• Chicita

    (4) Bröllop och En begravning...

    Ja nu blir det ju inte 4 bröllop då. Utan bara vårat.

    Men det blir också en begravning nu innan bröllopet...
    Fick besked nu på morgonen att min mamma dog i natt. Hon har ju legat på vårdhem pga att hon hade både MS och KOL. Och på slutet har hon haft sån panikångest att hon inte har klarat av att andas. Hon har varit rädd att det är hennes sista andetag. Så dom har varit tvugna att ge henne lugnande. Vilket har resulterat i att hon varit helt okontaktbar...

    Det jag minns av henne nu på slutet är när dom hjälpte henne ringa mig, och det enda hon ville prata om var att hon ville ha godis. Jag skulle köpa "sockerbitar" åt henne... Och dom försvann fort som attan. Så fort att jag flera gånger trodde att någon stal hennes godis...
    Det finns ju dementa personer där också liksom...

    Just nu känner jag bara - hur ska jag hinna?
    Hur ska jag orka?

    Ca 2 månader kvar till vårt bröllop och nu ska vi sälja lägenhet, dela upp allt i den och begrava henne. Ha begravningsfika och allt...
    Hur ska tiden räcka till? Och hur F-N gör man?
    Ring Fonus... ja men sen då?

    Måste nog ringa en jobbarkompis som varit med om detta nyss och be henne om råd och hjälp känner jag...

    Ville bara skriva av mig lite.
    Och till er som tycker att båtten är nådd, att ni sitter i skiten tidsmässigt, budgetmässigt eller klädmässigt så  kanske detta kan ge er lite perspektiv på tillvaron... 

  • Svar på tråden (4) Bröllop och En begravning...
  • Loche

    Beklagar verkligen!!

    Har du syskon så att ni är flera som kan hjälpas åt med allt det tunga nu? Fonus är bra,,, prata med dom, dom kan ta hand om och underlätta mycket.

    Om hon inte äger några speciella värdeförmål kan man låta en uppköpare av dödsbon ta hand om alltihop och sälja i en klump s a s, det sparar man mycket tid och kraft på, även om det kanske inte resulterar i lika mycket pengar i slutändan.

    Det finns cateringföretag med lokal där man kan ordna begravningskaffe, de tar hand om allt kring detta.

    Ta all hjälp du kan få.

    Styrka till dig!!

  • Loche

    Glömde skriva: en bra mäklare kan ta hand om försäljningen av lägenheten och en vettig städfirma kan åxå vara idé att anlita. Beror ju mycket på vilka kostnader som funkar för er s a s.

  • Chicita

    Tack Loche

    Det blir väl något åt det hållet... 
    Mamma var alltid rädd att dö fattig. Men det är ingen risk eftersom hon ju har lägenheten kvar... Så i värsta fall får jag väl lägga ut pengar åt henne och ta tillbaka dom i lägenhetsförsäljningen...

    Jag har en halvbror, och han är bra att ha på alla sätt och vis men han har fullt upp själv. Ensamstående pappa med en 7-åring som troligtvis har någon bokstavskombination. Och dessutom ska han hantera mamman (som försökte kidnappa flickan när hon var bara någon månad, och dra till den nya pojkvännen hon hittat på nätet)...
    Så den mesta tyngden ligger nog på mig 

  • jennifaer

    Jag beklagar verkligen!


    Du har all rätt att tycka att det är jobbigt men försök ta så mycket hjälp du kan. Begravningsbyråerna är oftast jätteduktiga på att hjälpa till och stötta (tänk på att det inte bara finns fonus, det finns jättemånga bra privata också). Ta även hjälp av andra nära och kära med så mycket som möjligt av det praktiska så att du orkar ta itu med det känslomässiga också.  Det går att få hjälp med det mesta kring begravningen och även kring det rättsliga med uppdelningen.


    Men ja det jag försöker komma fram till är att ta så mycket hjälp du kan och att du inte behöver känna att du ska göra allt själv!


    Många styrkekramar till dig!

  • Loche
    Chicita skrev 2011-07-01 09:05:15 följande:
    Tack Loche

    Det blir väl något åt det hållet... 
    Mamma var alltid rädd att dö fattig. Men det är ingen risk eftersom hon ju har lägenheten kvar... Så i värsta fall får jag väl lägga ut pengar åt henne och ta tillbaka dom i lägenhetsförsäljningen...

    Jag har en halvbror, och han är bra att ha på alla sätt och vis men han har fullt upp själv. Ensamstående pappa med en 7-åring som troligtvis har någon bokstavskombination. Och dessutom ska han hantera mamman (som försökte kidnappa flickan när hon var bara någon månad, och dra till den nya pojkvännen hon hittat på nätet)...
    Så den mesta tyngden ligger nog på mig 
    Ni har båda mycket att stå i, du och din halvbror. Ni får försöka dela upp det så gott det går. Ta en sak i taget och ta hjälp av andra släktingar åxå om möjlighet finns. Och glöm inte bort dig själv i alltihop, du behöver ta hand om dig åxå!
  • Kattpoet

    Kolla med svenska kyrkan där hon ska begravas, ibland finns det ett församlingshem med   tanter som gillar att baka och kan ställa upp med begravningsfikat.

    *kramar*

    Bodde du närmare så skulle jag hjälpa dig. 

  • Oniq

    ***
    Vad säger man?

    Beklagar och styrkekramar i massor!

    Önskar att jag hade något klokt och tröstande att säga...

  • Å och D

    Hej

    Ta kontakt med en begravningsbyrå, de kan hjälpa dig med mycket. Dessutom, ta det piano med mat efter begravningen, det kan göras väldigt enkelt i form av kaffe och en smörgås.

    Uppköparna av dödsbo brukar vara bra, ofta kan även städning ingå i deras offert.

    Din stackare, inte roligt att behöva vara i en sådan situation just nu...

  • EllaBella

    Å nej, vilken mardröm
    Stora styrkekramar till dig!

    Kan inte säga att jag varit med om detsamma men min mans farmor (som han stod väldigt nära) låg för döden när vi skulle gifta oss. Det var verkligen så att hon kunde gå bort vilken dag som helst och jag hoppades verkligen att det inte skulle ske innan. Nu gick hon istället bort 6 dagar efter bröllopet och även om det var mycket sorg så kommer man ju också närmare varandra, som par (du och din blivande). Se till att be om hjälp från släkt och vänner. Många vill ofta hjälpa till bara man frågar!

    Om jag ska ge något råd så är det att vänta med lägenhetsförsäljning etc. Låt dödsboet stå för hyra, el osv. Det tar tid att gå igenom alla saker, städa och annat, så låt det vänta till efter bröllopet. Du har fått många bra tips om att begravningsbyråer kan hjälpa till och stötta i det mesta, allt från ceremoni, blommor och begravningsfika.

  • Chicita

    Tack för alla värmande ord...

    Att hitta någon som köper upp dödsbon verkar inte så lätt...
    Men Fonus kanske känner till någon.
    Fick en snabb tid så jag ska dit i dag på eftermiddagen, hoppas att jag fått tag i brorsan till dess bara... 

Svar på tråden (4) Bröllop och En begravning...