• Augustibrud

Tvätta brudklänning?

Hej!

Jag undrar om det är någon som har testat tvätta sin brudklänning hemma själv i tvättmaskinen? På min klänning står det nämligen "do not wash", men hon i butiken där jag köpte den sa att det bara var att stoppa in den i maskinen på 40 grader. Men nu vet jag inte om jag vågar! Har nämligen inte använt min klänning än men köpte den på rea och den hade hängt framme sen 2008 så den är lite smutsig på kjolen och på lite andra ställen. Dessutom är den lite för stor så det gör ingenting om den skulle krympa lite - tvärtom!

Sen undrar jag också om någon har något smart sätt som man kan få klänningen slät också till den stora dagen? Min är rätt skrynklig på släpet.

Just ja! Har inga pärlor eller någonting påsytt på, men jag har klädda knappar. Kan dom bli fula? 

• Svar på tråden Tvätta brudklänning?
  • förlovadflicka

Jag hade lämnat in den på kemtvätt, tänk om den blir förstörd... :S

• Augustibrud

Om man inte kan tvätta den i tvättmaskin kanske man kan tvätta den i badkaret?

• Mace

Kolla vad det är för material i den, det är ju det som avgör.

Polyester går nästan alltid bra att tvätta, men har du finare material som siden/silke etc så kan det vara värre.

Sen beror det förstås på vad det är för broderier och dekorationer på. Är det t.ex. glitter så kan det ju vara sådant som bara är pålimmat och försvinner helt om du tvättar den.

Kan du inte posta en bild? Kanske lättare att gissa då? 

• Loche

Kemtvätt absolut,,, om du inte vill riskera att förstöra den.

• Augustibrud

Klänningen är i 100% polyester och det finns inga dekorationer i form av pålimmade eller fastsydda saker. Förutom klädda knappar i ryggen.

Så här ser den ut! :D (Jag ska inte ha det bruna bandet)

Modelo Nenufar - Catálogo Pronovias 2008 

• bruden

Skulle aldrig våga tvätta den! Däremot kan du få bort skrynklor genom att hänga den i ett fuktigt rum (badrummet) när du antingen spolar hett vatten bredvid eller hänger den över bakkaret som har hett vatten i. Min blev slät som en babyrumpa på en halvtimme i vårt badrum

• Augustibrud
    bruden skrev 2011-07-02 17:41:15 följande:
    Skulle aldrig våga tvätta den! Däremot kan du få bort skrynklor genom att hänga den i ett fuktigt rum (badrummet) när du antingen spolar hett vatten bredvid eller hänger den över bakkaret som har hett vatten i. Min blev slät som en babyrumpa på en halvtimme i vårt badrum
    Superbra tips! :D
  • baby freeze

Jodå, den går att tvätta. Skulle hellre göra vattentvätt än kem, men du kan alltid gå till ett tvätteri och fråga. Då ska de kunna fixa alla skrynklor också tycker jag.

• Maria och Toni

Jag skulle också rekomendera kemtvätt. Att försöka sig på att tvätta klänningen själv är ingen bra idé. Butiken där jag köpte min klänning rekomenderade vanlig tvål och vatten för att få bort mindre fläckar av smuts och smink (om olyckan skulle vara framme på bröllopsdagen).

• baby freeze

Kemtvätt är ingen skontvätt, bara så att du vet. Det sliter oerhört på tyget jämfört med vattentvätt, så det är därför man bara ska kemtvätta om det absolut inte går med vattentvätt. Bruklänningsbutikerna tvättar själva i vanlig tvättmaskin. De klänningarna som man hyr ut alltså.

Om man inte vill testa sjäv, så ta det till ett tvätteri! Men de kommer antagligen att tvätta den i maskin på skontvätt. Å andra sidan så kan de ha större tvättmaskiner och bättre torkutrymmen, samt möjlighet att pressa din klänning så att den blir slät och fin också, så visst kan det vara värt de extra kronorna.

OM du bestämmer dig för att följa rådet från butiken och tvätta själv, så vänd klänningen ut och in innan du tvättar och sätt centrifugen på lågvarv. Eventuellt kan man lägga klänningen i ett vitt påslakan som tvättpåse. Använd inte blekmedel, syntettyger är färgade vita och blir grådassiga efter ett tag om man försöker bleka dem. Häng på tork över badkaret eller i duschen.

Stryk klänningen med ångeffekt på låg temperatur. Eventuelt kan man ha en fuktig bit lakansväv mellan strykjärn och klänning om ens strykjärn ångar dåligt.

• amelie83
    Augustibrud skrev 2011-07-02 17:36:00 följande:
    Klänningen är i 100% polyester och det finns inga dekorationer i form av pålimmade eller fastsydda saker. Förutom klädda knappar i ryggen.

Så här ser den ut! :D (Jag ska inte ha det bruna bandet)

Modelo Nenufar - Catálogo Pronovias 2008 
    Min kompis har tvättat sin i tvätt maskinen. Klänningen hade även lite broderier. Gick hur bra som helst!
    Onödigt att betala 1000kr för kemtvätt.
  • Sebastiána

Polyester borde inte vara problematiskt att vattentvätta. Det där med "do not wash" kanske är en fegmärkning.

• Moster Stina

Ville bara säga att GUD vilken vacker klänning!

Precis en sån som jag själv hade velat ha.

Om jag var lång och smal.

Nu råkade jag bli gravid så det blev en helt annan modell, men den där hade aldrig suttit bra på mig från början. Men OH vad fin! Underbar!

• Augustibrud
    amelie83 skrev 2011-07-03 22:56:45 följande:
    Min kompis har tvättat sin i tvätt maskinen. Klänningen hade även lite broderier. Gick hur bra som helst!
    Onödigt att betala 1000kr för kemtvätt.
    Har kommit fram nu till att den inte ryms i maskinen hur som helst. Så nu lutar det åt att jag tar den i badkaret. Det måste ju vara det skonsammaste? Och så tvättmedel utan blekmedel förstås.
    Moster Stina skrev 2011-07-04 07:59:16 följande:

Ville bara säga att GUD vilken vacker klänning!

Precis en sån som jag själv hade velat ha.

Om jag var lång och smal.

Nu råkade jag bli gravid så det blev en helt annan modell, men den där hade aldrig suttit bra på mig från början. Men OH vad fin! Underbar!

Åh tack visst är den!! :D Hittade den på rea och visste direkt att det var den jag skulle ha ^^
  • 20th century fox
    Augustibrud skrev 2011-07-02 16:34:47 följande:
    Om man inte kan tvätta den i tvättmaskin kanske man kan tvätta den i badkaret?
    jag tvättade min i badkaret med nån "sidentvål" man kunde köpa på twilfit

Inga problem att få den ren...svårare att få den skrynkelfri!!
    Man behöver nog ha nån ånggrej typ som man ser på tvshop för det gick inte att stryka...
    det är nåt polyestersatin tyg i min klänning tror jag...
Svar på tråden Tvätta brudklänning?