• Anonym (Trött)

Hur säger man till någon att de inte är välkomna på bröllopet?

Hej!

Jag lät en vän bo hos mig och min fästman under en period på tio dagar då hon var mitt emellan bostäder under den perioden. Jag bor i Glasgow och har inte så många vänner här, och jag brukade räkna henne till en av mina närmsta.

Hon är väldigt dramatisk, och väldigt ung i sättet o tänka på. Jag hittade henne gråtades mitt i natten, och försökte då trösta henne (problemet var att hon har problem... dvs inget riktigt problem). Jag har i ett år lyssnat på hennes "problem" och kände nu att jag bör försöka hjälpa henne ordentligt. Jag sa då att eftersom att hennes "problem" inte har förbättrats sen jag lärde känna henne, att hon kanske borde söka proffessionell hjälp för att kunna gå vidare i livet (jag har själv gått i terapi och det vet hon). Sen gjorde jag en manikyr på henne och stoppade om henne. Dagen efter sa hon att jag hade varit elak. ELAK?? Jag stannade uppe i 2 timmar och tröstade henne och försökte hjälpa henne, och sa ingenting som kan tolkas som elakt.

Hon sa även att hon vill ha kvar sina manodeppresiva perioder då "riktiga konstnärer har dom". Jag sa då att hon kanske bör försöka få kontroll på som så att de inte kommer hela tiden och så att hon inte tar ut de på andra människor, om hon nu vill ha kvar dom. Någon timme efter stod det på hennes FB status "Tina loves the crazy, deeply emotional person that she is and anyone who asks her to change will be DENIED". Dvs riktat mot mig. Hon klagade även på att vi inte hade en säng till henne, trots att hon visste att vi inte hade en extra säng. När vi då lånade en uppblåsbar säng av en annan kompis så orkade hon inte blåsa upp den.

Hon klagar även på andra människor, säger att folk "disgustingly fat fat fat bi***" eller "so fn skinny I want to kill her she is soo disgusting" (och ja, hon är amerikan och det är precis så hon pratar). Hon har själv haft problem med ätstörningar, men nu börjar det smitta av sig på mig och jag har haft problem med att se på mat och träning på ett normalt sätt. 

Hur kan jag "göra slut" med henne på ett OK sätt? Jag vill inte ha mer med henne att göra, då jag känner att jag mår bättre när jag inte har kontakt med henne. Hur kan man göra slut och säga att hon inte är välkommen på bröllopet längre?

Tack för att ni orkade läsa och jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

Kramar

• Svar på tråden Hur säger man till någon att de inte är välkomna på bröllopet?
  • LindaochJohn

Det är nog bara at säga vad du tycker. Som det låter så kommer hon nog inte ta det på ett bra sätt hur snäll du än försöker vara... Säg som du skrev, att du känner att du inte mår bra av att umgås med henne eftersom hon är så ojämn osv. O eftersom hon vill ha sina neråtperioder så vill hon ju fortsätta vara ojämn o då orkar du inte, punkt. Hoppas du tar mod till dig, jag vet själv hur jobbigt det kan vara att ha någon nära som inte mår bra o det smittar gärna av sig..! Sätt dig själv först i det här fallet o så får hon helt enkelt bli upprörd ett tag!

• Loche

Det finns nog inget bra sätt eftersom hon verkar vara en sån person som skyller allt dumt som händer henne på andra. Tror du får vara rakt på sak helt enkelt och säga att er vänskap funkar inte för dig och att du inte vill ha med henne att göra längre.

Manodepressivitet ställer till mycket för omgivning och tar mer energi än man orkar med. Om hon inte vill göra nåt åt sin sjukdom är det hennes val, precis som att ditt val är att inte ha med henne att göra.

• BrideOfFrankenstein

Fy fasiken, jobbig människa som vill ha massa uppmärksamhet och tror att världen kretsar runt henne.. Har faktiskt haft en liknande tjej som vän tidigare. Till slut kände jag bara att hon tog all min energi och jag retade mig på henne så förbannat, orkade inte lyssna på all skit hon kom dragandes med.
    Säg till henne som du känner att tycker att den enda som möjligtvis får ut n¨t bra av det eran "vänskap" är hon och att du inte är intresserad av att ha kontakt med henne längre. En vänskap är något ömsesidigt där man hjälper varandra i jobbiga perioder och skrattar tillsammans däremellan, det du beskriver är en parasit som lever på andra och suger livsglädjen ur folk. Haha ursäkta om det låter elakt men jag känner igen det så väl!

Och vet du vad, bekymra dig egentligen inte om etiketten där tycker jag, för det verkar ju inte som att hon har brytt sig speciellt mycket om dina känslor eller att bete sig på ett "okej" sätt.
    Hon kommer säkert få ett utbrott och antingen bli förbannad på dig eller tycka synd om sig själv, men det är hennes problem. I långa loppet kan det vara så att du gör henne en tjänst, hon kan behöva vakna upp i verkligheten och sluta vara så förbannat bortskämd, verkar som att hon FÖRVÄNTAR SIG snarare än är tacksam för att du är så fin mot henne.
    Nej, tänk på dig själv för det lär inte hon göra! Så länge man är rak och ärlig kan ingen begära nåt mer.

• Anonym (Trött)

Tack för era råd :) Det känns bra att veta att det finns andra som har varit med liknande och förstår! Och tro mig, era råd kommer följas! Stora kramar!

• Loche
    Anonym (Trött) skrev 2011-07-06 16:59:34 följande:
    Tack för era råd :) Det känns bra att veta att det finns andra som har varit med liknande och förstår! Och tro mig, era råd kommer följas! Stora kramar!
    Lycka till!!
Svar på tråden Hur säger man till någon att de inte är välkomna på bröllopet?