• bruden
    Äldre 12 Jul 13:22
    66505 visningar
    17 svar
    17
    66505

    Öppna igenväxta hål i öronen...?

    Jag är i valet och kvalet om jag ska "öppna" hålen jag haft i öronen. Det är snart 20 år sedan jag hade örhängen sist men nu stundar bröllopet om 3,5 vecka så det kanske är dags att ta pinan och genomföra det. Frågan är bara: går det ens att ta upp igenväxta hål? Jag känner ju med fingrarna att det är hål innanför huden men hur görs det då om man ska öppna dem på nytt?
    Nån som vet...? 


  • Svar på tråden Öppna igenväxta hål i öronen...?
  • Dejli
    Äldre 12 Jul 13:29
    #1

    Om de har växt igen helt eller delvis så skulle jag nog inte ta upp dem med så kort tid dit. Jag har gjort det ett par gånger, och då har jag fått ha stift i under ca 1-1½ månad och skölja försiktigt som man gör när hålen är nya.  Infektion och röda snibbar kommer som ett brev på posten om man håller på att byta och ha sig.

    Hur länge hade du hål som du använde innan du lät dem vara? Gå till en piercingstudio och prata med dem, de är duktiga på sådant... frisörsalongerna ska du akta dig för. Fattar inte alls vad håltagning har där att göra...

  • bruden
    Äldre 12 Jul 14:41
    #2

    Jag hade hålen öppna i ca 10 år innan jag slutade med örhängen.
    Jag känner ju hålen innaför huden så helt igen kan de ju knappast vara heller. Jag vet inte om det finns nån piercingstudio i närheten utan hade tänkt kolla läget först. Nu tror jag att jag låter bli och fortsätter leta clips istället vilket INTE är lika enkelt


  • Skumbo­ll
    Äldre 12 Jul 14:57
    #3

    Jag har inte använt örhängen på sisådär 10-12 år då jag hade så mycket problem med ena hålet. I vilket fall så tog jag tag i det för nån månad sen, ena hålet gick jättelätt men problemhålet var lite kärvare så jag fick vålda i ett örhänge, men jag är iofs inte så känslig för såntdär. Det var lite rött ett par dagar och ömmade och kliade lite men tvättade av det varje dag och nu ser det helt fint ut!

  • Äldre 12 Jul 15:17
    #4

    Det är inte hålen du känner under huden utan sårkanter, ärrvävnad och broskbildning.

    Jag öppnade mina själv hemma med ett gammalt läkeörhänge (när jag var i tonåren givetvis, i dagsläget skulle jag aldrig göra något så dumt *S*). Det tar lång tid innan dom läker så det ser snyggt ut.
    Jag trodde också att det bara var att picka hål på huden fram och bak, men så var det ju inte...
    Ena hålet nu är Y-format. Jag kan liksom välja utgångshål bak. gamla eller nya...

    Det varade och savade rätt rejält i många veckor (månader kanske) innan det läkte till slut.
    Har du otur så får du en lätt infektion och då kommer du ha variga örsnibbar på bröllopet.
    Har du tur och bra läkkött i kombination så kan du kanske klara dig och ha fina hål.
    Men det är en chansning.
    Jag skulle inte ha gjort det 

  • bruden
    Äldre 12 Jul 15:38
    #5

    Jag har hittat snygga örhängen med clips. Det får bli så. Jag vågar inte chansa för en dags användning och så tätt inpå


  • bruden
    Äldre 13 Jul 14:26
    #6

    Jag var och storshoppade på Glitter idag så nu har jag fina örhängen med clips till bröllopet

    Var förbi en jätteduktig tjej rekommenderad av Glitter och pratade om håltagningen. Hon sa att det behöver vara minst 6 veckor innan eventet eftersom det finns risker med att det kan bli rött och irriterat ett tag efteråt.
    Jag frågade om mina igenväxta hål och hon sa att det alltid är hål kvar i mitten efter första håltagningen. Hålen växer aldrig helt igen utan det bir som en "gång" inuti snibben. Det är där de kommer att skjuta nästa gång när jag tar hål efter bröllopet.
    Det bildas ganska snabbt hud på utsidan som skydd men hålen finns där oavsett. Hon sa vidare att jag kan absolut öppna dem på nytt utan att vara orolig. Det brukar läka bättre andra gången.
    Jag berättade också om min lilla skräck att ta upp hålen men hon visade vad hon använder, hur det görs och hur det låter så nu känns det helt okay. Jag kommer att vänta till efter bröllopet med att öppna dem igen. 
    Såg ju sååå mycket fina örhängen på Glitter så nu vet jag var jag ska shoppa i fortsättningen  


  • ElinFa­lk85
    Äldre 13 Jul 15:27
    #7

    OM du ska öpnna hålen så ska du göra det hos en proffetionell piercingstudio. Där man för övrigt ska göra ALLA sina hål.  Om man gör med pistol så riskerar man blodsmitta som HIV och MRSA samt att läkemsyckerna är alldels för korta, vilket kan orsaka infektion och att hålet inte får svullna som det ska och vill göra. med en pistol så krossas vävnaden medan en piercare skär i vävnaden (med kanylen dvs när dom sticker hålet). Även om man torkar rent runt om med en steril våtservett hos friöserna som gör hål med pistol så kan man inte sterilisera pistolen eller nålen som man kör med.
    En proffessionell piercingstudio använder an autokalv som rengör, steriliserar och packar om i en ny förpackning. detta görs med tänger och annat som används. kanylen används bara en gång och slängs sen. dessutom använder en proffetionell percingstudio steriliserade handskar, desinfekterar  britsen samt drar ur nytt överdrag i papper mellan varje kund. det tar en tiondels sekund för en proffessionell percare att göra en piercing. det andra är förberedelser och eftervård. Bor du i sthlm? då kan jag rekomendera e-street piercing på östgötagatan vid skanstull. Bästa studion!!!

