• Hanniz­01
    Äldre 27 Jun 19:56
    3740 visningar
    13 svar
    13
    3740

    P-piller?!?

    Jag behöver hjälp...

    Jag gifter mig i slutet av sommarn och är osäker hur jag/vi ska göra med preventivmedel...
    Tidigare har vi användt kondom men det vill vi inte ha längre, så nu har jag varit och fått recept på neovletta 28. Är dock osäker på om jag ska börja använda dem eftersom jag är rädd för alla biverkningar man kan få, framförallt viktökning, finnar och humörssvängningar..

    hade ni chansat och börjat äta p-piller så tätt inpå?
    har ni tips till mig?

    Tack för svar... /Osäker 21-åring..

  • Svar på tråden P-piller?!?
  • TLj
    Äldre 27 Jun 20:18
    #1

    Hej!
    Jag har alltid mått dåligt av piller, har provat en hel del innan jag kom på att jag inte  tål inte östrogen så bra, jag kan rek nåt som heter Nuva ring, fråga barnmorskan om det, jag tyckte den fung jättebra. Det finns säkert biverkningar av den också men inget som jag haft besvär av.

    Lycka till!

  • Picnic­k i det gröna
    Äldre 27 Jun 20:37
    #2

    Jag har inte haft några som helst positiva erfarenheter av perventivmedel alls, förutom kondom.
    Jag levde minst sagt ett helvete under min ungdom fram tills jag blev erbjuden (snarare tjatade till mig) en hormonspiral. Innan dess gick jag på olika sorters piller för att prova mig fram, samt provade kopparspiral som är helt hormonfritt.


    Jag fick återkommande svampinfektioner (i ca 7 år) som jag blev rådd att självbehandla (vilket man egentligen inte ska, utan istället ska undersökas, göras odling för att se vad för sorts svamp det är, men ingen lyssnade på mig för jag "har ju bara så torra och känsliga slemhinnor"). Mängder av hurmörsvängningar av de olika pillrena Extrema blödningar av kopparspiralen. En månad bestod av 3 veckor blödande och 1 vecka med svamp + jobbiga magsmärtor. Och ja, viktuppgång där emellan!
    Men nu kan jag ju bara vara lycklig att hormonspiralen är min bästa vän Solig
    Den fungerade bra från början + att jag slipper min mens. Nog var jag trött på en efter kopparspiralen FlörtAlla fungerar ju såklart olika, men av egna erfarenheter och folk jag har pratat med under mina år så rekommenderar jag inte hormonbaserade preventivmel. 
    En vänninna till mig blev jättedeprimerad av sina piller tex, och mer eller mindre aggresiv. 

    Mitt råd är att höra med din mamma och systrar om de har det. Vi i vår familj har alla haft liknande problem, så det går kanske i arv lite vad man tål och hur man mår.  
  • Äldre 27 Jun 21:45
    #3

    Har aldrig haft några problem. O enda sättet för dig att veta är väöl att testa?! :)


  • Äldre 27 Jun 21:49
    #4

    Jag klarar inte heller P-piller.
    Jag får extrema humörsvängningar (och med mitt normala temperament i botten så är det inte att leka med *S*).
    Tyvärr så fick jag prova Desolette för många år sedan innan larmen om proppar kom. Då hade jag redan fått flera småproppar i benen av dom. Inga farliga dock, men jag hade så mycket små blåmärken på benen att jag nästan såg ut som en smurf konstant...
    Jag har även fått proppar av andra piller, så efter att ha tuggat mig igenom olika aktiva ingredienser, olika märken och olika koncentrat så har jag nu gett upp...

    Jag provade även hormonspiral, men eftersom jag inte fått barn än så var livmodern för liten så den stack hål i den och jag blev väldigt dålig...

    Jag försöker inte skrämma dig, det är bara mina erfarenheter. Och det jag vill säga med det är att NEJ, börja inte så här tätt inpå bröllopet. Viktuppgång och finnar är två vanliga biverkningar. Det jag och några andra råkat ut för är ovanliga biverkningar. Men även om du kanske inte ens råkar ut för dom vanligaste så är det ändå en oro i början som gör att P-pillerna kanske inte verkar ordentligt och du kan bli gravid trots att du börjat med dom. Och där kan man ju snacka biverkningar i form av viktuppgång och sånt Flört 

  • Strawb­erry
    Äldre 27 Jun 21:55
    #5

    Jag hade inte vågat chansa då jag själv fick stora biverkningar när jag först började med piller. Finnar och viktuppgång var ju inte allt för roligt men det värsta var mitt humör. Som jag mådde då skulle jag aldrig vilja må på mitt bröllop...

