• Fenomena88

utan ägg

Hej
    Vi ska ha cupcakes istället för tårta på vårt bröllop. Nu är det så att en av gästerna inte tål ägg, har ni något förslag på vad man kan göra till henne istället? Gärna något med choklad, som går att förbereda och inte behövs ätas på fat.
    /Karin 

• Svar på tråden utan ägg
  • förlovadflicka

Hon kanske kan få ett par riktigt exlusiva praliner? :)

• Fenomena88

Ja, jag har oxå funderat på det, det är en bra idé! Tack! :)

• Picnick i det gröna

Tyvärr har jag inget recept på lager, men jag har haft vänner som är veganer och de har gjort fantastiskt goda sockerkakor med chokladglacyr. I grund och botten är ju det samma grejer som i cupcakes!

Googla vet ja!! 

• Fenomena88

Vad bra länkar, tack så mycket! :)

• Mirjami

Det finns äggersättning! Vet ej vad det heter, men fråga i vanliga matbutiker, helst lite större så kan de nog hjälpa dig. Det är ett pulver som blandas i vatten har jag för mig!

• Kattpoet

ChocolateCupcakes:

195 gram  vetemjöl

200 gram  strösocker

30 gram   kakao   ( fazer är bäst för detta)

1 tsk  bikarbonat

1/4 tsk  salt

240 ml  vatten

80 ml rapsolja

1 msk ättika

1 msk vaniljsocker  ( den äkta varan)

Vispa  ihop allt till en slät smet, häll smeten i 6 - 8 stycken muffins formar  och baka i ugnen på 180 grader ungefär 25 min.
  • Fenomena88

Tack för alla svar!
    Igår gjorde jag en sats vegan-chokladcupcakes. Sambon sa att de blev bra så jag litar på honom eftersom jag själv inte får äta sådant. Måste ju komma i klänningen! ;) 

• Kattpoet

Prova några recept till,  du kanske hittar bättre!  Min make säger alltid bra om det mest som inte smakar ren skit och sedan lyckas jag göra något vrålgott och då säger han inget ting utan bara äter.

• queenelin
    sacki79 skrev 2011-07-14 11:55:30 följande:
    Gå in på "Blixmans" blogg, där finns flera olika recept på cupcakes & alla utan ägg!
    blixman.blogg.se/category/recept.html

Hoppas att det var till någon hjälp!

Lyck till!
    Vilken fin blogg! Jag trodde det var svårare än så att baka utan ägg!
Svar på tråden utan ägg