Stärkelse till dukar?
Jah, nu har vi varit på IKEA i värmen och köpt knoppalakan till borden. Jag hade tänkt stryka dem med stärkelse. Någon som gjort det och i så fall med vilket medel och var köpte du det?
Jah, nu har vi varit på IKEA i värmen och köpt knoppalakan till borden. Jag hade tänkt stryka dem med stärkelse. Någon som gjort det och i så fall med vilket medel och var köpte du det?
OK, då antar jag att det bara är att knalla in på ICA också (vi har inte ÖB i närheten). Tack!
Vad spännande. Det här har jag inte hört om innan. Vad är det för något och hur förändrar det dukarna?
De blir lite styvare, knoppalakan är ju rätt så tunna. Ser mer ut som dukar hoppas jag.
Låter ju väldigt bra!! Det måste jag också prova. Tack för tipset!
Billigare annars är att göra egen!
Till 3 l varmt vatten tillsätter man 3tsk potatismjöl och 3tsk salt. Man ska sedan doppa det man vill stärka i badet sedan det svalnat, men det funkar att hälla på sprayflaska också.
Ja sådär kommer jag ihåg att min mormor och farmor gjorde. Men måste det vara varmt vaten. Det räcker väl med ljummet så att saltet löser sig. Kokande ska det i alla fall inte vara för då blir det ju klister
Ja sådär kommer jag ihåg att min mormor och farmor gjorde. Men måste det vara varmt vaten. Det räcker väl med ljummet så att saltet löser sig. Kokande ska det i alla fall inte vara för då blir det ju klister
Laddar upp en bild på hur mina servetter blev efter en omgång mer Verda Spraystärk!
Har sytt egna servetter av en av IKEA:s kökshanddukar.
Före: