• Tessann

    Besviken släkt?

    Hej!


    Vi har nu bestämt oss att vi snabbt och enkelt tänker gå och gifta oss (borgeligt).


    Ska boka tid till om 2v.. sen har vi tänkt ha en enkel "spritfest" på lördagen efter för dom som kan/vill komma, eftersom det blir rätt kort varsel då vi gifter oss hemligt.


    Vi tänker boka in "släktmiddag" för iallfall min och sambons mamma så vi vet att dom kan komma iallafall.


    Men.. min bror och sambons ena bror bor rätt långt bort så det är rätt liten risk att dom kommer fara hit (iallafall inte min).. och nu for sambons andra bror på utlandstjänst mitt i allt och kommer inte heller vara hemma.. så alltså kommer inga av våra syskon kunna vara med.. eftersom vi inte gör nåt "bröllop" av det hela och bara en enkel fest så tänker vi att det inte är så noga.. men kommer dom bli besvikna måntro??


    Inte för att nu ni kommer kunna svara på det.. men..
    Eftersom vi inte vill göra nån speciellt stor grej av det hela så tror vi ju att de kommer förstå.


    Någon annan som gift/tänker gifta sig hemligt eller med kort varsel och då vet att inte några av de närmaste kan komma?

  • Svar på tråden Besviken släkt?
  • Gwennie

    Kan ju absolut inte svara för dina släktingar. Det är ju så himla olika hur man är som person.

    Av de som gift sig i min släkt har alla gift sig borgeligt och de flesta i hemlighet. De som har berättat om det i förväg har bara bjudit absolut närmsta familjen till vigseln och sen haft en mindre fest lite senare för övriga. Tror inte att det har varit några sura miner angående det eftersom det är varit så vanligt förekommande i den kretsen - för dem är det så ett bröllop går till. Den enda som verkligen tyckt att det varit jobbigt har varit min farmor. Hon är superromantisk av sig, men fick av ekonomiska skäl själv bara en snabb borgerlig vigsel och alla hennes barn har gift sig utan hennes vetskap. Hon har varit lika ledsen varje gång och är det fortfarande! När vi bestämde oss för att gifta oss kyrkligt med alla släktingar och vänner inbjudna, var hon den första jag berättade för och hon grät nog i en halvtimme... ;P Även om vi hade gift oss hemligt, så hade jag aldrig haft hjärta att inte berätta för just henne innan, men det är ju för att hon är som hon är :)

    Egentligen är det väl mest er omedelbara familj som kan bli besvikna och det beror ju helt på hur de är som personer. Jag tror nog att de förstår om ni berättar hur ni tänkte när ni träffar dem efter vigseln. Ni kan ju göra ett litet speciellt firande med era syskon vid ett annat tillfälle istället om ni märker att de blir besvikna.

  • Ayla

    Det finns alltid nån som blir besviken (hur ni än skulle göra). Bröllopet/vigseln är ju först och främst för er skull, ingen annan.

    Det jag tänker angående fest/firande är att ni skulle kunna lägga festen t.ex. 3 månader senare om ni vill att fler ska ha möjlighet att komma (bara två veckor hade inte funkar alls i vare sig min eller min blivandes släkt men vi är alla olika). Det finns inget som säger att festen måste vara precis efter, utan den kan vara allt från direkt efter vigseln till flera år efter. Det beror på hur ni vill ha det och vad som passar er (och de ni vill ha med) bäst.

    Hoppas det löser sig på bästa sätt!

  • Ayla

    Hm, svarade visst bara på hälften. Vi kommer gifta oss bara vi två och det kommer antagligen bli med bara några veckors varsel. Däremot kommer vi lägga festen (för att fira med familj och närmaste vännerna) senare. Vet just nu inte hur mycket senare, antar att det beror på när på året vi väl gifter oss. Kanske nån månad efter eller till och med sommaren efter. Den som lever får se.

  • Loche

    Svårt att säga hur de kommer att reagera, det kan nog ni bäst avgöra som känner dom.

    Jag har varit gift en gång förut, för längesen och då gifte vi oss med bara närmaste familjen/släkten närvarande. På kvällen hade vi bjudit in vännerna till fest och då skulle vår vigsel bli som en överraskning. Vi bjöd ca 10 par och ett par kom!! Usch, det var rena mardrömmen!! Några blev sura efteråt för om vi talat om att vi gift oss hade de såklart kommit. Det är mina erfarenheter av "hemligt bröllop". Hoppas det blir bättre för er del. :)

    En släkting gifte sig hemligt för några månader sen. Brudens ena syster blev komplett vansinnig och skällde ut dom efter noter för att dom inte hade ett "riktigt bröllop". Lite hysteriskt kan man tycka! Detta par kommer att ha sin bröllopsfest i efterhand,,, i slutet av sommaren,,, det var bestämt sen tidigare och inte p g a systern.

  • leeloosmamma

    Ni ska göra de som passar er bäst, de är eran dag och de som räknas, riktiga vänner och familj bör påstå.

    Men är de så du vill komma ihåg din bröllops dag om 40 år?

    önskar er all lycka med dagen & livet! :)

    /Stephanie

Svar på tråden Besviken släkt?