• Anonym (trött..)

så tröttsamt..

alltså, jag vet inte vad poängen med detta inlägg är.. kanske att bara få skriva av mig lite frustration?

jag har en syster, som jag tycker innerligt mycket om, men som jag blir så otroligt trött och less på - och tyvärr allt oftare.

hon är yngst av oss syskon och har alltid haft en dramatisk tyck-synd-om-mig-ådra.
    dessutom är hon långsint och ältar gärna gammalt groll från skoltiden. än idag! trots att det gått närmare tio år sedan händelserna..

hon har haft en del dåliga relationer och ältar gärna dessa och hur taskigt hon haft det och hur jobbigt det är och hur lite alla förstår henne. hon har numera ett förhållande med en supersnäll kille (nästan för snäll) och eftersom det inte finns några större fel i relationen så känns det som hon letar annat att störa sig på.

de har tillsammans gjort en hel del dåliga val och satt sig i skiten vad gäller ekonomi, alltså får jag titt som tätt kört i halsen att jag inte förstår hur det är att inte ha pengar och att hon minsann har det så mycket jobbigare än vi andra syskon (trots att hon inte har nån som helst insikt i min ekonomi...).

utöver detta beklagar hon sig ofta och gärna över hur lite vänner hon har, hur lite jobb det finns att söka, hur mycket idioter som bor i den här stan osv osv osv. det tar liksom aldrig slut.

alla eventuella glädjeämnen lyckas hon alltid hitta något negativt i. om vi i övriga familjen sitter och diskuterar allmänna samhällsfrågor lyckas hon alltid snappa upp nåt negativt som hon tar personligt och blir sur och arg över.

jag har alltid haft lätt för mig i skolan, jag har haft ett jobb (inte nåt höjdarjobb, men ändock ett jobb) under några år innan jag började plugga och har precis avlagt examen. har dessutom "hittat" mannen i mitt liv och vi gifter oss om tre veckor. och på nåt sätt så ligger mitt liv mig alltid till last i samtal med min syster, det är alltid så att jag inte ska säga nåt eller ha nån åsikt eftersom jag "inte förstår hur det känns" osv.

jag har haft jobbiga tider i mitt liv också, min skoltid var tuff till följd av att jag inte ser ut som alla andra och mitt ex var långt ifrån någon idealpojkvän. men jag har inte låtit mitt liv kretsa kring de svåra åren i livet, utan valt att låta historia vara historia. och på nåt vis så ska det ligga mig till last?

jag är så himla trött på hennes lynnighet och pessimistiska tänk.
    hittills har jag försökt att bara inte bry mig, men nu känner jag hur irriterad jag blir när jag hör hur hon börjar gasa igång och gnälla på nåt nytt (eller gammalt..)

vi bor inte i samma stad längre, men jag vet att hon har börjat prata om att kanske flytta till samma stad som mig eller åtminstone i närheten. jag vet ärligt inte om jag orkar med att hon kommer tillbaka i min omedelbara närhet för att fortsätta klaga och gnälla resten av livet.. det är så himla störande bara.

bara går och väntar på att hon ska hitta massa fel på bröllopet och börja klaga på de andra gästerna och hur tråkigt det är, att hon inte har nån att prata med etc etc.

som sagt, det här är nog verkligen en tråd helt utan mening. men jag behöver få ur mig lite..... 

• Svar på tråden så tröttsamt..
  • cc2011

Usch, förlåt men vilken jobbig människa din syster verkar vara! Förstår att du måste bli trött på henne. Tyvärr väljer man inte sin familj man får ta det man fått helt enkelt... Jag vet jag har en skitjobbig mamma.

Dock tror jag att din syster skulle behöva prata med en psykolog så att hon får prata av sig lite och kanske efter det blir det bättre. Hon skulle gå några gånger, en psykolog är ju en främmande människa.

Aja jag förstår att du kanske inte skulle komma med det där förslaget då hon kanske inte själv sin negativa sida och att hon neggar folk runt sig. Ibland blir det bara mera tjafs då :(

Bröllopsdagen är 6/8-2011
  • cc2011

Lycka till iallafall och jag känner med dig!

Bröllopsdagen är 6/8-2011
  • Anonym (trött..)

tack för ditt svar...

jag har tappat räkningen på hur många gånger jag rekommenderat henne att gå och prata med nån.
    sista gången lyckades jag få henne att boka en tid med en präst, som hon var till en eller ett par gånger.
    sen gav hon upp, som vanligt..... verkar vara hennes livsmotto: ge upp.

så fort det tar emot så släpper hon allt och ger upp. och klagar, förstås...

åh, önskar jag bara kunde släppa hennes negativa inverkan och strunta i det. men fasen vad det har börjat gå mig på nerverna. det gör mig lite ledsen också, för jag vet ju att hon kan vara jättetrevlig och jätterolig, men hon har helt begravt sin bra, positiva sida till "fördel" för den pessimistiska klagomaskinen.. 

• Kattpoet

Hon behöver inte en präst, hon behöver  Kognitiv beteendeterapi (KBT)  så hon kan lära sig att bryta mönstret hon är fast i.

Tyvärr är det enda som hjälper.

*kramar* 

• Anonym (trött..)
    Kattpoet skrev 2011-07-07 22:23:48 följande:
    Hon behöver inte en präst, hon behöver  Kognitiv beteendeterapi (KBT)  så hon kan lära sig att bryta mönstret hon är fast i.

