• ElinPelin

Gamla traditioner

Söker gamla traditioner och seder som brukar underhålla under bröllopsmiddagen. Som tex när bruden går ut ur rummet ska alla tjejer springa fram och pussa brudgummen. När gästerna "klingar" i glasen ska brudparet kyssas osv.

Vad finns det mer för gamla seder och "regler"?

• Svar på tråden Gamla traditioner
  • RiNa

Puffar!!!
    Vill oxå gärna veta

• Kattpoet

Mannen ska ge kvinnan på kyrktrappen bröllopsbuketten, det är han som har ansvaret för hur den ser ut och det är en överraskning till henne.

Hrm men under middagen, ja du   dansa av både krona och krans på bruden är ju en gammal
    Sedan finns den en sed där man  snurrar runt runt, ni vet som man gjorde som barn  " mala kaffe",  tåna emot varandra och hålla varandra i händerna  och snurra medans gästerna står runt omkringen i en ring.  Den som tappar taget först är tydligen den som kommer ha minst  kontroll i äktenskapet och mot den familjen som den som trillar faller emot  är den familjen som kommer  ha störst inflytande i familjen. 

Grannen berättade det för mig igår och hennes make släpte taget först  och föll rakt ut lyckades missa alla... 
    Hon sa sen att Di  gamle di, di sa den di släpper  taget först dör först,  jo men di fick ju rätt när di gält gubbe mi.

• Gwennie
    Kattpoet skrev 2011-07-07 20:51:15 följande:
    Mannen ska ge kvinnan på kyrktrappen bröllopsbuketten, det är han som har ansvaret för hur den ser ut och det är en överraskning till henne.
    Därefter plockar bruden ut en blomma ur buketten och ger till sin blivande som knapphålsblomma. Hon kan även plocka ut blommor och ge till sin mamma och svärmor.
  • EmmaStina

bankar gästerna i bordet/klingar i glasen ska brudparet stå på stolarna o pussas, stampar gästerna med fötterna på golvet ska man pussas under bordet.

• Flotten

Till gamla seder hör väl ändå inte det där med att springa fram o pussa brud o brudgum???? Det är väl ändå en tradition som är "importerad" från Norge? har jag för mig.

• förlovadflicka
    Flotten skrev 2011-07-07 23:05:31 följande:
    Till gamla seder hör väl ändå inte det där med att springa fram o pussa brud o brudgum???? Det är väl ändå en tradition som är "importerad" från Norge? har jag för mig.
    Jag har hört att det är från finland... :)
  • Flotten
    förlovadflicka skrev 2011-07-07 23:27:41 följande:
    Jag har hört att det är från finland... :)
    Då är vi överens om att det INTE är en svenska tradition?!
  • Charmina

* Limma fast en 50-öring under skon för tur eller ha en i skon.
    * Plocka ut 7 blommor ur brudbuketten och ge till tärnan som hon skall sova på då drömemr hon om sin blivande man.

Vet inte om du är ute efer just svenska traditioner men vi har en tradition att så fort brudparet lämnar deras stolar så får gäster (oftast ungdomar) springa och sätta sig på deras platser och då måste brudgummen betala en liten summa för att få tillbaka sina stolar, ungdomarna kan även sno bruden skor och så måste bruden betala en mindre summa för att få tillbaka hennes skor.

Allt detta och massa annat blev vi utsatta för på vårt bröllop.

• Flotten
    Charmina skrev 2011-07-11 10:05:26 följande:
    * Limma fast en 50-öring under skon för tur eller ha en i skon.
    * Plocka ut 7 blommor ur brudbuketten och ge till tärnan som hon skall sova på då drömemr hon om sin blivande man.

Vet inte om du är ute efer just svenska traditioner men vi har en tradition att så fort brudparet lämnar deras stolar så får gäster (oftast ungdomar) springa och sätta sig på deras platser och då måste brudgummen betala en liten summa för att få tillbaka sina stolar, ungdomarna kan även sno bruden skor och så måste bruden betala en mindre summa för att få tillbaka hennes skor.

Allt detta och massa annat blev vi utsatta för på vårt bröllop.
    En tanke som slog mig, hur många brudpar har plånbok/börs med sig till sitt eget bröllop???
  • förlovadflicka
    Flotten skrev 2011-07-11 10:07:31 följande:
    En tanke som slog mig, hur många brudpar har plånbok/börs med sig till sitt eget bröllop???
    Jag ska nog ha det, iaf ha med id-kort och bankkort. Tänk om man skulle behöva springa in och köpa tamponger eller något och ingen i närheten har pengar? :P
  • Charmina
    Flotten skrev 2011-07-11 10:07:31 följande:
    Eftersom detta är en del av min kultur så hade vi lite sedlar i kostymen :)
  • Flotten
    Charmina skrev 2011-07-11 10:10:11 följande:
    Eftersom detta är en del av min kultur så hade vi lite sedlar i kostymen :)
    Den förklaringen köper jag men den gäller nog inte på alla bröllop.
  • Charmina
    Flotten skrev 2011-07-11 10:11:08 följande:
    Den förklaringen köper jag men den gäller nog inte på alla bröllop.
    Nej så klart den inte gälle rpå alla bröllop, därför skrev jag att detta inte var en svensk tradition :)
    Runt medelhavet och i mellanöstern är detta en vanlig tradition och ganska rolig enligt mitt tycke.
Svar på tråden Gamla traditioner