• bruden

Fixa hårsmycke själv, svårt?

Jag vet ju hur jag skulle vilja ha mitt hårsmycke med kam men hittar inte nånstans som det säljs. Undrar om jag ska försöka ge mig på att göra det själv helt enkelt. Men är det svårt? Jag behöver ju såklart pärlor och tråd (vilken??) samt hur det på bästa sättet fästs på kammen.

Min kam ska alltså ha hängen (droppar/tappar) med pärlor som är olika längd och som då blandar sig sådär lagom med håret eller läggs utanpå typ.

Nån som kan ge tips eller starkt avråda kanske? 

• Svar på tråden Fixa hårsmycke själv, svårt?
  • Kattpoet

Googla efter kammar för att göra pärl arbeten på, jag gjorde min hårblomma  och det var inte svårt förutom att mitt hår inte funkar med kammar och fick använda en barnklämma  men det gick.

• bruden
    Kattpoet skrev 2011-07-09 19:20:08 följande:
    Googla efter kammar för att göra pärl arbeten på, jag gjorde min hårblomma  och det var inte svårt förutom att mitt hår inte funkar med kammar och fick använda en barnklämma  men det gick.
    Ska kolla runt lite. Tack för tipset
  • Kattpoet

Och du behöver en bra pärlnål och  genomskinlig nylontråd med! Glömde bort det.

• bruden
    Kattpoet skrev 2011-07-09 21:28:42 följande:
    Och du behöver en bra pärlnål och  genomskinlig nylontråd med! Glömde bort det.
    Det vet jag Nål och tråd finns här i min sylåda sen jag sydde hundhalsband och koppel Vissa ville ju ha lite dekorationer på halsbanden
    Men ska det limmas på kammen då eller typ knytas runt? Funderar på att "täcka" kammens ovandel med nåt men det lär väl nästan limmas på eller? Vilket lim är bäst? 
  • Chicita
    bruden skrev 2011-07-09 21:32:58 följande:
    Det vet jag Nål och tråd finns här i min sylåda sen jag sydde hundhalsband och koppel Vissa ville ju ha lite dekorationer på halsbanden
    Men ska det limmas på kammen då eller typ knytas runt? Funderar på att "täcka" kammens ovandel med nåt men det lär väl nästan limmas på eller? Vilket lim är bäst? 
    Knyt runt först lite löst och se om det blir som du tänkt dig.

Jag skulle nog nästan annars rekommendera att du gör det på separata hårnålar som du kan trycka in i håret så att dom i stort sett försvinner helt och bara dekorationen syns.

Annars kan du täcka kammen med ytterligare pärlor som du trär på tråd och lindar runt kammen om du vill att kammen ska synas och vara en del av dekorationen 
  • bruden
    Chicita skrev 2011-07-09 21:35:41 följande:
    Knyt runt först lite löst och se om det blir som du tänkt dig.

Jag skulle nog nästan annars rekommendera att du gör det på separata hårnålar som du kan trycka in i håret så att dom i stort sett försvinner helt och bara dekorationen syns.

Annars kan du täcka kammen med ytterligare pärlor som du trär på tråd och lindar runt kammen om du vill att kammen ska synas och vara en del av dekorationen 
    Ahh det ska jag också testa Tack för tipset!
  • Chicita
    bruden skrev 2011-07-09 21:44:29 följande:
    Ahh det ska jag också testa Tack för tipset!
    Sätter du det på separata nålar så kan du ju göra flera stycken som är lite olika och sen välja på bröllopsdagen om du vill använda en, tre eller 20 liksom... Du blir inte lika låst, det går att flytta dom så avståndet blir större eller mindre mellan trådarna osv... 
  • bruden

Jag kommer inte att ha uppsatt hår mer än lite "samlat" bak. Min tanke är att kammen ska vara "samlingspunkten" och att under den ska det hänga lite olika längder med pärlor. Asch, jag får knåpa ihop en, fota så kanske det är enklare att förklara

• bruden

Om du kikar på nedre raden och andra bilden från vänster så är det så jag har tänkt mig min frisyr ungefär:

Jag vill då ha kammen som samlar upp håret istället för några nålar. 

• Chicita
    bruden skrev 2011-07-09 21:58:31 följande:
    Om du kikar på nedre raden och andra bilden från vänster så är det så jag har tänkt mig min frisyr ungefär:

Jag vill då ha kammen som samlar upp håret istället för några nålar. 
    Då verkar det ju som att du borde dekorera själva kammen också ja Flört

Personligen skulle jag ändå hellre valt att på något sätt kunna dela upp fästmetoden så jag får mer frihet när jag sätter upp håret. Men det finns ju mindre spännen och kammar också som kan funka bra i så fall och bättre än hårnålar...
    Kika i affärerna som säljer sånt så hittar du säkert rätt prylar i slutänden Glad
    Men det viktigaste är nog att experimentera nu så du inte behöver göra det på bröllopsdagen...
  • bruden

Nu har jag gjort mig fattig på Nisses och Panduro. Dags att sätta fart om en liten stund. Ska bli sååå spännande! Kanske blir min nya grej

• Chicita
    bruden skrev 2011-07-10 13:47:10 följande:
    Nu har jag gjort mig fattig på Nisses och Panduro. Dags att sätta fart om en liten stund. Ska bli sååå spännande! Kanske blir min nya grej
    Nyfiken på resultatet... Lägg upp bild sen Glad
  • Mirjami

Fjäril med pärlor och silvertråd:

Jag har tagit silvertråd som jag trädde massa pärlor på i temafärgerna plus genomskinliga. Sen virkade jag en lång... maska? Vad heter det? En lång rad iaf och trixade in pärlorna eftersom (redan påträdda för enkelhetens skull). Sen formade jag en fjäril av det och tog mer silvertråd  och lindade kroppen av det. Två små "spröt" med varsin pärla och en hårnål på baksidan av kroppen. Ingen kam, men den blev perfekt, precis som jag ville ha den. Och faktiskt tog det inte alls lång tid, några minuter bara! Den är inte så stel, så man får "rätta till den" när den sitter i håret. Men sen håller den då man inte pillar på den sen :)

• Mirjami
    bruden skrev 2011-07-09 21:32:58 följande:
    Lim- Limpistol! Håller absolut bäst!
Svar på tråden Fixa hårsmycke själv, svårt?