• Vargaland

Det här med dukar och servetter...

Har köpt pappersduk på rulle och vanliga servetter. Nu börjar jag fundera på om det kanske blir lite tråkigt, lite för enkelt för ett bröllop? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Det här med dukar och servetter...
  • Pinkgrape

Jag tycker inte att det är något fel på varken eller faktiskt. Praktiskt och billigt :) Vill man piffa upp det lite, så kan man ju köpa tex "knoppa"-lakan på ikea och lägga över pappersduken. Servetterna kan man ju pigga upp med en rolig vikning eller servettring :)

Jag tror också att övriga dekorationer kan göra väldigt mycket för att dukningen inte ska kännas lika.. enkel. Vart man har bröllopet, vilken ton det är på allt annat spelar ju också in.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Vargaland

Tack för svaret!
    Egentligen tycker jag det är snyggast med linnedukar, men har inte tillräckligt många. Sen en liten praktisk tanke också, blir det fläckar slipper man bekymret med att tvätta.
    Hoppas bara det ser fint ut ändå. Är nog lite rädd att det ska se "billigt" ut. Dekorationer har jag börjat fundera över och det kan nog piffa upp en del förstås.

• Pinkgrape

Ja, vi har tur.. vi valde att ha festen på ett hotell här. Räknade på det och det blev inte mycket dyrare än att hyra en lokal och fixa allt själva, men vi slipper allt stök och bök. Där har de linnedukar och de gör bordsdekorationer osv. Jag behöver bara välja färg på blommorna :P

Annars hade vi kört på pappersduk och knoppa över, för att sedan kunna sälja de dukar som var rena och bara slänga de som blivit fläckar på :P

Jag tror definitivt att dekorationer kan göra mycket :) Ni kan ju även lägga lite fiberväv sådär luftigt/knöligt och fint, som en löpare i mitten av bordet, eller över pappersduken, det brukar se väldigt fint ut :)

Ex, lite överdrivet, men du fattar grejen kanske hehe

• Vargaland
    Pinkgrape skrev 2011-07-12 00:24:10 följande:
    Ja, vi har tur.. vi valde att ha festen på ett hotell här. Räknade på det och det blev inte mycket dyrare än att hyra en lokal och fixa allt själva, men vi slipper allt stök och bök. Där har de linnedukar och de gör bordsdekorationer osv. Jag behöver bara välja färg på blommorna :P

Annars hade vi kört på pappersduk och knoppa över, för att sedan kunna sälja de dukar som var rena och bara slänga de som blivit fläckar på :P

Jag tror definitivt att dekorationer kan göra mycket :) Ni kan ju även lägga lite fiberväv sådär luftigt/knöligt och fint, som en löpare i mitten av bordet, eller över pappersduken, det brukar se väldigt fint ut :)

Ex, lite överdrivet, men du fattar grejen kanske hehe

Fina bilder, men ser framför mig hur nån som fått i sig lite alkohol trasslar in sig i duken och river med sig allt! =D Men fattar grejen. Gud så skönt att bara behöva välja en färg!
    Var hittar man fiberväv?
  • Pinkgrape
    Vargaland skrev 2011-07-12 00:28:51 följande:
    Fina bilder, men ser framför mig hur nån som fått i sig lite alkohol trasslar in sig i duken och river med sig allt! =D Men fattar grejen. Gud så skönt att bara behöva välja en färg!
    Var hittar man fiberväv?
    Haha ja, det är därför jag personligen tycker att det blir fint om man använder det som löpare i mitten bara :) Eller till stolarna tex. Många klär ju in väggar och/eller tak i det. Brukar bli väldigt vackert, men är ju en del jobb :P

Ptja, tror att man kan hitta det lite varstans.. Biltema, Byggmax, Rusta osv.

Ja, känns verkligen som att jag har nog med bordsplacering, vigsel- och festprogram. Rätt skönt att slippa tänka på dukning och dekorationer.. men å andra sidan så tycker jag ju om att pyssla också.
  • Vargaland
    Pinkgrape skrev 2011-07-12 00:33:29 följande:
    Haha ja, det är därför jag personligen tycker att det blir fint om man använder det som löpare i mitten bara :) Eller till stolarna tex. Många klär ju in väggar och/eller tak i det. Brukar bli väldigt vackert, men är ju en del jobb :P

Ptja, tror att man kan hitta det lite varstans.. Biltema, Byggmax, Rusta osv.

