• saxomanix

Är det okej att tjuvtitta på kyrklig vigsel?

Hej, jag vill gärna höra era åsikter..

Vi kommer gifta oss i Sverige men bor utomlands. Jag känner inte till prästen som kommer viga oss och är inte heller särskild van vid hur det går till i Svenska Kyrkan. Under sommaren kommer vi dock vara i närheten av kyrkan och då funderade jag om det är "okej" att vara med på nån bröllopsgudtjänst. Där vi bor är det inte exclusiv, egentligen får ju alla vara med vid vigseln i kyrkan - gäller sånt också i Sverige?
    Om man tar fina kläder på sig och sitter sig längre bak så störs det ju knappast...kyrkan är dessutom tillräckligt stor !

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det okej att tjuvtitta på kyrklig vigsel?
  • Allerts

Svenska kyrkan är öppen för alla så givetvis kan man göra det!
    Och det är något alla andra brudpar här på BT ska vara medvetna om. Vem som helst har "rätt" att komma på er vigsel om ni gifter er i kyrkan.

• ClaraH

Absolut, jag har gått på och tittat på bröllop i kyrkan. Visserligen var det folk jag kände men inte nära. På mitt första bröllop var det flera som kommit dit at "nyfikenhet" så det är helt OK.

• saxomanix

oj tack så mycket...jag blev lite osäker efter diskussionerna här :)

• förlovadflicka

Ska inte gifta mig i svenska kyrkan men jag hade bara blivit glad om någon random människa hade kommit och kollat (förutsatt att den hade ett rent motiv och inte tänkte kasta ruttna tomater ;)) Vi bjuder in alla vi kommer åt till vår vigsel och det är jättekul, för det kommer komma massa folk vi inte ens känner, tex lärares familjer med mera, och vi tycker att det är skitkul, kommer nog komma minst 100 till vigseln, och vi har ändå bara bjudit 35 på festen :D

• 1700tal

Jag har haft några grannar som frågat oss om det är ok att komma och titta på oss även om de inte är bjudna. Blev ganska rörd över att de skulle samåka osv.

Däremot har jag kommit som besökare till större kyrkor (domkyrkor under sommartid) och de har varit avspärrade/stängda pga bröllop med skyltar utanför att de öppnar igen kl si och så. Obestämd Så helt självklart verkar det inte vara...

• darkHorse
    1700tal skrev 2011-07-07 18:42:41 följande:
    Jag har haft några grannar som frågat oss om det är ok att komma och titta på oss även om de inte är bjudna. Blev ganska rörd över att de skulle samåka osv.

Däremot har jag kommit som besökare till större kyrkor (domkyrkor under sommartid) och de har varit avspärrade/stängda pga bröllop med skyltar utanför att de öppnar igen kl si och så. Obestämd Så helt självklart verkar det inte vara...
    Fast då handlar det väl snarare om att kyrkorna inte är öppna för turister då det pågår en vigselgudtjänst? Jag tror inte att de skulle neka någon att delta, men det måste vara sådär kul att bli avbruten var femte minut av en semesterfirare med kameran i högsta hugg som klampar in och vill se kyrkohistoria

Tex har jag för mig att Westminister abbey stängt under söndagsgudtjänsten för turister, men får man plats tror jag nog att man får delta i gudstjänsten.
  • izredam
    darkHorse skrev 2011-07-07 19:06:44 följande:
    Fast då handlar det väl snarare om att kyrkorna inte är öppna för turister då det pågår en vigselgudtjänst? Jag tror inte att de skulle neka någon att delta, men det måste vara sådär kul att bli avbruten var femte minut av en semesterfirare med kameran i högsta hugg som klampar in och vill se kyrkohistoria

Tex har jag för mig att Westminister abbey stängt under söndagsgudtjänsten för turister, men får man plats tror jag nog att man får delta i gudstjänsten.
    Jo, så är det i alla fall nere i typ Italien och sådär (att besöka florens på en söndag var inte det bästa vi har planerat i reseväg..) - men det hela slutade med att vi lyckades få vara med på en hel katolsk mässa, det var ju också en erfarenhet xD
  • Flotten

ALLA gudstjänster i svenska kyrkan är öppna för alla, även för vilken turist som helst! Vi låser aldrig dörren eller motar ut någon som vill gå in i kyrkan, tvärtom. Naturligtvis så berättar man som vaktmästare att det pågår någon form av gtj och erbjuder folk att sätta sig ner tills gtj:n är slut.

• Darling Daisy

Våra rara grannar kom till kyrkan för vår vigselgudstjänst. Det kändes helt okej, inte konstigt på något sätt!!

• 120530
    darkHorse skrev 2011-07-07 19:06:44 följande:
    Så trodde jag också att det var, men senast vi var i London kostade det inträde att gå in i kyrkan. Lite konstigt, hur ska de kunna skilja på turist och kyrkobesökare?
  • Salat

Nu har jag inte läst hela tråden men självklart kan ni det och det är ju alltid trevligt att klä upp sig men absolut inget ni måste

• saxomanix

@salat: jo jag menade ju typ snygg kjol eller sånt och inte de värsta semesterkläder (korta byxor och gammal tshirt..:-P )

tack för era kommentarer! Jag vill ju bara veta vilka skillnader finns melan svenska vigseln och bröllopsgudtjänsterna  jag känner till...det vore ju lite pinsamt om man blir helt  överraskat på sitt eget bröllop :)

• Blivande präst
    Red skrev 2011-07-08 08:34:22 följande:
    Så trodde jag också att det var, men senast vi var i London kostade det inträde att gå in i kyrkan. Lite konstigt, hur ska de kunna skilja på turist och kyrkobesökare?
    Westminster Abbey:
    Gudstjänster på dagtid hålles vid mittskeppsaltaret, ingång från västra porten. Därifrån kommer man inte runt i övriga kyrkan.
    Turistingång, med kassa, finns på norra sidan.

St. Paul's Cathedral:
    Kommer man vid den rätta tiden, strax före 12 exempelvis, och säger att man är där för gudstjänsten, så släpps man in utan avgift. Man förväntas inte "turista" efter gudstjänsten.
Svar på tråden Är det okej att tjuvtitta på kyrklig vigsel?