• Linn89

    Budget resa?

    Det verkar som att det kommer finnas en liten summa pengar för en resa på ett par dagar. Vi är inte helt hundra än men jag undrar om ni har tips på något ställe där man kan boka resor sent. Och för ungefär två nätter. 2 vuxna och en bebis.
    Tänkte först på Paris, har alltid velat åka dit. Men det verkar vara lite svårt att hitta resor så sent. det är den 21-22/8 vi vill åka och vi kan nog inte boka resan förens precis i början på augusti.
    Och så spanade jag på london, men det verkar vara något bökigt när man bokar resa dit...

    Men så tänker jag som så att det kanske är bäst att åka någonstans dit man inte behöver pass. Jag behöver förnya mitt pass och så behöver sonen ett och kanske har sambons också gått ut. och det känns lite meningslöst att skaffa två nya pass när man sedan ska byta efternamn direkt efteråt.

    Funderade på någon kort kryssning på någon dag, men vart kommer man från västkustsidan?

    Har ni några förslag?

  • Svar på tråden Budget resa?
  • MrsDRBM

    Via www.lastminute.com kan man boka sena resor till London i alla fall (och andra länder också tror jag?). Så vitt jag förstått det kan man kan boka, flyg, paket resor eller bara hotel. Man hur många stjärnor man vill hotellet ska ha och får sedan upp ett antal förslag på erbjudanden. Man får veta vilka facilititer hotellet har, men namnet på hotellet är hemligt tills man bokat. 

    Om ni ska till London rekommenderar jag er starkt att välja 4 eller 5 stjärnigt hotell, eftersom standarden på Brittiska hotel är låg gentemot den svenska standarden. 

     

  • Linn89
    MrsDRBM skrev 2011-07-13 12:23:46 följande:
    Via www.lastminute.com kan man boka sena resor till London i alla fall (och andra länder också tror jag?). Så vitt jag förstått det kan man kan boka, flyg, paket resor eller bara hotel. Man hur många stjärnor man vill hotellet ska ha och får sedan upp ett antal förslag på erbjudanden. Man får veta vilka facilititer hotellet har, men namnet på hotellet är hemligt tills man bokat. 

    Om ni ska till London rekommenderar jag er starkt att välja 4 eller 5 stjärnigt hotell, eftersom standarden på Brittiska hotel är låg gentemot den svenska standarden. 

     
    Tack för tipset! Ja även om man inte behöver ha lyxstandard så vill man ju inte bo någonstans där det är sunkigt. Ska kolla in sidan!
  • MrsT2011

    Spontant känner jag med tanke på passet och att det kan vara knepigt att flyga med en bebis: Varför inte resa inom Norden? Skagen är otroligt vackert, stena-båten till Fredrikshavn är ett bra sätt att ta sig dit. Jag uppskattade även besöket i Ålborg när vi var där.

    Annars är både Köpenhamn, Oslo och Helsingfors väldigt vackra städer. Vi tog en särskild anslutningsbuss direkt till hamnen i Stockholm (vi bor i Göteborg) och åkte med Silja Line när vi var i Helsingfors. Men lägg på en slant för att få en mysig hytt, de som ligger längst ner i båten är inte så trevliga...

    Lycka till!

  • Kattpoet

    Om du har ID kort så kan du åka inom Eu,  kan ni ta bilen till  Danmark och över broarna så kan ni ta er till Nederländerna utan pass, allts som behövs är  ett ID kort eller körkort, det först när du flyger som du måste ha pass.

     

  • Linn89

    Vår pojk är inte mycket för att åka länge i bil så jag är inte jätte sugen på att bila någon längre bit. Hur lång tid tar det att båta till England? Skulle väldigt gärna vilja åka till Holland men det känns som att det tar för lång tid att ta sig dit utan flyg.

    Det är väl kanske lite orimliga tankar men jag skulle ändå vilja komma utanför norden på vår bröllopsresa men det kanske inte fungerar med den ringa summa pengar vi har och om man ska slippa pass.


    MrsT2011 skrev 2011-07-13 16:00:23 följande:
    Spontant känner jag med tanke på passet och att det kan vara knepigt att flyga med en bebis: Varför inte resa inom Norden? Skagen är otroligt vackert, stena-båten till Fredrikshavn är ett bra sätt att ta sig dit. Jag uppskattade även besöket i Ålborg när vi var där.

    Annars är både Köpenhamn, Oslo och Helsingfors väldigt vackra städer. Vi tog en särskild anslutningsbuss direkt till hamnen i Stockholm (vi bor i Göteborg) och åkte med Silja Line när vi var i Helsingfors. Men lägg på en slant för att få en mysig hytt, de som ligger längst ner i båten är inte så trevliga...

    Lycka till!
    Vad kostade resan? Hur reser så små barn på sådana sträckor med buss? Nog för att det är sällan bussar är med i trafikolyckor men man hade ju gärna velat haft en bilbarnstol egentligen.... Han är 1 år då.
  • Kattpoet

    Att ta sig till England med båt måste du ta dig till Danmark först och därefter till UK.

    Från Växjö till Rotterdamn tar  det 16 timmar att köra med fika och middags raster, det tar längre tid att åka till Umeå från  Växjö än till Rotterdam. 

  • Linn89
    Kattpoet skrev 2011-07-13 21:40:12 följande:
    Att ta sig till England med båt måste du ta dig till Danmark först och därefter till UK.