  • Strawb­erry
    Äldre 27 Jun 21:58
    #6
    Strawberry skrev 2011-06-27 21:55:12 följande:
    Jag hade inte vågat chansa då jag själv fick stora biverkningar när jag först började med piller. Finnar och viktuppgång var ju inte allt för roligt men det värsta var mitt humör. Som jag mådde då skulle jag aldrig vilja må på mitt bröllop...
    men klart du ska våga prova p-piller, det kanske fungerar perfekt för dig, men det är ju inte så långt kvar till bröllop och inte hela världen att vänta någon månad till, eller?
  • Vi2all­tid
    Äldre 27 Jun 22:02
    #7

    om du menar att det är en risk att börja äta så nära inpå bröllopet så skulle jag nog hålla med och vänta... första gången jag åt p-piller låg jag utslagen ett helt dygn efteråt pga så kraftig illamående m.m. Du kanske inte alls reagerar men det är ju dumt att chansa.


    Men efter bröllopet så förlorar du ju inget på att testa dig fram!

  • Vi2all­tid
    Äldre 27 Jun 22:04
    #8

    sorry NU läste jag att du gifter dig i slutet av sommaren! Ja men då kan du kanske testa nu, mår du dåligt kan du ju sluta...

  • fasit
    Äldre 27 Jun 22:26
    #9

    Jag har inte direkt några problem utom att jag mådde illa, men det löste sig genom att jag tar pillret på kvällen och mår illa i sömnen. Jag skulle nog väntat om jag var du..det kan vara strul med att sluta också, det var lite lurigt när jag gjorde det.
    Lycka till!

  • 2011br­öllop
    Äldre 27 Jun 23:09
    #10

    Jag tycker du ska prova mini -piller istället då slipper man dom problemen som man kan få av p-piller det ända so m är viktigt när man äter mini-piller istället för p-piller är att man måste ta dom typ ca samma tidspunkt varje dag tex när man borstar tänderna på morgonen eller vid frukost . Jag kan rekommendera Mini p dom heter så tabletterna ,tycker du ska prata med din barnmorska om det !!!!! 

  • Strawb­erry
    Äldre 28 Jun 01:16
    #11
    2011bröllop skrev 2011-06-27 23:09:13 följande:
    Jag tycker du ska prova mini -piller istället då slipper man dom problemen som man kan få av p-piller det ända so m är viktigt när man äter mini-piller istället för p-piller är att man måste ta dom typ ca samma tidspunkt varje dag tex när man borstar tänderna på morgonen eller vid frukost . Jag kan rekommendera Mini p dom heter så tabletterna ,tycker du ska prata med din barnmorska om det !!!!! 
    Alla är olika och reagerar olika, jag hade ordentliga problem även med mini piller! Jag har nog aldrig mått så dåligt som jag gjorde i början och efter ett antal månader slutade jag helt, på inrådan av läkare. Jag har testat det mesta och det är inget som har fungerar för mig, men en blandning av kondom och avbrutet kör vi på just nu och än så länge har det fungerar galant! =)
  • bumbib­jörn
    Äldre 28 Jun 07:04
    #12

    Va olika de e! Har aldrig haft nå problem m p.piller o då har jag ätit i massa år, just t. 28 som du har fått. De e säkert jättelilla hur man mår o hur de fungerar. Jag skulle väga för o nackdelar...biverkningar finna de m allt!

  • tweety
    Äldre 28 Jun 08:08
    #13

    Hejsan!

    Jag tycker du ska vänta med att prova till efter bröllopet bara för att vara säker på att du inte får ngra biverkningar. Det är ju INTE alls säkert att du får några biverkningar sås om humöret, vikt uppgång, torra slemhinnor, ilamående, svettningar, migrän mm. Alla är vi olika.

    För mig funkade yasmin 28 i bra många år tills jag slutade med dem i ca 1 år och sen började med dem då jag träffade min BM. Nu tillhör jag dem som har provat alla möjliga varianter av preventivmedel och inget haf funkat för mig utom kopparspiral och då har jag ej fött barn.

    Jag tycker du ska prova och se hur de funkar för dig men skulle säga vänta till efter bröllopet.

    Lycka till{#emotions_dlg.flower} 

Svar på tråden P-piller?!?