• Anonym (ledsen)

mamma kommer ej på bröllopet

Jaha, förutom att inget med bröllopet har gått smidigt får jag reda på av min syster att vår mamma inte kommer på bröllopet

Förstörde hela min dag.
    Mina föräldrar kan inte ens vara glada för min skull. Såg i och för sig signalerna när vi skickade överraskande inbjudningskort till alla. mammas syskon blev inte ett dugg förvånade och kommer gärna.

(Karln min var inte precis en svärmorsdröm men trodde att 15år tillsammans räknas men inte!
    Det är precis som att inget av hans bättre sidor räknas, inte heller att vi har barn ihop. Inte att han har stöttat mina studier i senare år m.m.)

Till saken hör också att min BM´s far är död, ingen kontakt med modern och trots att jag meddelat hans mamma och syskon kommer ingen från hans sida och nu ingen av mina föräldrar.

Får väl vara glad att jag/vi har våra kära vänner och några av släkten där.
    Men det känns tomt att inte kunna planera blommor m.m. med sin mamma.
    men hon vill inte engagera sig alls.

Tro mig, meddelandet har gått fram klart och tydligt!
    Han blir aldrig accepterad. Men jag kommer aldrig heller att glömma att mina föräldrar valde att vända mig ryggen på en av mina viktigaste dagar.

• Svar på tråden mamma kommer ej på bröllopet
  • chrpe

Men fy så hemskt. Hur kan dina föräldrar göra så mot er? Är det bara din mamma eller är din pappa lika god? Kommer din syster?

Låter hemskt att säga detta men om dina föräldrar förstår värdet av din stora dag, att du har valt Honom just för att han gör dig lycklig så är de inget att ha. Det är inte dom som ska leva med honom, det är du. De borde vara glada för att du är lycklig och inget annat.

Jag hade varit så besviken att jag inte velat behålla kontakten längre. Bollen hade fått vara hos dem.

Styrka till dig!

• Anonym (ledsen)

Ingen av mina föräldrar vill komma, de hoppas att jag ångrar mig.
    Om jag inte ser dom på min dag bryter jag kontakten. Systern har skapat sina egna problem ang
    mitt bröllop (fotografen)men hon dömer inte mitt val och kommer gärna.

I och med det mister de kontakt med barnbarn också. De kan skicka kort och annat till barna men jag vill inte ha kontakt.

• chrpe

Skönt att du har din syster i vilket fall. Och dina mostrar, hur reagerar de på detta. Borde inte de kunna ta ett snack med din mamma?

Även om man bryter med dem så är det ändå dina föräldrar. Jag förstår inte, det finns inte i min värld att man kan svika sina barn på ett sådant sätt.
    Det är ju också tråkigt att barnen inte har någon farmor/farfar heller.

Men snart gifter ni er och då får ni starta er egna familj med egna traditioner. En helt ny epok =)

• bumbibjörn

Vill bara skicka en Styrkekram till dig! Du kan inte sätta dig ner o prata m din mamma i lugn o ro? Säga de att du förstår om din blivande inte enen svärmorsdröm (om de nu e så att du gör de..) o förklara varför du vill leva m honom, att du e medveten om de dåliga sidorna men att de positiva väger upp. Att han har ändrat sig (om fallet nu e sådant) Att du vill ha dem där på din stora dag o va ledsen du e av allt detta att din mamma inte e m o planerar blommorna tex. Lägg korten på bordet o säg det att om de inte kommer så har deras budskap gått fram men de innebär att du inte vill ha någon kontakt m dem mer. Jag tror du kan komma o ångra sig längre fram om du inte tar ett ordentligt samtal m din mamma. Man får tänka lite som om de skulle dö imorgon va önskar jag att jag skulle ha sagt o gjort, att man vet m sig att man själv verkligen har försökt. Fy önskar dig all lycka till o hoppas att de ordnar sig.

• Anonym (ledsen)

Tack för all uppmuntran. Måste prata med dom.
    Känns som föräldrarna har förvandlats till trotsiga barnungar bara för att man inte lever fullständigt
    efter deras villkor. Jag har alltid försökt göra mitt bästa men jag kan inte sluta leva mitt eget liv bara för det inte passar dom.

• Silketuss

Det är svårt att förstå hur dina föräldrar egentligen tänker. När man inte ens accepterar ett förhållande som varat i 15 år, är det ju rent tragiskt. Jag kan bara gå till mig själv, och om min blivande inte hade varit accepterad av mina föräldrar efter femton år, så hade jag valt bort dem. Att respektera sina barns livspartner är kanske inte alltid så lätt, men det är ändå det man som förälder bör göra. Jag hoppas att du kan prata förstånd med dina föräldrar, men om det inte går, så är jag säker på att du kommer ha en bra bröllopsdag ändå. Med era vänner och den del av släkten som ändå är närvarande! Jag skulle verkligen inte vilja byta med dig, ts. 

• Silketuss

Det blev lite konstigt med den där glada gubben och så skriver jag att jag inte vill byta med dig, men jag hoppas att du förstår hur jag menade. Önskar att det blir en bra lösning för dig!

• Anonym (ledsen)

Förstod vad du menade

• didis

Jag kan inte säga att jag förstår din mamma, trots allt ha du och sambon levt tillsammans i 15 år så sådär vansinnigt stor skillnad gör det ju inte om ni gifter er. Eller tror din mamma att loppet är helt kört nu och att du inte kan skilja dig om det skulle bli förfärligt??

Det är alltså synnerligen barnsligt, baserat på vad du skriver, att din mamma inte kommer på ditt bröllop.

Men kanske ska du ta tillfället i akt och fundera över (eller rent av fråga henne!) varför hon är sådan motståndare till din sambo. Tänk om hon har missuppfattat något i ert förhållande som enkelt kan förklaras - eller ännu värre; ser något destruktivt i ert förhållande som du inte ser själv.

Utgångspunkten bör rimligen vara att föräldrar vill sina barns bästa. Att det sedan blir missriktat är en annan sak, det kan ofta redas ut.

Lycka till!

• ulfolinda

mycket tråkigt av dem att de gör så mot er. man blir så arg! vi har också problem med gäster som inte vill komma. det är min sambos äldsta som som är 27 år och hans sambo som nyligen brutit kontakten med oss och sagt att de verkligen inte vill komma på vår vigsel. de tycker inte om mig alls och därför gjort såhär. mycket trist...

Svar på tråden mamma kommer ej på bröllopet