  • bruden
    Äldre 13 Jul 16:18
    #8

    Inte för att jag nånsin hört nån som vare sig HIV eller MRSA av att ta hål hos frisörer så finns ju riskerna överallt. Länkandet måste ske på ett sterilt sätt så efterbehandlingen är minst lika viktig som själva ingreppet. Jag har sett de som tar hål hos frisörer och då har de alltid använt handskar samt decificerat området på örat och sina instrument. Pistolen de använt har ett engångshuvud vilket gör att de slängs efter att de använts.
    Jag bor inte i Stockholm men hon jag var hos idag är piercare och tatuerare så jag känner mig lugn  


  • ElinFa­lk85
    Äldre 13 Jul 18:30
    #9
    bruden skrev 2011-07-13 16:18:54 följande:
    Inte för att jag nånsin hört nån som vare sig HIV eller MRSA av att ta hål hos frisörer så finns ju riskerna överallt. Länkandet måste ske på ett sterilt sätt så efterbehandlingen är minst lika viktig som själva ingreppet. Jag har sett de som tar hål hos frisörer och då har de alltid använt handskar samt decificerat området på örat och sina instrument. Pistolen de använt har ett engångshuvud vilket gör att de slängs efter att de använts.
    Jag bor inte i Stockholm men hon jag var hos idag är piercare och tatuerare så jag känner mig lugn  
    Åfan då kanskr frisörerna blivit bättre =).
    men smyckerna är iaf för korta.
  • bruden
    Äldre 13 Jul 18:48
    #10
    ElinFalk85 skrev 2011-07-13 18:30:22 följande:
    Åfan då kanskr frisörerna blivit bättre =).
    men smyckerna är iaf för korta.
    Smyckena är desamma som piercare använder
  • ElinFa­lk85
    Äldre 13 Jul 19:07
    #11
    bruden skrev 2011-07-13 18:48:33 följande:
    Smyckena är desamma som piercare använder
    aha =)
    inte i dom som jag har sett. dom kör med domsmå smyckerna fortfarande.
    synd och tråkigt.
    Nåja, jag håller mig till e-street studio i sthlm =)
  • Future Mrs S
    Äldre 13 Jul 20:15
    #12

    Jag har en tjock nål som jag gjort hål själv med flera ggr, efter jag provat det skulle jag inte gå till en priercare igen inte för öronen! Men jag läker snabbt och bra och får sällan problem med sår ska tilläggas. 

    men om jag var du hade jag helt enkelt stuckit igenom en tjockare nål sen tagit ut den och satt i ett örhänge...
    en REN nål ofc ;D Jag har kokat min och tvättat örat innan...

    nemas problemas ;D 

  • Dejli
    Äldre 13 Jul 22:13
    #13
    ElinFalk85 skrev 2011-07-13 18:30:22 följande:
    Åfan då kanskr frisörerna blivit bättre =).
    men smyckerna är iaf för korta.
    Har det förekommit fall av HIV eller andra allvarliga infektioner i Sverige efter håltagning på frisörsalonger? Skulle gärna se källa på det, tack, har aldrig hört talas om något liknande. Utomlands möjligen, eller om du går hem till nån på hemmaplan och grejar där inga kontroller sker. Isf finns det nog minst lika många mindre nogräknade piercare skulle jag gissa, om inte fler t o m då åtminstone jag vet flera som extraknäcker på hemmaplan.

    De hål jag gjorde på frisörsalong blev iofs sneda och jag var inte nöjd pga det, men de stack ut bra långt och det var inga som helst problem för läkningens skull. Hade nog nästan 0.5 cm att spela på, och så mkt svullnade inte örat ens när det blev ordentligt infekterat en vända när jag slarvat och pillat på det för mkt. Det är ca 8 år sedan... Har samma erfarenhet som bruden att de använt handskar och enbart engångsgrejer på det som kommer i kontakt med huden.
  • bruden
    Äldre 1 Aug 14:45
    #14

    Ska bara upplysa om att hålen INTE var igenväxta. Testade nyss med örhängen som har tunn tråd och det var nada problem. Så nu sitter jag med skitläckra örhängen som dinglar vackert Ska prova under dagen för att se om det blir någon reaktion annars kör jag på riktiga örhängen på lördag


  • Sebast­iána
    Äldre 1 Aug 15:41
    #15
    bruden skrev 2011-08-01 14:45:24 följande:
    Ska bara upplysa om att hålen INTE var igenväxta. Testade nyss med örhängen som har tunn tråd och det var nada problem. Så nu sitter jag med skitläckra örhängen som dinglar vackert Ska prova under dagen för att se om det blir någon reaktion annars kör jag på riktiga örhängen på lördag
    Grattis!!!
  • bruden
    Äldre 1 Aug 15:43
    #16

    Fick besked av en erfaren piercare att hål aldrig växer igen helt utan de drar bara ihop sig. Så nu kan jag ha mina älskade fina örhänge på bröllopet


  • Sebast­iána
    Äldre 1 Aug 15:45
    #17
    bruden skrev 2011-08-01 15:43:26 följande:
    Fick besked av en erfaren piercare att hål aldrig växer igen helt utan de drar bara ihop sig. Så nu kan jag ha mina älskade fina örhänge på bröllopet
    Aha! Bra att veta
Svar på tråden Öppna igenväxta hål i öronen...?