• Nettan80

toastmaster/Värdpar

Hej alla!

Har en liten fråga angående toastmaster & värdpar.
    Vad är deras uppgifter, hur skiljer sig dessa? Måste man ha både delarna?

Tack på förhand :)

• Svar på tråden toastmaster/Värdpar
  • annaochmias

Mina föräldrar är värdpar för vår fest. Om något går på tok eller om gästerna har några frågor el dyl tas det upp med dem. Vår kompis är toastmaster och han kommer därmed presentera talen under middagen. Som gäst får man då på förhand anmäla sig som talare/spexare och så delar han upp talen så de kommer med jämna mellanrum under middagens gång.

• Loche

Hos oss är det så att värdparet håller välkomsttalet och hjälper gäster till rätta.
    Vår toastmadame ansvara för ordningen på övriga tal och sköter om underhållningen.

• Sörön10

Vi hade inget värdpar! Tyckte det var bara onödigt! Vår toastmaster höll ordning på allt! Tal, välkomst, skålar etc. Hade gäster frågor kunde de vända sig till oss!

• S2011

Eftersom det är vi (jag och m2b) som bjuder inte till bröllopet så är det vi som är värdpar.

Toastmaster har vi skippat.

Jag tror att antalet gäster och sammansättningen av gäster kan vara faktorer att ta i beaktande när man väljer om man vill ha och behöver värdpar, toasties osv. Om vår bröllopsmiddag hade inkluderat alla våra bryllingars pysslingars fyrväpplingar hade vi antagligen också haft toastie. Nu har vi 37 gäster från närmsta familjerna och vännerna och känner att det är lite övermaga med toastmaster i den församlingen.. 

• S2011

bjuder in förstås, inte "bjuder inte"....

• ClaraH

Vi bjuder in till bröllopet och är värdpar. Vi har en toastmaster som styr festen, från brudskål tills vi bryter middagen. Hon fördelar tal och informerar om festen etc.

• Gwennie

Vi kommer att ha kyrkvärdar, festvärdinna och toastmaster. Kyrkvärdarna tar emot i kyrkan och delar ut psalmböcker och vigselprogram, festvärdinnan har hand om logistiken runt maten och festlokalen och samarbetar med toastmastern som fördelar talen och organiserar underhållningen. Vi har strax över 80 gäster och kommer att vara i en bygdegård där vi fixar mycket själv, så för oss känns det viktigt att ha någon som har huvudansvaret och ser till att allt klaffar så att vi som brudpar kan ta det lugnt. Sen är både värdinnan och toastmastern nära vänner till oss och vi vill att de ska få chans att njuta lite av festen de med, så därför är det bra att de är två som kan hjälpa varandra.

Hur mycket och vad värdpar och toastmaster behöver göra, tror jag hänger mycket på antalet gäster och hur mycket logistik de behöver sköta. Har man festen på en restaurang, är det ju mycket som sköter sig själv, medan om man ordnar mycket själv, kan det behövas någon som håller i trådarna.

• bruden

Vi har toastmaster och tastmadame (min bror och hans sambo) som ser till att folk hittar dit de ska, får det som behövs osv. Om övriga gäster har frågor är det tilld em eller oss som de kan vända sig. Vi valde toastmaster och toastmadame mest för att vår koordinator ska kunna ha någon att stämma av med för att hon inte ska behöva störa oss.
    Talen får komma som folk själv önskar, vi har inget schemalagt utan föredrar det spontana  

• Nettan80

Tack för alla svar! Nu har jag blivit klokare :)

• Augustibrud

Vi har både och av den anledningen att vår toastmaster är sjukt bra på att toasta men inte på att hålla reda på saker, och att vårt värdpar är sjukt ordningssamma och nogranna men dom tycker inte om att toasta. Så toastmasterns enda uppgift är att toasta och värdparet håller koll på talarlista och spex och vad som händer samt är ansvariga för personal. Det funkar super för oss!

• Sörön10
    Augustibrud skrev 2011-06-28 21:41:55 följande:
    Vi har både och av den anledningen att vår toastmaster är sjukt bra på att toasta men inte på att hålla reda på saker, och att vårt värdpar är sjukt ordningssamma och nogranna men dom tycker inte om att toasta. Så toastmasterns enda uppgift är att toasta och värdparet håller koll på talarlista och spex och vad som händer samt är ansvariga för personal. Det funkar super för oss!
    men nu får du ursäkta en fråga: vad ingår för er i begreppet "toasta" då? En toastmaster håller ju i talarlistan och annonserar dem, master of toasts liksom! :-P
  • Augustibrud

Haha, jag förstår hur du tänker :P Vi är studenter och går rätt mycket på studentsittningar och för oss gör toastmastern mer än att bara annonsera vilka som ska tala (På studentsittningar förekommer det för det mesta inte ens tal). Han spexar till det då och då när det passar, och när det dras ett tempo är det toastmastern som reser sig och drar igång allsång på något fyndigt sätt. Vår toastmaster är av den spexiga typen och vill helst pyssla med det och är mer än nöjd om någon annan säger till honom vilka som ska tala och när så att han inte behöver hålla reda på det själv :)

• Sörön10
    Augustibrud skrev 2011-06-29 17:16:12 följande:
    Haha, jag förstår hur du tänker :P Vi är studenter och går rätt mycket på studentsittningar och för oss gör toastmastern mer än att bara annonsera vilka som ska tala (På studentsittningar förekommer det för det mesta inte ens tal). Han spexar till det då och då när det passar, och när det dras ett tempo är det toastmastern som reser sig och drar igång allsång på något fyndigt sätt. Vår toastmaster är av den spexiga typen och vill helst pyssla med det och är mer än nöjd om någon annan säger till honom vilka som ska tala och när så att han inte behöver hålla reda på det själv :)
    Ok. 

Vi hade en toastmaster och en sånganförare! Toasten kan inte sjunga så bra! haha! 
Svar på tråden toastmaster/Värdpar