• Svar på tråden Stärkelse till dukar?
  • Cicci90
    ClaraH skrev 2011-07-02 16:00:23 följande:
    Jah, nu har vi varit på IKEA i värmen och köpt knoppalakan till borden. Jag hade tänkt stryka dem med stärkelse. Någon som gjort det och i så fall med vilket medel och var köpte du det?
    Jag köpte Verda Spraystärk på Öb. Har använt det till mina servetter, fungerar jättebra!
  • ClaraH

OK, då antar jag att det bara är att knalla in på ICA också (vi har inte ÖB i närheten). Tack!

• Cicci90
    ClaraH skrev 2011-07-03 11:44:59 följande:
    OK, då antar jag att det bara är att knalla in på ICA också (vi har inte ÖB i närheten). Tack!
    Hoppas du hittar nåt bra!
  • Amejuli

Vad spännande. Det här har jag inte hört om innan. Vad är det för något och hur förändrar det dukarna?

• Amejuli

Låter ju väldigt bra!! Det måste jag också prova. Tack för tipset!

• baby freeze

Billigare annars är att göra egen!

Till 3 l varmt vatten tillsätter man 3tsk potatismjöl och 3tsk salt. Man ska sedan doppa det man vill stärka i badet sedan det svalnat, men det funkar att hälla på sprayflaska också.

• ClaraH
    baby freeze skrev 2011-07-04 15:20:46 följande:
    Billigare annars är att göra egen!

Till 3 l varmt vatten tillsätter man 3tsk potatismjöl och 3tsk salt. Man ska sedan doppa det man vill stärka i badet sedan det svalnat, men det funkar att hälla på sprayflaska också.

Ja sådär kommer jag ihåg att min mormor och farmor gjorde. Men måste det vara varmt vaten. Det räcker väl med ljummet så att saltet löser sig. Kokande ska det i alla fall inte vara för då blir det ju klister

• baby freeze
    ClaraH skrev 2011-07-04 15:56:16 följande:

Ja sådär kommer jag ihåg att min mormor och farmor gjorde. Men måste det vara varmt vaten. Det räcker väl med ljummet så att saltet löser sig. Kokande ska det i alla fall inte vara för då blir det ju klister

Exakt, man ska inte koka lösningen! Vad som är varmt och vad som är ljummet är väl en högst subjektiv bedömning, men huvudsaken är att salt och potatismjöl löser sig.
  • Cicci90

Laddar upp en bild på hur mina servetter blev efter en omgång mer Verda Spraystärk!

Har sytt egna servetter av en av IKEA:s kökshanddukar.

Före:

Efter:

De känns mycket bättre nu, är lite mer "fastare" och de blev jämnare i ytan..
    Är helnöjd :)
Svar på tråden Stärkelse till dukar?