• Luxuz

Recept på fläskfile som går bra att frysa

Jag skulle behöva hjälp med några saker..

Vi har tänkt att ha någon dubbelmarinerad fläskfilé på bröllopet, men har inte hittat nåt riktigt bra recept. Jag tänkte höra om det är någon som har ett bra recept ni vill dela med er?
    Går det bra att frysa all sån fläskfilé? Nåt tips på hur man gör det på ett bra sätt? Ska man frysa med någon av marinaderna? Är det sen bara att tina det (långsamt känns det som)?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Recept på fläskfile som går bra att frysa
  • Luxuz

Tack för svar!
    Vi har provat det där receptet och tyckte att det var okej, men vi hoppas på att hitta nåt ännu godare.

Någon annan med förslag?

• ClaraH

Jag ska göra denna och det går bra med fläskfilé elle kyckling också, men se då till att köttet blir färdigt i ugnen, det kan ju inte serveras rött. Jag skulle inte rekommendera dig att frysa köttet utan gör det dagen innan. Detta receptet har vunnit en mattävling. Supergott!

Dubbelmarinerad oxfilé

800 g oxfilé (putsad)

1 msk smör + 1 msk olja till stekning

Marinad 1

2 msk sojasås 1 msk hoisinsås (asiatiska hyllan) 1/2 tsk salt 2 msk olja 1 tsk socker

Marinad 2

1 dl vitvinsvinäger 1/2 dl vatten 2 dl olivolja 1 tsk salt 1 tsk socker 1/2 tsk grovmalen svartpeppar 2 finhackade vitlöksklyftor 1 kruka finhackad persilja 1/2 dl hackad kapris

Gör så här

1. Två dagar före festen. Blanda ingredienserna till marinad 1. Lägg filén i dubbla plastpåsar. Häll över marinaden. Knyt påsarna. Låt stå i kylen över natten.
    2. Dagen före festen. Sätt ugnen på 150°C. Ta ut oxfilén och torka av den. Bryn filén hastigt runt om i en het stekpanna.
    3. Lägg över på en ugnsplåt. Stick in en stektermometer i mitten av köttet. Ugnsstek tills innertemperaturen är 55°C, ca 30 minuter. Linda in filén i aluminiumfolie. Ställ in i kylen.
    4. Blanda samman marinad 2.
    5. Skär filén i cm-tunna skivor. Lägg dem i en skål. Häll över marinaden, täck med plastfolie och låt stå kallt till strax före servering.
    6. Festen. Ta fram köttet innan gästerna kommit. Lägg över xfiléskivorna på ett vackert fat. Skeda över marinaden.

• tezz840

Nu vet jag inte hur långt innan du hade tänkt att göra maten.. men vi ska göra fläskfilén dagen innan. Inte marinerad utan snitta den och lägga i en massa smarriga örter och in i ugnen. Sen lägger vi den i kylen och på bröllopsdagen så sätter vi in den i ugnen på låg värme så den får bli varm.

Kan ni inte göra så istället?

• Luxuz

Jag tror att det kommer att vara hektiskt nog de närmsta dagarna innan bröllopet, så jag hade hoppats att man kunde göra det innan. Vi ska dessutom ha grillkväll dagen innan, så då kommer ganska mycket tid gå bort för det.
    Men det kanske blir så... att vi får göra allt dagen/två dagar innan bröllopsdagen.
    Är det nån som har nån koll på hur stor smakskillnad det är på färsk fläskfilé kontra frusen då? Alltså om det är frusen/färsk innan man tillagar den.

Svar på tråden Recept på fläskfile som går bra att frysa