Jag är visst snål och tråkig
Jag gifter mig på lördag och fick igår veta av min blivande att hans vänner har klagat och tyckt att vi är grymt tråkiga och snåla som inte ska ha alkohol på vårt bröllop. Själv dricker jag inte mer än ett litet glas champagne, men att säga att vårt bröllop är alkoholfritt är ju att ta i när vi först ska skåla i champagne, sedan ha champagne till förrätten och rött vin till varmrätten för de som vill ha. Vi har lyxat till det med Ruinart, 500-kronorsflaskor och tänker att alla, speciellt fransmännen kommer att uppskatta det, men så får vi bara skit för att vi är snåla och inte har bar med en massa alkohol. Det är inte tillåtet att ha starksprit i vår lokal och man får inte heller spela hög musik efter kl 1 på natten. Jag vill inte heller ha annan alkohol än vin eftersom jag inte vill ha berusade människor på mitt bröllop. Jag vill ha ett trevligt bröllop och har ansträngt ihjäl mig för att ordna det så bra som möjligt så att alla ska trivas och så klagar folk i förskott. De kräver att få fortsätta festen någonstans och att vi ska bjuda på sprit. Jag är så ledsen att jag knapp sov alls inatt. Jag har jobbat så för den här festen och vi lägger ned massor med pengar och så får vi höra att vi är snåla och tråkiga.
Dagen därpå ska vi dessutom ha en lunch för alla långväga gäster. Svärföräldrarna står för lunchen eftersom det är de som insisterat på att ha den, men det är jag som ordnar allt. Lunchen är klockan ett på söndagen. Det enda hotellet i stan är ett lägenhetshotell med egna kök, men utan frukost som gästerna får ta med sig själva. De gäster som vill ha bufféfrukost har tagit in på ett annat hotel 1,5 mil bort, men nu är det folk på det billiga hotellet som klagar att det inte ingår frukost och kräver att vi fixar det. Hallå! Vill de ha något innan lunch så kan de väl fixa det själva? Det finns mataffärer fem minuter från hotellet, men de skyller på att de inte har svenska pengar som om det inte gick att betala med kort. Vad är det med folk?
Detta uppå att svärmor bjudit in folk vi inte känner och inte ville bjuda, samt att en annan person tar med sitt barbarn som vi inte känner trots att vi bett om en barnfri fest förutom i de fall då det inte går att lämna bort barnen. Dessutom bestämde sig en person för att komma sex dagar innan bröllopet trots att han först tackat nej. Varför ska fransmännen göra allt för att förstöra glädjen för mig?
Jag är så trött både mentalt och fysiskt av att inte kunna sova. Jag vill vara utvilad och kunna njuta av min dag. Dessutom kommer svärföräldrarna hit ikväll så då måste jag underhålla dem medan min blivande är på jobbet. Kul kul...
Jag får helt enkelt tänka på MINA gäster och koncentrera mig på dem för från min sida har jag bara fått positiva kommentarer.