• ElinFalk85

Såhär har jag tänkt dukningen.

Bordet har en blå duk (lakan från ikea) och är dekorerat med lila och vita blommor, även några ljusblå blommor också.
    På varje plats står en tallrik, bestick och ett vinglas samt ett litet glas för vatten. På tallriken står en  lila ask med något godis i till varje gäst, med namnet skrivet på sidan samt ett sidenband i mörklila runt.
    under asken ligger en mörkblå servett med tryck som brudgummens pappa gjort.
    På bordet står också små glas med lila dekorsten och en vit eller blå blomma i. brevid varje plats under besticken ligger festprogrammet som är gjort av ljuslila papper med svart text. det är a5 format (vikta a4 papper) och har en bild på oss på framsidan tryckt i färg.

Förstår ni hur jag tänker, vilken visuell bild jag har?? :)
    Som ni säkert förstått är våra temafärger: mörklila, mörkblå och vit.

• Svar på tråden Såhär har jag tänkt dukningen.
  • ElinFalk85

(Vi har ett alkoholfritt bröllop, ska ha alkoholfritt vin, läsk och vatten, vi har barnfritt)

• dreams come true

Det enda jag funderade över var tallriken... Är det buffé eller serverad middag?

Gissar på att det är buffé då tallriken redan står utdukad, men är det inte smidigare att ha dom där man tar maten? Så gästerna slipper bära med sig den menar jag...

• ElinFalk85
    dreams come true skrev 2011-06-29 14:45:12 följande:

Det enda jag funderade över var tallriken... Är det buffé eller serverad middag?

Gissar på att det är buffé då tallriken redan står utdukad, men är det inte smidigare att ha dom där man tar maten? Så gästerna slipper bära med sig den menar jag...

Jo det är buffé. det var ju iof väldigt vettigt tänkt....tänkte bara att det skulle se fint ut.
    hm hm*tänker*
    tack för input... :)
    Fler sånna tack :)
  • Chicita

Om du vill ha något på bordet när gästerna kommer så finns det ju kuverttallrikar. Typ som stora "ljusfat" men väldigt låga och stora. Används mycket som dekor under tallrikar och som skydd för borden på finare restauranger. Dom går ofta att hitta i olika färger också.
    Eller så klipper du helt enkelt rundlar i vitt (eller färg) som ligger där tallriken ska stå och som alltså utgör en sorts tablett för tallriken... 

• dreams come true

Jag hade faktiskt samma funderingar som dig. Egentligen vill man ju duka upp så där fint som i värsta styleing-tidningarna med flera tallrikar på varandra...men det är ju helt ologiskt. Vi kör istället på en fin servettvikning mellan besticken.

• capobranco

Kan man kanske ha sånt tårtpapper där tallrikarna skulle varit?

• ElinFalk85

MJo vi får se hur det blir, är ju inte förns valborg 2012. Brudgummen gillar dukningen, jag fick tummen upp och ett leende. Det är ju VÅRT bröllop,dvs inte bara mitt :)

• ElinFalk85

Stolarna i vår festlokal är gröna och väggarna är grön-blåa, så vi har ändrat våra temafärger till grön, blå och vit. så det blir gröna dukar ist för blå och gröna blommor ist för lila. asken vid varje gästs plats blir nog också grön eller blå. vad tycker ni? Vitt är ju porslinet :).

• ElinFalk85

På väggarna ska vi ha balonger i våra temafärger samt lite serpentiner uppsatta. det är mycket fönster i vår lokal så vi får inte plats med så mycket på väggarna. Vi ska ha ett buffébord och ett presentbord. Min kompis som ska vara dj, ska få ha ett eget bord för dom grejjerna. han är snäll nog att inte ta betalt :)

• Fracklands
    dreams come true skrev 2011-06-29 14:45:12 följande:

Tycker inte alls det är något problem. Vid buffé får i alla fall folk sätta sig vid sina platser och fixa dryck och sen gå ett bord i taget. Dukningen låter toppen. Låt tallrikarna stå vid platsen, tycker jag!!!

Så var det på ett bröllop jag var på för två veckor sen. Inga problem alls!

• ElinFalk85

Fracklands: Jo det känns liksom finare :)

• Sassabrassa

Så här har jag tänkt vår dukning. Vi har 10 runda bord med 8 gäster på varje. 
    Efter jobbet tog vi en tur till IKEA och inhandlade vaser, resterande lakan och lite annat till dukningen.
    Blev så nyfiken på att se hur det skulle kunna se ut så jag testdukade.
    Det ska vara tre röda rosor i vasen i kmitten, men hade inga rosor så det fick bli andra blommor... funderar på om man ska ha lite murgröna runt om skålen också. Sen ska det vara en lineduk under och linneservetter. Vad tycker ni annars? Jag tycker det blir bra :)

• Semlorna

Vi hade buffe och hade dukat med tallrikarna. Vi satte oss först för att alla skulle veta vart dom satt och då kan gästerna lika gärna ta med sin tallrik till buffen sen.

Svar på tråden Såhär har jag tänkt dukningen.