• 201108­20
    Äldre 5 Jul 13:53
    5207 visningar
    14 svar
    14
    5207

    Vårt nytagna namn gick igenom - men nu då?

    Idag kom det efterlängtade pappret från PRV, vårt nya efternamn är godkänt och eftersom det är jag som byter nu och min blivande tar mitt namn vid vigseln står jag nu som ett frågetecken. Vad ska jag göra nu?

    Vi gifter oss inte än på drygt 6 veckor, allt detta gick bra mycket snabbare än vi planerat så nu får jag heta mitt nya namn långt innan vigseln men det får ju vara okej. Pappret jag fick hem är som ett intyg att namnet gått igenom men det står inte när det börjar gälla, är det nu på en gång?

    Kommer jag att kunna köra på mitt nuvarande körkort ett tag till eller måste jag fixa nytt på en gång? Och bankkort och liknande, måste det också bytas så snart som möjligt? Blir ovant att börja använda ett nytt namn redan nu Obestämd

    Jösses vad jag är förvirrad! Drömmer

  • Svar på tråden Vårt nytagna namn gick igenom - men nu då?
  • Angeli­ka&Sim­on
    Äldre 5 Jul 14:10
    #1

    Hej! Jag bytte ockdå mitt namn långt innan våran vigsel. (Jag gjorde det i april och vi gifter oss i Augusti). Lagligt heter jag då mitt nya efternamn. Men har inte offentliggjort det ännu på tillexempel facebook. då min blivande man vill att vi gör det samtigt. Trodde också det skulle ta längre tid.


    Allt måste bytas för det du hette med de gamla efternamnet finns inte längre. Du måste ta med dig personbevis och fixa nytt. Bankkort går du bara in på din bank och fixar nytt.


    Hoppas att jag var till lite hjälp!

  • 201108­20
    Äldre 5 Jul 14:15
    #2

    Åh, vad bra med en som gjort samma resa!

    Jag kommer inte heller att offentligagöra det på facebook, det gör vi tillsammans efter vigseln. Kommer väl dock få berätta för våra närmaste att jag nu heter något annat antar jag...

    Använder du ditt nya namn hela tiden? När du beställer paket osv? Började det gälla på en gång då man fick hem pappret som jag fick idag?

  • Angeli­ka&Sim­on
    Äldre 5 Jul 15:54
    #3

    Ja man är aldrig själv i något.


    Jag har berättar för min familj och våra allra närmsta vänner.


    Ja de måste man tror jag. Annars kan bli anklagad för bedrägeri då den personen inte finns mer. (har jag fattat det som när jag var lika ovetande när jag frågade en kompis.)


    Minns jag rätt så gäller det direkt, för det skickar det till skatterverket direkt så då går det igenom.

  • Fru Koppar­skiöld
    Äldre 5 Jul 16:03
    #4
    Angelika&Simon skrev 2011-07-05 15:54:38 följande:

    Ja man är aldrig själv i något.


    Jag har berättar för min familj och våra allra närmsta vänner.


    Ja de måste man tror jag. Annars kan bli anklagad för bedrägeri då den personen inte finns mer. (har jag fattat det som när jag var lika ovetande när jag frågade en kompis.)


    Minns jag rätt så gäller det direkt, för det skickar det till skatterverket direkt så då går det igenom.


    Förstår jag dig rätt med det du skriver att så fort man får beskedet har det gått igenom även hos skatteverket? Och samma dag kan man skicka in för körkort etc?
  • 201108­20
    Äldre 5 Jul 16:39
    #5
    Fam Lundqvist skrev 2011-07-05 16:03:46 följande:
    Förstår jag dig rätt med det du skriver att så fort man får beskedet har det gått igenom även hos skatteverket? Och samma dag kan man skicka in för körkort etc?
    Jag ringde faktiskt Skatteverket för en stund sedan för att kolla om jag är folkbokförd i nya namnet och det är jag

    Så jag har börjat ringa runt och skaffa nya kort hos ICA, Coop, ändra på tradera och alla möjliga ställen. Mycket som ska ändras!

    Körkort vet jag inte om det kommer hem papper (det lät så på Skatteverket när jag pratade med dem) eller om jag själv måste fixa något...
  • 201108­20
    Äldre 5 Jul 16:42
    #6

    Den som söker skall finna...

