.

Svar på tråden Klack eller inte klack?