Tyvärr är det enda som hjälper.

*kramar* 
    Jag vet inte om det finns nåt "universalmedel" i form av "den här metoden kommer hjälpa", jag tror inte det. Iallafall inte när hon har den inställning som hon har till det mesta.. Om hon hittade en bra KBT-terapeut kanske det kunde vara nåt, men jag vet faktiskt inte om hon har provat redan (jag har inte tagit reda på vilka former hon provat, tycker inte det angår mig).

Tyvärr är jag också övertygad om att hon själv inte kommer göra ett aktivt val att hitta någon, och jag orkar inte engagera mig längre i att försöka hjälpa till på det planet.

Åh, det låter som jag också bara gnäller och sågar era förslag och tankar. Fy, det är inte alls min mening..
    Jag önskar verkligen att min syster själv kunde komma fram till att testa nånting... alls... Kanske skulle föreslå henne KBT nästa gång hon drar igång.

Tack, kattpoet :) 
  • Kattpoet

Att ändra hennes mönster kommer att göra henne gott MEN  hon måste vilja det själv.  
    Man kan aldrig bryta någons mönster man kan bara stötta. 

Nästa gång hon gnäller fråga henne om det inte finns   en enda sak bra i livet  och blir hon sur,  utmana henne att hitta 10 bra saker på en dag.. 

• Anonym (trött..)
    Kattpoet skrev 2011-07-07 23:01:45 följande:
    Att ändra hennes mönster kommer att göra henne gott MEN  hon måste vilja det själv.  
    Man kan aldrig bryta någons mönster man kan bara stötta. 

Nästa gång hon gnäller fråga henne om det inte finns   en enda sak bra i livet  och blir hon sur,  utmana henne att hitta 10 bra saker på en dag.. 
    tack för tipset, det ska jag banne mej prova :)
  • Blivande fru Swärdh

Kattpoet: det var också det första jag tänkte, hon behöver KBT! Jag hade själv lätt till att fastna i en negativspiral tills jag fick nog och hittade KBT. Det har hjälpt mig till att bli en gladare människa och inte varit "där igen" på 3 år nu. Hon måste vilja ändra sig själv men behöver nog få sig en tankeställare av en närstående för att komma till insikt.

• Mysan82

Jag håller med kattpoet i denna fråga. Har vänner som har den inställningen till livet när det gäller det mesta... och det tar så mycket energi ifrån en... det kvittar om man försöker hjälpa dem till att se det positiva i saker eller hjälpa dem till att hitta jobb och studier...
    Men jag tröttnade på det och gjorde som kattpoet föreslog, jag utmanade dem!!! Till att hitta bra saker med sitt liv och när de sa att de inte klarade ditt el datt så sa jag bara att det e skitsnack!!! Fick tyvärr börja bli lite hård mot mina vänner när jag tyckte att det började gå för långt... Vad man än sa så skulle de hita något som var fel med det man sa. Så till slut fick jag förklara för dem att då får du väl fortsätta leva o må som du gör. Eller så får du ändra på dej för tydligen så fungerar inte det du gör nu. Sen så började jag långsamt att se en förändring. Var gång de tog ett litet steg i rätt riktning så var jag noga med att uppmuntra dem och bekräfta att de hade gjort ett bra jobb och att de faktiskt kan. Och det viktigaste som jag poängterade var att dt vart helt och hållet deras egen förtjänst. Jag kan bara vara där för att stötta i deras val, ge dem en spark i arslet när de vill ge upp och att uppmuntra dem till att fortsätta... Men det verkliga arbetet måste de själva göra.

Som jag brukar säga till min sambo; disken diskar inte sej själv och hoppar upp i skåpen! :P Nån måste göra det! :P

Ge din syster en spark i arslet( inte fysiskt då) förklara för henne att nu får hon ge upp med all den här negativiteten o börja förändra sitt liv!!!.

Ursäkter:
    1 Inga jobb , svar: börja plugga då!!!
    2 Vet inte vad jag ska läsa, svar: läs upp dina ämnen då så du kommer in i det och får en aning om vad du vill läsa.
    3 Men då måste man vänta till hösten / våren för att börja läsa. svar: finns skolor som är på distans som du kan börja när som på året.
    4 Jag överlever inte på bara CSN svar: nä men då får du väl hitta ett extra jobb vid sidan av ( man får tjäna rätt så mkt nu)
    5 Jag har inget plugghuvud, vill bara hitta ett bra jobb o tjäna pengar, svar: Ja men börja sök jobb på andra orter då, du pratade ju ändå om att flytta.

Har hon fler ursäkter än detta så säg till henne på skarpen att hon får ge sej nu! Det är upp till henne att hitta en lösning och att du inte vill höra mer negativa saker från henne för vad du än gör/säger hjälper inte. OCH stoppa henne sen när hon börjar bli negativ igen med att säga att du inte vill höra det!

Detta låter väldigt hårt men låt henne inte ta mer energi från dej!
    Kramar och ditt bröllop kommer att bli fantastiskt!
    Ps Man får säga till folk om de beter sej illa! ds

• Mysan82

Oj vad långt det blev! Blev lite upprörd själv där märkte jag! :P

Svar på tråden så tröttsamt..