    Hittade detta på körkortsportalen som jag kom till genom trafikverket:

    "En uppgift i körkortet har ändrats
    Transportstyrelsen skickar dig automatiskt en ansökningsblankett (grundhandling) för förnyelse av körkortet om du till exempel byter namn eller personnummer eller om körkortet inte längre visar rätt behörighet.
    "

    Så det är nog bara att vänta och tills vidare köra och legitimera sig med gamla namnet.

  • Angeli­ka&Sim­on
    Äldre 5 Jul 16:46
    #7

    det skickas samtidigt till skatteverket som de skickas hem till dig.



    Men de var ju bra att du hittade mer!

  • Angeli­ka&Sim­on
    Äldre 5 Jul 16:48
    #8

    Jag själv tog bara nytt pass då jag inte fått mitt körkort ännu. Men skulle du bli stoppad eller något förklara bara hur läget ligger till, det du kan göra också är att du har skriver ut ett personbevis och har med dig och visar upp.


     

  • Fru Koppar­skiöld
    Äldre 5 Jul 16:53
    #9

    Nytaget namn = är det för er ett gammalt släktnamn ni väcker till liv eller nya namn ni själva kombinerat ihop eller hittat på?
    Bara för att få en hint hur länge ni väntade på PRV, jag tänker att det ska ligga 4 v i en sån där tidning där folk kan klaga så man ej får byta namn etc Glad
    Hur många v från inskick till svar från PRV?

  • Kattpo­et
    Äldre 5 Jul 16:57
    #10

    Och om du får paket i det gamla namnet så måste du ta med ditt gamla  ID, ditt nya och beviset på namnändring annars får du inte ut det.

  • 201108­20
    Äldre 5 Jul 21:01
    #11
    Fam Lundqvist skrev 2011-07-05 16:53:42 följande:
    Nytaget namn = är det för er ett gammalt släktnamn ni väcker till liv eller nya namn ni själva kombinerat ihop eller hittat på?
    Bara för att få en hint hur länge ni väntade på PRV, jag tänker att det ska ligga 4 v i en sån där tidning där folk kan klaga så man ej får byta namn etc Glad
    Hur många v från inskick till svar från PRV?
    Vi har tagit ett helt nytt namn, bara jag och blivande som får heta det. Mycket riktigt så ligger det ute för kungörelse i 4 veckor, innan dess tog det oss ca 2 veckor men då skrev jag en liten notis att det är något brådskande, hade inte räknat med att det skulle gå så här fort

    Jag fick hem ett brev i mitten-slutet av maj där det stod att namnet läggs ut för kungörelse den 30 maj men att det preliminärt är godkänt. Kungörelsen gick ut i torsdags och igår skickades papper till mig som jag fick idag så efter kungörelsen gick det snabbt.
    Kattpoet skrev 2011-07-05 16:57:35 följande:
    Och om du får paket i det gamla namnet så måste du ta med ditt gamla  ID, ditt nya och beviset på namnändring annars får du inte ut det.
    Ja, just det! Och har jag bara med gamla körkortet lär det vara spärrat... Blir en övergångsperiod där det lär bli lite strul. Och om 6 veckor måste vi upprepa allt fast då med maken
  • Kattpo­et
    Äldre 5 Jul 21:06
    #12

    Jag hade strul från maj till oktober,  eftersom min make inte blev registerad som gift med mig, så jag var både skild och gift, de berodde  vilken enhet jag frågade  och var jag  skild var tvungen att använda mitt  gamla namn...  meh... 

    Det verkar gå i släkten , rätta mannen blir man inte riktigt gift med förrän månader efter bröllopet.
     Min mamma  var inte gift med min far  medans min far  var gift med min mor  och  helt plötsligt upphörde min mor att existera,  3 månader av pappersstrul och ingen lön eftersom hon inte fanns, blev hon gift och fick 3 månaders lön på ett bräde.'

     

  • strawb­errysh­ortcak­e
    Äldre 5 Jul 21:37
    #13

    Hej! Och grattis kanske man ska säga till nyblivet efternamn. :)

    Hur lång tog det?
    Vi har väntat i snart 7 veckor.. :(

  • 201108­20
    Äldre 5 Jul 22:05
    #14
    strawberryshortcake skrev 2011-07-05 21:37:51 följande:
    Hej! Och grattis kanske man ska säga till nyblivet efternamn. :)

    Hur lång tog det?
    Vi har väntat i snart 7 veckor.. :(
    Tack

    Från det att vi skickade in papper tills nu, kanske 6 veckor. Har ert namn kungjorts eller ligger det ute för kungörelse nu?
Svar på tråden Vårt nytagna namn gick igenom - men nu då?