• Gopplan

Jag är visst snål och tråkig

Jag gifter mig på lördag och fick igår veta av min blivande att hans vänner har klagat och tyckt att vi är grymt tråkiga och snåla som inte ska ha alkohol på vårt bröllop. Själv dricker jag inte mer än ett litet glas champagne, men att säga att vårt bröllop är alkoholfritt är ju att ta i när vi först ska skåla i champagne, sedan ha champagne till förrätten och rött vin till varmrätten för de som vill ha. Vi har lyxat till det med Ruinart, 500-kronorsflaskor och tänker att alla, speciellt fransmännen kommer att uppskatta det, men så får vi bara skit för att vi är snåla och inte har bar med en massa alkohol. Det är inte tillåtet att ha starksprit i vår lokal och man får inte heller spela hög musik efter kl 1 på natten. Jag vill inte heller ha annan alkohol än vin eftersom jag inte vill ha berusade människor på mitt bröllop. Jag vill ha ett trevligt bröllop och har ansträngt ihjäl mig för att ordna det så bra som möjligt så att alla ska trivas och så klagar folk i förskott. De kräver att få fortsätta festen någonstans och att vi ska bjuda på sprit. Jag är så ledsen att jag knapp sov alls inatt. Jag har jobbat så för den här festen och vi lägger ned massor med pengar och så får vi höra att vi är snåla och tråkiga.

Dagen därpå ska vi dessutom ha en lunch för alla långväga gäster. Svärföräldrarna står för lunchen eftersom det är de som insisterat på att ha den, men det är jag som ordnar allt. Lunchen är klockan ett på söndagen. Det enda hotellet i stan är ett lägenhetshotell med egna kök, men utan frukost som gästerna får ta med sig själva. De gäster som vill ha bufféfrukost har tagit in på ett annat hotel 1,5 mil bort, men nu är det folk på det billiga hotellet som klagar att det inte ingår frukost och kräver att vi fixar det. Hallå! Vill de ha något innan lunch så kan de väl fixa det själva? Det finns mataffärer fem minuter från hotellet, men de skyller på att de inte har svenska pengar som om det inte gick att betala med kort. Vad är det med folk?

Detta uppå att svärmor bjudit in folk vi inte känner och inte ville bjuda, samt att en annan person tar med sitt barbarn som vi inte känner trots att vi bett om en barnfri fest förutom i de fall då det inte går att lämna bort barnen. Dessutom bestämde sig en person för att komma sex dagar innan bröllopet trots att han först tackat nej. Varför ska fransmännen göra allt för att förstöra glädjen för mig?
    Jag är så trött både mentalt och fysiskt av att inte kunna sova. Jag vill vara utvilad och kunna njuta av min dag. Dessutom kommer svärföräldrarna hit ikväll så då måste jag underhålla dem medan min blivande är på jobbet. Kul kul...
    Jag får helt enkelt tänka på MINA gäster och koncentrera mig på dem för från min sida har jag bara fått positiva kommentarer.

• Svar på tråden Jag är visst snål och tråkig
  • nilssonns

Bry dig inte om vad folk tycker, det är ERT bröllop och ni gör som ni  vill!!!
    Jag tycker att din planering låter hur bra som helst!!!!! Lycka till!!!

HjärtaKraaaaam

• salsa775

Jag håller helt med nilssonns!
    Bry dig inte om vad de andra säger, ni väljer temat på erat bröllop och att ni
    vill ha fullisar på bröllopet förstår jag absolut. Alla är olika.
    Och absolut viktigast, NI bestämmer!!
    Styrkekram från en nygift tjej:) 

• ClaraH

Vad tråkigt att ni fått reaktionen och verkligen oförskämt av de som kommenterat att ni är snåla. Om det kan trösta tycker jag att ert upplägg är helt fantastiskt och jag skulle verkligen uppskatta äkta champagne om jag fick det. Kvalitet framför kvantitet! Så försök tänka på att det säkert är många av gästerna som finner kvalitén i det val ni har gjort. Det är lätt att man tar åt sig av det negativa man hör, men det kanske är lika många eller fler som tycker att ni gjort ett bra val fast ni inte har hört det ännu. Man kan inte göra alla nöjda och i det här fallet så är det absolut upp till er att bestämma hur ni vill utforma festen. Ja, du känner väl igen "det är ERT bröllop", men i detta fallet tycker jag verkligen det. Det är inget beslut som går ut över gästerna. Ha en fin och njutningsfull middag!

Vi ska förresten inte heller ha sprit i baren efter middagen.

• Geogaddi

Åh, vad tröttsamt!! Jag kan bara tänka mig hur irriterande och faktiskt kränkande det är med dessa komentarer.

Vi gifte oss i juni och jag kan säga att jag höll på att gå upp i atomer emellanåt, särskilt svärmor - hon tillhörde liksom en helt annan planet helt plötsligt och började klaga TVÅ DAGAR INNAN på att en avlägsen släkting till min man var så besviken på att han inte fick komma och kände sig så utanför. Enda sättet att få tyst på denna kvinna var helt enkelt att bjuda in personen i fråga. Gissa om denna avlägsne släkting blev glad för en sms-inbjudan i sista sekund medan min blivande satt i bilen på väg till cateringfirman för beställning? Nej, inte särskilt. Han kände sig nog mest som "the last call" och tackade såklart nej (men vänligt). Det är itne ens säkert att han var intresserad av att komma, utan det kan ha varit ett av svärmors marytrtrick för att skapa lite drama. Hon gillar sånt. Den där situationen är bara en av otaliga.

