• queen eileen

Kalla fötter... eller bara ett normalt förhållande??

Jag vet inte riktigt vart jag ska skriva om inte här - för att kanske förhoppningsvis få lite perspektiv på tillvaron... Jag har inte många tjejkompisar - och att prata om sina bekymmer med sin blivande man med en kompis som är ledsen över att hon är singel känns t.ex inte så rätt.. Och överlag känns det så ofta som att folk inte vågar erkänna att deras liv inte är perfekta... Säger man något själv så får man inget medhåll som "ja, men så är det, så var XX också". Nej, då tittar folk bara lite beklagande på en och säger "Jaha, va tråkigt, så gör aldrig XX". Eller så är det bara så det känns...

I alla fall... vi ska gifta oss om 2 månader... Jag älskar min sambo, han är den bästa människan jag träffat tror jag, han är snäll och omtänksam fastän glömsk och världens största tidsoptimist... Det senaste året har vi fått barn, flyttat till hus och renoverat... det känns som det har tärt en del på vårt förhållande, det finns verkligen en anledning till att man säger att småbarnsåren är hårda och orsakar en hel del skilsmässor.. Vi har inte haft tid med varandra och ibland känns det verkligen som vi bråkar mer än vad vi myser med varandra. (Sex ska vi inte ens gå in på - jag har haft problem sen förlossningen så det har varit väldigt sällan det blivit av...) Och nu håller vi på att renovera badrum samtidigt som vi är i slutfasen av planeringen inför den stora dagen.. och det känns knappt kul. Det var inte alls tanken att vi skulle få badrummet renoverat nu - det skulle gjorts i februari - men så drog allting ut på tiden och nu är vi här ändå - trots att jag absolut inte ville känna mig stressad inför bröllopet och tvingas ägna hela semestern åt det....

Det lustiga är att när folk frågar på skämt om jag har några tvivel så känns det verkligen som en så dum fråga - vaddå tvivel... Vi har redan barn ihop - det är ett större beslut då vi alltid kommer ha vår lilla dotter även om vi ändrar oss med att leva med varandra. Så på något sätt känns det som att jag inte har något val.... bröllopet är mer en formalitet...

Det känns bara fel när vi blir osams hela tiden och bara blir arga på varandra... undrar bara lite hur "alla andra" har det... Framför allt alla småbarnsföräldrar t.ex....

Tips och råd mottages tacksamt!

• Svar på tråden Kalla fötter... eller bara ett normalt förhållande??
  • Gwennie

Håller helt med dig om att det kan tära rätt bra på ett förhållande när man har små barn. På något vis är det lätt hänt att man bara pratar praktiska logistiska saker med varandra, t.ex. vem som hämtar barnet, vad som ska fixas till middag, vem det egentligen var som skulle ha städat det fortfarande ostädade badrummet osv... Man är trött, lite stressad och ska samtidigt vara glad och go med sitt barn och all energi går åt till det. Mitt i allt praktiskt som måste fixas glömmer man så lätt bort varandra.
    Jag känner inte att jag har kalla fötter på något vis, men det har absolut varit tufft de senaste månaderna. Känns som vi knappt hunnit prata med varandra och när det väl blivit av har det nästan bara handlat om barnet.
    Nu börjar det dock kännas som att vi börjar komma på rätt köl igen - vi har börjat planera bröllopet mer tillsammans (innan gjorde jag det mesta eftersom jag varit föräldraledig) och känner att det fått oss att komma ihåg varför vi faktiskt vill gifta oss med varandra, varför vi älskar varandra och det känns härligt :)

Om det känns jobbigt för dig, ta till hjälp! Försök hitta lite tid för varandra som inte har med barn eller renovering att göra genom att be en vän eller någon släkting vara barnvakt lite då och då. Bara ett biobesök någon gång kan göra susen. För några veckor sedan lämnade vi bort sonen till svärmor över helgen och bokade ett hotellrum. Vi gjorde egentligen ingenting speciellt, låg i sängen och tittade på teve och käkade lösgodis och småpratade, men det var så himla skönt att bara släppa allt det där vardagliga en liten stund och bara vila ut och umgås. Det tycker jag gott att man kan få unna sig ibland, det är inget att skämmas för. Tror till och med att det kan vara riktigt viktigt för förhållandet ibland.

Hoppas att ni hittar varandra igen under all renoveringsbråte och att ni verkligen kan se fram emot bröllopet, trots att du kanske känner att det är en formalitet. Det är aldrig för sent att visa att man älskar varandra, hur man än väljer att göra det :)

• Kattpoet

Renovera hus och små barn  och ett bröllop är för mycket för den normala människan.  Har ni någon chans att  varva ner innan bröllopet och efter det  tala ut om  hur ni båda mår?

Har ni någon som kan låna ut sitt hus över en helg och  ta erat med barn och allt? 

• queen eileen

Jo, eg är jag nog medveten om att det är där skon klämmer..att all tid gått åt andra saker och ingen tid lagts på oss - och då har vi ändå tackat nej till olika evenemang och så för att vi känner att vi behöver ta det lugnt. Vår regel är att bara boka upp Max 2 helger per månad, men lägger man övrig tid på att renovera, storhandla, handla till renoverandet hjälper det inte så mycket. Tack för era tips iaf, det känns bara skönt att höra att vi förmodligen är normala och att ingen orkat med allt vi gjort samt ha ett förhållande som är hur bra som helst. Förhoppningsvis är renoveringen klar snart och vi får lite tid för varandra på semestern. Tack för era svar!

• Gwennie
    queen eileen skrev 2011-07-06 07:11:55 följande:
    Jo, eg är jag nog medveten om att det är där skon klämmer..att all tid gått åt andra saker och ingen tid lagts på oss - och då har vi ändå tackat nej till olika evenemang och så för att vi känner att vi behöver ta det lugnt. Vår regel är att bara boka upp Max 2 helger per månad, men lägger man övrig tid på att renovera, storhandla, handla till renoverandet hjälper det inte så mycket. Tack för era tips iaf, det känns bara skönt att höra att vi förmodligen är normala och att ingen orkat med allt vi gjort samt ha ett förhållande som är hur bra som helst. Förhoppningsvis är renoveringen klar snart och vi får lite tid för varandra på semestern. Tack för era svar!
    Klart att ni är normala! Ni har bara lyckats klumpa ihop lite för mycket sysslor på en gång - det kan knäcka den bäste!
    Simma lugnt! :)
Svar på tråden Kalla fötter... eller bara ett normalt förhållande??