Ja, känns verkligen som att jag har nog med bordsplacering, vigsel- och festprogram. Rätt skönt att slippa tänka på dukning och dekorationer.. men å andra sidan så tycker jag ju om att pyssla också.
    Är det samma som man har att lägga över tex jordgubbsland så att inte fåglarna ska äta upp bären?
  • LindaochJohn
    Vargaland skrev 2011-07-12 00:43:28 följande:
    Är det samma som man har att lägga över tex jordgubbsland så att inte fåglarna ska äta upp bären?
    Japp det är det! Billigt o bra! Skrattande
  • ClaraH

Vi har köpt servetter Dunilin (papper) och Knoppalakan från IKEA som dukar , 19:-. Men lakanen är ganska tunna så vi kommer att köpa papper och ha under eftersom borden är bruna.

• MalinMattias

Vi har hyrt riktiga linnedukar och linneservetter hos det närmaste tvätteriet. Googla på tvätteri, ringa och fråga! Jag betalar ca 35:-/duk (240*135) och ca 9:-/servett (50*50). De levereras till mig stärkta och klara och jag behöver bara slänga dem i en tvättsäck och lämna tillbaka dom. Helt underbart och precis vad jag vill ha. Glad

• ClaraH
    Pinkgrape skrev 2011-07-12 00:11:08 följande:
    Jag tycker inte att det är något fel på varken eller faktiskt. Praktiskt och billigt :) Vill man piffa upp det lite, så kan man ju köpa tex "knoppa"-lakan på ikea och lägga över pappersduken. Servetterna kan man ju pigga upp med en rolig vikning eller servettring :)

Jag tror också att övriga dekorationer kan göra väldigt mycket för att dukningen inte ska kännas lika.. enkel. Vart man har bröllopet, vilken ton det är på allt annat spelar ju också in.
    Vi kommer att göra så. Först hade jag tänkt ha bara Knoppa-lakan, men ska nog ha papper under eftersom borden är ganska mörka. Sen blev jag lite besviken på att lakanena är rätt så syntetiska, en fördel med det är i och för sig att de inte skrynklar sig så lätt . Servetterna vi köpt är av märket Dunilin.
  • ClaraH
    ClaraH skrev 2011-07-20 14:17:39 följande:
    Vi kommer att göra så. Först hade jag tänkt ha bara Knoppa-lakan, men ska nog ha papper under eftersom borden är ganska mörka. Sen blev jag lite besviken på att lakanena är rätt så syntetiska, en fördel med det är i och för sig att de inte skrynklar sig så lätt . Servetterna vi köpt är av märket Dunilin.
    Haha, jag ser att jag redan hade svarat här.... Sedan sist har jag i alla fall upptäckt kvalitén på Knoppa.
  • crea diem

Vi ska ha ljusrosa underlakan från jysk (20kr st) och spetsgardin över. (Lakanen finns i ljusblått, ljusrosa och natur.)
    Blommiga pappersservietter i ljusa färger, och massor av olika ljuslyktor ex gräddsnipor i glas.

• Kattpoet

Köp en pappersduk rulle till men i  annan färg, dela i  lagom stora löpare, vi fick ut fyra per rulle  (6meterx 4 = 24 meter löpare ) så ser det finare ut.

• Mirjami

På Magnolia kan man köpa stämplar och sånt att snygga till servetterna med. Det finns något man stämplar, strör ett pulver på och värmer lite så blir det 3D effekt- Ser riktigt proffsigt ut.

Själv ska jag stämpla med vanlig stämpel i silverfärg på gröna servetter. Vanliga pappersservetter men i lite "finare" kvalitet, inte Euroshopper utan typ Duni. Sen är det väl perfekt att ha extra servetter på ett separat bord, tex om man har buffé, separat spritbord eller så.

• SnartFruSir

Jag, min mamma och lillasyster har sytt tygservetter. Jag köpte billigt tyg på ellos som det var tokrea på just då så tyget kostade bara 29,9 kr/metern (ordinare är 59,90). Jag tror att vi kom ner på ungefär 2,80 kr/styck med tråd men självklart tillkommer timmarna bakom. Allt som allt satt jag och mamma i ungefär 12 timmar, och min syster var kanske med på 4 timmar. Så det tar sin lilla tid.

Sedan har vi lånat ihop linnedukar av släkt och vänner. Vi har en monstermangel i vår tvättstuga så den kommer få gå varm. Spiller någon rödvin så får vi hoppas på att folk är snabba med saltet och att inget blir förstört.

Svar på tråden Det här med dukar och servetter...