Sen tror jag också att gäster till bröllopet inte alls inser hur mycket arbete, tid, pengar, nervositet, planerande, organisering, engagemang och ibland ren och skär ångest det ligger bakom denna dag. När de uttalar sig negativt om upplägget eller någon detalj så är det nog inte menat så illa utan något som kommer ur dem ganska ogenomtänkt. De inser inte alla beslut som måste fattas och alla steg som måste gås igenom. Det finns alltid människor som känner sig lite bättre av att klaga på vissa saker och som måste hitta något negativt för att må bra. Skit samma om det inte "är rätt" - låt de göra det om de blir gladare av det. Det är ju ni som är i centrum den dagen i alla fall, det kan de i alla fall INTE ändra på. Blir de gladare av att klaga så kanske det är ett nödvändigt ont. Håller helt med föregående tips - skit i dem! Ert bröllop är inte anorndat för att göra gästerna imponerade eller att ni ska passa upp på dom - helt tvärtom! De har fått äran att vara med när du och din blivande man ska ingå äktenskap. Att vissa gäster verkar missförstå det är faktiskt upp till dem - låt inte det förstöra er dag. Det finns säker lite avundssjuka och missunnsamhet bakom detta, men faktiskt så tror jag mest att det handlar om att de helt enkelt inte förstår hur mycket som ligger bakom denna dag, och hur betydelsefull den faktiskt är för er!

STORT lycka till och ha en UNDERBAR dag!! Det kommer att vara värt allt slit i efterhand!!

• Kattpoet

Om det är fransmännen  som gnäller om  bristen på sprit, säg åt dem att det är svensk tradition att   bröllopsgästerna  går ut  och firar brudparet på stan och BJUDER dem på ett glas vin eller  en drink.

Folk är idag så okunniga om svenska seder så du kan dra en vit lögn.

Det kan ju alltid funka  och sedan kan du berätta att  visa kort och maestro och  andra kredit kort funkar i Sverige att vi här föredrar att  betala med kort.  
    Sedan kan du skriva en lista på vad som är normal svensk frukost mat eller rekomendera en  resturang eller fik som har frukost öppet som är i närheten.

• Gopplan

TACK så mycket för era snälla kommentarer. Det känns bättre nu när jag har fått klaga lite och fått svar från folk som förstår mig, även om ni är främlingar som inte ska komma på mitt bröllop. Jag har även pratat med mina två tärnor som tycker att de som klagar är grymt fräcka och att jag visst har ordnat superbra, så det känns skönt att veta att jag ar folk med mig som är nöjda och glada och ser fram emot bröllopet. Inat ska jag sova gott har jag tänkt och glömma alla klagande människor, låtsas att de inte finns helt enkelt för jag vill njuta av min dag och vara glad!

• förlovadflicka

Alltså, usch vad fåniga människor! Vi ska ha helt alkoholfritt hela dagen och ingen av våra gäster har klagat! Det är säkert många som skulle vilja ha vin till maten och så men då får de ha det någon annan gång och de är vuxna nog att fatta det! Tycker det är så dumt att folk är så oförsiktiga, de vet ju inte anledningen till varför man inte vill ha så mycket alkohol. Det kan ju finnas en anonym alkoholist bland gästerna, man kan ha religiösa skäl, man kanske inte får ha det i den lokalen osv. Eller som vi:

Vi tycker inte det är gott med alkoholhaltiga drycker, varför i alla världen skulle vi lägga stora summor på det då??

• Mysan82

Hej. Hr jobbat och haft hand om ett bröllop där hälften av gästerna var från Frankrike. O visst var det fest långt in på natten o mycket att dricka. Sådan är seden i Frankrike.
    Jag tycker dock att du gör helt rätt med att inte ha för mycket dricka på festen. Ens bröllop vill ju vara en dag som man minns med glädje och inte för att någon blev för rund under fötterna eller gjorde bort sej.

Vill de festa sen så låt de göra de, men du behöver inte alls känna att det är din uppgift  att du ska ordna det!!!
    Skulle de resonera på samma sätt om de skulle gå ut någonstans? Jag menar att när "stället stänger, så stänger det"!!! Vill de bli råfulla så kan de väl ha en fest på hotellet där de själva får stå för hur de har betett sig?
    O du ska INTE ordna med frukost till dem! Det går att handla med kort överallt idag o jag tror knappast att de går över gränsen till Sverige utan kan växla på flygplatsen!

Kram o lycka till!

• Moster Stina

Hej

Jag var gäst på ett svenskt/franskt bröllop häromåret, och så mycket kan jag ju säga att fransmännen var hemska när det gällde högljuddhet, alkoholintag och allmänt ohyfs.

Fast man kan kanske inte dra alla över en kam, men det är nog bara bra att ni "bara" serverar vin och champange!

Det gjorde de även på det bröllopet, men tydligen räckte det för kanonfylla från deras håll.

Men man måste väl ta seden dit man kommer för sjutton!

Vi valde själva förresten också att bara servera bubbel och vin, och var lite rädda för att folk skulle tycka det var snålt. Men om de nu gjorde det så sa ingen något i alla fall. Och hälften av vinet var oöppnat, så tydligen drack inte så många som vi förväntat oss.

Och festen var SUPERtrevlig!

Jag kan dock VARMT rekommendera er att ALLTID använda mikrofon till alla tal! Fransmännen såväl unga som gamla var jätteohyffsade och pratade högljutt emedan andra talade på både svenska och franska.

Vi hörde ingenting!

Svar på tråden Jag är visst snål och tråkig