• rockabillybrud

    Lilljor?

    Min Blivande man ringde mej nu och sa att han skulle vilja ha Lilljor som lite dekuration under vigseln. OMG det är 19 dagar kvar HALLÅ. Hur mycket kostar Lilljor styck? någon som vet?

  • Svar på tråden Lilljor?
  • MickeAngelica2011

    Hej!
    Det kan nog kosta från 45 - 75kr/st  men beror på färg och  period, detta är en gissning

  • rockabillybrud

    Okej tack, behöver ju inte vara så många Lilljor kan ju blanda me något mer och nå "gräs" aktigt, om men kunde säga något vad dom vill lite tidigare:P haha

  • Linn89

    Priset kan ligga från 40-100kr beroende på vart i landet man bort och sort osv. Men som du säger man man ju ha i gräs också, björngräs är böjt och lite yvigare, steel grass är rakt och lite längre och ger en stramare känsla. Ska du ha fler än en bukett räcker det med en lilja och lite gräs. Vill du ha en större tycker jag att du ska ta tre. Säg till din florist nu direkt så att hon hinner få hem de ni vill ha och så att de hinner slå ut tills bröllopet.

  • hjgs

    brukar köpa på coop billiga och har alltid hållt länge,

  • Mirjami

    Glöm inte att liljor har pollen, så sätt dem nte så gästerna riskerar stryka i dem bara. Är det framme vid altaret ni vill ha dem så ställ dem så varken ni, präst eller brudfölje stöter i. Blir hemska fläckar!  Bara som tips!

  • MrsT2011

    Håller med mirjami och vill även påpeka att de "doftar" väldigt starkt, har själv aldrig uppskattat att lukta på liljor...

  • Flotten
    Mirjami skrev 2011-07-11 07:50:08 följande:
    Glöm inte att liljor har pollen, så sätt dem nte så gästerna riskerar stryka i dem bara. Är det framme vid altaret ni vill ha dem så ställ dem så varken ni, präst eller brudfölje stöter i. Blir hemska fläckar!  Bara som tips!
    Eller så plockar man bara av  den delen som pollenet sitter på - enkelt och lätt, så gör vi i våra kyrkor och har gjort i "alla tider".
  • passionsblomman

    *Alla liljor doftar inte. Det går fint att välja sådana som inte gör det i sammanhang där det passar bättre.

    *Allergimässigt så är ofta helt andra saker än det som doftar värst, som pollen från olika gräs osv. Då har man det förmodligen hemskt under sommaren öht, och frågan är om ett par buketter i kyrkan spelar roll. Däremot på borden där man ska sitta hela kvällen, kan det vara värt att vara försiktig, inte minst för att stark doft blir tröttande för de allra flesta efter en stund.

    *om man får pollen-från vilken blomma som helst-på kläderna, tar man bäst bort det med en bit tejp som man försiktigt duttar mot fläcken och lyfter bort stoftet i omgångar.

    *Som Linn säger: beställ hem era liljor så snart som möjligt, eftersom ni ju knappast vill ha dem knoppiga utan väl utslagna på Dagen.
    Prisklassen styrs bla av vad ni behöver för längd på stjälkarna.

    *Om det är i kyrkan, och det är på altaret ni tänkt ha buketterna, så kolla med prästen om det är ok att ni byter altarblommorna. Alternativt kolla upp vad det är för färger/blommor den helgen (det följer enligt ett schema för hela året. Blomsteraffärer brukar ha en almanacka med vilka blommor det är för de olika helgerna) och anpassa era buketter efter det. Eller så kanske tom kyrkan skulle kunna be sin blomsteraffär om liljor i altarbuketterna just den helgen. Ska ni ha blommorna någon annanstans i lokalen, så strunta i det här sista stycket.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Mirjami
    Flotten skrev 2011-07-11 09:29:56 följande:
    Eller så plockar man bara av  den delen som pollenet sitter på - enkelt och lätt, så gör vi i våra kyrkor och har gjort i "alla tider".
    Men vad smart, så långt tänkte inte jag! Supertips då jag ska ha liljor själv. Min egen bukett är gjort av fejkblommor så den tål virriga mig och jag kan behålla den för evigt.

    Men tärnbuketterna och dekorationerna ska vara äkta, så då gör jag som du sa, pillar bort dem. Attans så smart, logiskt också. Tackar :D
  • passionsblomman
    Mirjami skrev 2011-07-11 10:15:19 följande:
    Men vad smart, så långt tänkte inte jag! Supertips då jag ska ha liljor själv. Min egen bukett är gjort av fejkblommor så den tål virriga mig och jag kan behålla den för evigt.

    Men tärnbuketterna och dekorationerna ska vara äkta, så då gör jag som du sa, pillar bort dem. Attans så smart, logiskt också. Tackar :D
    Trä en plastpåse över handen och bara dra bort pistillerna, med ett enda grepp om dem och rakt ut, så får du bort allt lättast och "böset" hamnar i påsen som sedan är lätt att dra av ut och in.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Amejuli

    Bra tips passionsblomma!

    Vill bara göra ett tillägg angående allergi. Ja, om det är allergi det gäller så kan många andra saker så som pollen eller andra luftburna allergener ofta vara problemet. MEN för exempelvis astmatiker och även en del andra med känsliga luftrör är den starka doften i exempelvis parfym eller blommor ett stort problem. Så jag tycker det är bra om man försöker ligga lågt med de starkaste dofterna.

  • passionsblomman
    Amejuli skrev 2011-07-11 10:47:19 följande:

    Bra tips passionsblomma!

    Vill bara göra ett tillägg angående allergi. Ja, om det är allergi det gäller så kan många andra saker så som pollen eller andra luftburna allergener ofta vara problemet. MEN för exempelvis astmatiker och även en del andra med känsliga luftrör är den starka doften i exempelvis parfym eller blommor ett stort problem. Så jag tycker det är bra om man försöker ligga lågt med de starkaste dofterna.


    Verkligen! Och det gäller även när man står med parfymflaskan i näven-ibland stämmer verklign "less is more"...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Lilljor?