• Kattkvinnan

Blommor i maj?

Jag ska gifta mig i maj och jag undrar vilka blommor som är i säsong då.
    Vill har lite idéer själv innan jag går till en florist och frågar.

Vill ha en bukett i vitt, gult och grönt. Gula rosor är jag inte jätteförtjust i...
    Har sett jätteläckra gula "bollblommor". Någon som vet vad de heter?

• Svar på tråden Blommor i maj?
  • Semlorna

Kan det vara ranunkel du tänker på?

Jag hade pioner och lite annat smått i min. Igentligen var det bara pioner och kvistrosor som jag visste att jag skulle ha, resten valde jag ut dagarna innan utifrån vad hon hade inne.

• Niini
    Semlorna skrev 2011-06-30 19:07:21 följande:

Kan det vara ranunkel du tänker på?

Jag hade pioner och lite annat smått i min. Igentligen var det bara pioner och kvistrosor som jag visste att jag skulle ha, resten valde jag ut dagarna innan utifrån vad hon hade inne.

Pioner är dock inte säsong i maj o de vi hade i kyrkan var svinigt dyra.
  • Semlorna
    Niini skrev 2011-06-30 19:34:34 följande:
    Pioner är dock inte säsong i maj o de vi hade i kyrkan var svinigt dyra.
    jo?!
  • Kattkvinnan

Nej, jag tänkte inte på rankunkel. Utan ännu mer bollformade. De finns med i dessa två  buketter:

• Kattkvinnan

Men ranunkel gillar jag också. Är de i säsong i maj?

• passionsblomman

*"bollblomman" heter Crasbedia och den kan du nog få tag i året om, äen om den är vanligast på hösten.

*Pioner är visst i säsong i maj- Högsäsong tillochmed. Det är inte en billig blomma, utan bland de mest exklusiva, så de kostar även under högsäsongen.

* I maj är det verkligen blomfest-det finns massor då, så du behöver inte oroa dig. Framförallt är "sommarblommor" stort då. Det som är slut för säsongen är däremot Tulpaner och andra lökväxter. Vi ligger oftast säsongen före i snitthandeln, om du jämför med trädgården.

*vita Pioner, Liljekonvaljer, limegröna Lisianthus eller Daggkåpa och gula luktärter? *föreslår*

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Kattkvinnan

Tack för hjälpen. Gula luktärter visste jag inte ens att det fanns. Vita syrener borde funka 19 maj, eller.

• passionsblomman
    Kattkvinnan skrev 2011-06-30 23:38:30 följande:
    Tack för hjälpen. Gula luktärter visste jag inte ens att det fanns. Vita syrener borde funka 19 maj, eller.
    Jodå det finns gula luktärter, fast de är rätt ljust gula, inte så solgula som Crasbedian.
    Syrener däremot, har inte längre säsong i snitthandeln i maj. De finns redan i december och under vårvintern. Men de färger du valt, är stora färger i blomvärlden och årstiden med. Det är mer en fråga om stilen på bukett än något annat som begränsar valet. Utom vad gäller just vårblommorna som tulpaner och syrener då.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Blommor i maj?