• Jeliqa

    Gravid! Hur undviker vi att berätta?

    Ja, som rubriken antyder är jag alltså gravid. I ett tidigt skede.
    Vi gifter oss 6 augusti och eftersom vi har en historik med några missfall bakom oss vill vi helst undvika att berätta för någon alls innan de första riskveckorna är över.

    Problemet är dock att min svärmor har tagit på sig ansvaret för mat och dryck på bröllopet så jag kommer inte kunna smuggla in alkoholfritt utan att hon märker det.
    I vanliga fall dricker jag knappt alkolhol (1 glas på jul eller nyår kan jag ta) så tror ni att någon misstänker något om jag låter bli även på bröllopet? Eller ska vi prata med serveringspersonalen och be dem att diskret hälla alkolfritt i mitt glas?

    Någon som har erfaranhet eller tips?


  • Svar på tråden Gravid! Hur undviker vi att berätta?
  • labbalabba

    jag skulle absolut prata ihop mig med serveringspersonalen om jag var du! jag själv kommer att vara i v 14 (tror jag :)) när vi gifter oss i augusti så jag har tänkt att den som märker den märker, men vi kommer ändå att ha berättat för alla de närmsta innan bröllopet.. men som sagt, även jag kommer att prata ihop mig med servitrisen så att de vet att de ska servera mig alkoholfritt utan att det ser misstänksamt ut..

    det är nog svårt att komma undan med att dricka alkoholfritt på ens bröllop annars, även om man inte är någon stordrickare i vanliga fall :)

    lycka till!

  • Pinkgrape

    Först och främst, grattis! :D Jag hoppas verkligen att det går vägen för er denna gången :)

    Sen, jag håller med labbalabba om att det smidigaste är nog att prata ihop sig med serveringspersonalen före och be dom att ge dig alkoholfritt under hela kvällen och självklart att göra det på ett diskret och smidigt sätt. Jag tvivlar på att någon kommer märka det då.

    Själv kommer jag inte dricka alkohol på bröllopet. Dricker inte mkt alls vanligtvis, utan väldigt sällan. Tror därför inte att någon kommer reagera på det och tro att jag är gravid för den saken :P Vilket jag ju inte är. Jag förstår inte riktigt varför folk skulle reagera över att man inte dricker alkohol, även om det råkar vara ett bröllop. Brukar man inte dricka mycket eller ofta, så är det väl ganska naturligt att inte dricka på bröllopet heller.

    Men som sagt, vill ni verkligen undvika spekulationer och ecentuella frågor, så är det bästa att prata med serveringspersonalen :)


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Linn89

    Be serveringspersonalen att fixa det! Det löser sig nog utan problem. Grattis till graviditeten och hoppas att denna går bra! När är det beräknat till? Jag är själv väldigt sugen på en till liten.

  • Cecilia å Gil

    Om nån frågar så kan du ju annars säga att du blev lite snurrig på förra glaset så du får nog ta lite ramlösa emellan...

    Annars är ju att prata ihop dig med nån i serverings personalen och be henne hjälpa till de enklaste känns de som...

  • Cicci90

    Prata med serveringspersonalen!
    Om någon märker och får några misstankar kan du alltid försöka med någon vit lögn om att du vill komma ihåg ditt bröllop! ;)

  • Houdini

    Säg att du har tagit någon medicin som inte går att kombinera med alkohol tex. Alvedon för huvudvärk eller mensvärk ;) du tänkte dig inte för innan du tog tabletten helt enkelt.


     


    Alvedon och alkohol ska undvikas att blandas kan ge leverskador.

  • labbalabba
    Houdini skrev 2011-07-12 12:02:19 följande:

    Säg att du har tagit någon medicin som inte går att kombinera med alkohol tex. Alvedon för huvudvärk eller mensvärk ;) du tänkte dig inte för innan du tog tabletten helt enkelt.


     


    Alvedon och alkohol ska undvikas att blandas kan ge leverskador.


    ja eller att du äter antibiotika, men då måste du ljuga ihop någon sjukdom också :)
  • Mallis2011

    Jag var vädigt tidigt gravid när en av mina bästa vänner gifte sig.. och ville INTE berätta något då!
    Jag skyllde på anitbiotika och halsfluss! =) 

  • Nikkita

    Håller med Pinkgrape här. Kommer inte heller dricka på mitt bröllop (är inte gravid), brukar inte dricka vanligtvis & tänker inte göra det på min stora dag heller Glad Tror inte att folk kommer att reagera på det, men tyvärr är det lite av ett "krav/måste" för många att dricka då man firar något.... Förstår inte riktigt grejen med att alla förväntas dricka & varför det skulle vara konstigt då man väljer att inte göra det! Man kan ju ha precis lika kul (eller roligare) då man inte dricker Flört

    Men, men, en bra grej om du vill undvika frågor är som sagt tidigare att prata med serveringspersonalen, de brukar fixa sånt galant. 

    Lycka till med allt & jag hoppas att graviditeten går bra {#emotions_dlg.flower} 

Svar på tråden Gravid! Hur undviker vi att berätta?