• Tessin

    Ni med vita rosor i er bukett (och röda)

    Behöver lite råd när det gäller min brudbukett.
    Jag har äntligen bestämt mig för en bukett med röda rosor med några få vita rosor i. Men när man trodde det svåra var över kommer nästa fråga, vilken "färg" ska dom vita rosorna ha?? Fanns tydligen en kritvit (den hade dom inte hemma så en fick jag inte se), en cremeaktig och en lite mer champangefärgad. Jag har ingen aning.. Tyckte att den ena gick åt det rosa hållet och den andra åt det gula, men det kanske är bara jag..

    Vet ni vad eran vita ros heter?
    Om ni har förslag på fina runda buketter med röda & vita rosor så får ni gärna visa någon bild Glad

    Annars funderar jag på att ta en bukett med bara röda rosor, men det kanske blir tråkigt?
    Eller va tycker ni om den som bilden visar? Slipper man tänka på den "vita rosen"

  • Svar på tråden Ni med vita rosor i er bukett (och röda)
  • ClaraH

    Jag ska ha Vendelarosor och vita kallor. Vendelarosen ser ut såhär. Du kan ju googla på namnet.

  • MickeAngelica2011

    Hej!
    googla på akito den är kritvit i mina ögon, det tycker jag är jätte fint tillsammans med röda rosor.
    om du vill kan du ha små vita blommor i den rösa buketten, men då måste du ha en oasisstav som du gör blommor i. Jätte fitn   beror på ohur gärna du vill ha kvistar att hålla i eller inte

  • augusti2012

    jag fick tipset av min kusins fru som är utbildad florist att olika nyanser av röda rosor kan höja buketten... 
    Jag är också inne på en rund bukett med röda rosor. Sen har hjärtan på tråd hängande över. Och kanske vitt sidenband på skaftet. Sen vill jag ha vita pärlor i. 

  • mittid


    Provar igen... Suddig bild... rosen är mörkröd med tonad undersida.

  • Ciccci

    Jag kommer BARA ha röda rosor, alla olika nyanser av röda rosor det finns. från helt vanlig röd till "black magic". Sen nååågra vita pärlor i rosorna.. :D

  • Tessin

    Jag har gått ifrån vita rosor i buketten, fastnar inte riktigt för någon av dem.. Ciccci: har du någon bild på hur en sån bukett kan se ut?:)

  • Ciccci

    Tyvärr har jag inte det... :o/
    men i mitt huvud så ser det skitsnyggt ut! =)

    Kan tillägga att buketten är bunden med svart sidenband..
    Vårt färgtema är nämligen röd, vit o svart.. :)

  • passionsblomman

    I mitt galleri finns en mapp med bilder på olika rossorter. Där står namnet på de allra flesta tror jag, om du pekar på bilden med muspekaren.

    Allmänt, så är ett bra sätt att få en levande och intressant färgbild i en bukett, att man blandar tre olika nyanser av samma färgton. Tre olika nyanser av tex rött tex. Då brukar man välja en som huvudnyans och så tar man lite mindre av tvåan och allra minst av den tredje,. så gör man för att mest effektfullt bygga helheten och få en tredimensionell effekt.

    Black BaccaraEndless Love.jpgValentine

    Black Baccara               Endless love                 Valentine

    För att bara visa ett exempel. Det är vackert att göra likadant med vilken färgsom helst. Vill man vara lite mer påtaglig och jobba med kontraster så kan man välja en nyans som går i en annan färgton, som att tex ta en  djupt oragne eller en cerise sort i det röda. Det är lite kaxigare, men passar inte alla. Ton i ton är det säkrare kortet och det med kontraster väcker mer uppseende.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Ett annat grepp man kan ta, är givetvis att ta enbart röda blommor men olika sorter, dvs rosor och så exempelvis nejlikor och alstromeria, för att utöver nyanser också få fram olika strukturer och texturer i buketten. Varför sa inte floristen allt det här till dig undrar jag nu medan jag skriver?


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • fru i augusti
    Ciccci skrev 2011-07-16 18:33:14 följande:
    Jag kommer BARA ha röda rosor, alla olika nyanser av röda rosor det finns. från helt vanlig röd till "black magic". Sen nååågra vita pärlor i rosorna.. :D
    Låter som en väldigt vacker bukett!
  • Ciccci
    fru i augusti skrev 2011-07-17 12:08:23 följande:
    Låter som en väldigt vacker bukett!

    Ja i mitt huvud ser den jättefin ut o min florist är suuuperduktig.


    hon kan verkligen få en bild i huvudet att se skitsnygg ut i verkligheten! =)

Svar på tråden Ni med vita rosor i er bukett (och röda)