    Från Växjö till Rotterdamn tar  det 16 timmar att köra med fika och middags raster, det tar längre tid att åka till Umeå från  Växjö än till Rotterdam. 
    Vart till danmark?
  • Kattpoet

    Esbjerg, måste du ta dig till.  Klarar ni att  köra på "fel" sida vägen med ratten på "fel" sida?   
    Det tog ett tag för min Brittiska vän att bli van att göra hans brittiska bil i Sverige.
     
    Jag skulle satsa på ner till Nederländerna istället.  Stanna i Breda, det är lagom långt från Efteling, Barlee Nassau och  Amsterdam och det är inte en turist ort så man kan hitta billliga ställen att bo på. 

  • Linn89
    Kattpoet skrev 2011-07-13 22:50:30 följande:
    Esbjerg, måste du ta dig till.  Klarar ni att  köra på "fel" sida vägen med ratten på "fel" sida?   
    Det tog ett tag för min Brittiska vän att bli van att göra hans brittiska bil i Sverige.
     
    Jag skulle satsa på ner till Nederländerna istället.  Stanna i Breda, det är lagom långt från Efteling, Barlee Nassau och  Amsterdam och det är inte en turist ort så man kan hitta billliga ställen att bo på. 
    Det tänkte jag inte ens på, det är nog svårt att köra på fel sida.

    Undrar om man skulle åka till sthlm bara då. Det var många år sedan jag var där sist och vi har inte vart där tillsammans någon gång. Då kan vi ta tåget dit vilket troligtvis är det smidigaste alternativet med sonen. Förslag på någon bra stadsdel med relativt billiga hotell?
  • MrsT2011
    Linn89 skrev 2011-07-13 21:17:11 följande:
    Vad kostade resan? Hur reser så små barn på sådana sträckor med buss? Nog för att det är sällan bussar är med i trafikolyckor men man hade ju gärna velat haft en bilbarnstol egentligen.... Han är 1 år då.
    Du menar båtresan till Helsingfors? Ungefär 1500 kr per person för två nätter ombord och en natt på hotell i Helsingfors, beroende på vilken hytt-standard ni väljer. Bilbarnstol går bra att ta med på anslutningsbussen står det på deras hemsida:

    www.tallinksilja.com/WebSites/Template/NewContent/ContentPage.aspx&NRNODEGUID={6D49478C-89B5-4089-B4A0-9D18FAC06FF6}&NRORIGINALURL=%2fsv%2fmainMenu%2fusefulInformation%2fconnections.htm&NRCACHEHINT=Guest#GOT
  • akgosmos

    Nu kanske ni släppt England, men glöm inte att de inte är med i Schengen så dit måste man ha pass för att åka!

    Jag skulle rekommendera Köpenhamn, massa trevliga restauranger i alla prisklasser, mysigt att promenera i, rolig shopping, mängder av hotell (också i alla prisklasser) och lätt att komma till- och från med bil, tåg eller buss. Sedan är ju Tivoli väldigt romantiskt (speciellt på kvällen) .

    Hoppas ni får mysiga dagar vart ni än hamnar!

  • Linn89
    akgosmos skrev 2011-07-14 09:14:49 följande:

    Nu kanske ni släppt England, men glöm inte att de inte är med i Schengen så dit måste man ha pass för att åka!

    Jag skulle rekommendera Köpenhamn, massa trevliga restauranger i alla prisklasser, mysigt att promenera i, rolig shopping, mängder av hotell (också i alla prisklasser) och lätt att komma till- och från med bil, tåg eller buss. Sedan är ju Tivoli väldigt romantiskt (speciellt på kvällen) .

    Hoppas ni får mysiga dagar vart ni än hamnar!


    England har vi nog släppt ja.
    Danmark är visserligen fint men jag förstår verkligen inte danska! :P

    Och när jag tänker efter saknar jag verkligen sthlm. Skulle kunna gå på skansen och titta på alla djur med vår nyfikna tok och gå i gamla stan.  Så har ni några förslag i sthlm?
  • Kattpoet

    Man kan prata engelska i  Danmark!  Det är vad jag gör  annars skulle jag inte komma så långt,  jag kan säga  pölse,  smucke pige och några saker till.

    Stockholm är vackert,  Vasa museumet är otroligt fint nu  och värt en dags vandring 

  • Linn89
    Kattpoet skrev 2011-07-14 11:14:00 följande:
    Man kan prata engelska i  Danmark!  Det är vad jag gör  annars skulle jag inte komma så långt,  jag kan säga  pölse,  smucke pige och några saker till.

    Stockholm är vackert,  Vasa museumet är otroligt fint nu  och värt en dags vandring 
    Haha, ja det är klart att man kan men jag tycker det känns dumt :P

    Vasamuseet har jag sett så det tror jag vi hoppar denna gången med en sådan kort visit.
  • Kattpoet

    Linn89, varför skulle det vara dumt att använda  Engelska i Danmark,  Svenskan och danskan må ha ord som är lika men det är inte samma språk och sist språket var något så när lika var flera hundra år sen.

     

  • Linn89
    Kattpoet skrev 2011-07-14 11:52:02 följande:
    Linn89, varför skulle det vara dumt att använda  Engelska i Danmark,  Svenskan och danskan må ha ord som är lika men det är inte samma språk och sist språket var något så när lika var flera hundra år sen.

     
    Nej det är väl inte dumt, det är väl bara något jag fått för mig ;)
Svar på tråden Budget resa?