• Loche

    Blomfråga

    Vi kommer att dekorera och göra klart så mycket vi kan i lokalen dagen före bröllopet. Bl a ska vi ha små vaser på borden med en eller två blommor i varje - blåklint och vit krysantemum. Nu undrar jag om någon "blomsterkunnig" kan svara på frågan om vi vågar sätta blommorna i vaserna redan på fredagen och ha dessa på borden över natten, under förutsättning att vädret inte är jättevarmt?

  • Svar på tråden Blomfråga
  • esset50

    ja det törs ni.


    Se till när ni gör buketterna/vaserna att ni snittatr blommorna och DIREKT i vatten, mer än 10 sek i luften = torkskador om ni har otur.

  • Loche
    esset50 skrev 2011-07-02 21:37:04 följande:

    ja det törs ni.


    Se till när ni gör buketterna/vaserna att ni snittatr blommorna och DIREKT i vatten, mer än 10 sek i luften = torkskador om ni har otur.


    Tusen tack för tips!! Glad Det är skönt att kunna göra klart så mycket som möjligt dagen före, så det låter ju jättebra!
  • bruden i skogen

    Inga blad i vattnet då surnar det på en gång och de kan nicka. Häll gärna i en sockerbit i varje vas också, det ger hållbarhet. Ett mycket gammalt floristknep jag lärde av en dam för 100 år sedan.-))

  • Loche
    bruden i skogen skrev 2011-07-04 10:55:21 följande:
    Inga blad i vattnet då surnar det på en gång och de kan nicka. Häll gärna i en sockerbit i varje vas också, det ger hållbarhet. Ett mycket gammalt floristknep jag lärde av en dam för 100 år sedan.-))
    Åh, bra tips,,, ska tänka på detta! Tack!! Glad
  • passionsblomman

    Det vågar ni absolut. Låt hela buntarna blommor dra i rent, kallt vatten i en stor hink något dygn innan. Det är också betydligt lättare att be om ett par påsar snittnäring i butiken, som hälls i den hinken, än att pytsa näring i varje vas. (Sockerbiten har man numera i många år försökt få bort ur folks medvetande, den näring som man använder-och brukar skicka med snittblommorna- i butik, har både de rätta sockerarterna och bakteriedödande ämnen.)

    Det är dock viktigast av allt att man tar bort alla blad som ska hamna under vatten, och att man använder ren, vass kniv. Inte sax! 

    Är det oasis-stuckna arrangemang man ska ha, så är det också bara att ställa fram dagen innan, men det är viktigt att man fyller på vatten i dem, precis som i en vas, så blommorna har gott om vatten.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Loche
    passionsblomman skrev 2011-07-04 11:42:53 följande:
    Det vågar ni absolut. Låt hela buntarna blommor dra i rent, kallt vatten i en stor hink något dygn innan. Det är också betydligt lättare att be om ett par påsar snittnäring i butiken, som hälls i den hinken, än att pytsa näring i varje vas. (Sockerbiten har man numera i många år försökt få bort ur folks medvetande, den näring som man använder-och brukar skicka med snittblommorna- i butik, har både de rätta sockerarterna och bakteriedödande ämnen.)

    Det är dock viktigast av allt att man tar bort alla blad som ska hamna under vatten, och att man använder ren, vass kniv. Inte sax! 

    Är det oasis-stuckna arrangemang man ska ha, så är det också bara att ställa fram dagen innan, men det är viktigt att man fyller på vatten i dem, precis som i en vas, så blommorna har gott om vatten.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Tack så mycket för alla bra tips. Det är inte oasis-arrangemang utan smala vaser med 1-2 blommor i varje.  Om man häller näring i hinkvattnet, ska man sen då använda det vattnet i vaserna? Vi hämtar våra blommor på fredagen så att låta dem stå och dra i nåt dygn finns det inte möjlighet till, möjligen ett antal timmar dock.
  • passionsblomman

    Nej jag vet att det var vaser, jag skrev lite extra om oasis, eftersom de här trådarna ofta får följdfrågor och läses av många, har jag insett under åren. Det är allmän info som kan komma andra väl till pass.


    Du ska inte återanvända vattnet, utan blanda isåfall hellre en egen hink som du fyller på vaserna från (doppa ner och torka av är ofta enklast) Eftersom blommorna inte kommer att få så lång tid i den stora hinken, är det bättre att du tar näringen i vasvattnet.
    Men näring är inte viktigast, utan rent, kallt vatten utan blad.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Loche
    passionsblomman skrev 2011-07-04 13:51:25 följande:

    Nej jag vet att det var vaser, jag skrev lite extra om oasis, eftersom de här trådarna ofta får följdfrågor och läses av många, har jag insett under åren. Det är allmän info som kan komma andra väl till pass.


    Du ska inte återanvända vattnet, utan blanda isåfall hellre en egen hink som du fyller på vaserna från (doppa ner och torka av är ofta enklast) Eftersom blommorna inte kommer att få så lång tid i den stora hinken, är det bättre att du tar näringen i vasvattnet.
    Men näring är inte viktigast, utan rent, kallt vatten utan blad.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Tusen tack för info! Glad
Svar på tråden Blomfråga