• Goppla­n
    Äldre 26 Jun 21:43
    1742 visningar
    6 svar
    6
    1742

    Smekdagar med barn?

    Vi kommer inte att komma iväg på någon bröllopsresa direkt efter vårt bröllop etersom vi först kommer att ha en massa gäster utomlandsifrån, som stannar efter bröllopet och det känns oartigt att åka bort då. Sedan börjar jag på ett nytt jobb och kommer inte att kunna ta semester på länge så vi tänkte att vi ändå skulle smita iväg två nätter ut i skärgården. Det borde ingen sura över, kan man tycka och vi har bokat två nätter i lyxsvit med goda middagar. Vi har en son och tänkte åka utan honom, det handlar ju bara om två dagar och min blivande man tycker att det är viktigt att det bara är han och jag eftersom det är våra "smekdagar". När vi bestämde det där oroade jag mig för hur det skulle gå med amningen eftersom jag fortfarande ammar, men vi tänkte att han borde amma så lite att det skulle funka att lämna honom hos sin farmor. Nu har han varit sjuk och jag var ensam med honom i en vecka då han mådde dåligt och vägrade äta annat än bröstmjölk så vad gör man? Jo, man måste ju låta barnet äta, speciellt som jag var ensam och inte orkade gnäll i flera dagar helt själv. Så nu har jag världens produktion så när jag vaknar på morgonen gör det ont och han måste amma så att det blir bra. Jag kommer ju aldrig kunna vara borta två dagar utan att få mjölkstockning! Vi giftes oss om mindre än två veckor och jag hinner j inte sluta att amma på den tiden. Dessutom var jag redan innan tveksam till att inte ta med honom eftersom jag aldrig någonsing varit ifrån honom så länge. Det längsta var 10 timmar på min möhippa och det var första och enda gången och även då kom jag hem med sprängfyllda bröst. Hur skulle ni göra? Köpa en pump endast för två dygn, när jag snart ska sluta amma ändå? Men hur går det med sonen hos hans farmor som han aldrig träffar annars? Det känns jobbigt allt det här, men alla verkar tycka att jag är knäpp och att det bara är att lämna honom. Är det andra som funderar på att ta med barnen på smekmånad?

  • Svar på tråden Smekdagar med barn?
  • JT2010
    Äldre 28 Jun 12:23
    #1

    Klart att du ska köpa en pump! Jobba stenhårt sista veckorna på att han ska äta annat. När han blir tillräckigt hungrig kommer han äta även om det inte är bröstmjölk. Klart att ni ska iväg ensamma. Testa att lämna bort honom en dag/natt innan bröllopet för att han ska ha gjort det en gång innan eftersom du och han är ovan. Tycker det är jätteviktigt att kunna lämna bort barnen ibland.

  • Bettin­a
    Äldre 28 Jun 12:27
    #2

    Klart att ni ska kunna få vara ensamna ett par dar
    Men det låter som att du kommer få svårt att slappna av och njuta fullt ut om du lämnar honom hos farmor.
    Svår situation, är det långt hemifrån? För om det inte är det så kanske du kan slappna av mer med vetskap om att i värsta fall kan ni ju åka hem.

  • Bettin­a
    Äldre 28 Jun 12:29
    #3

    Hur gammal är barnet?? Tänkte på detta om han inte träffat farmor så ofta förut?

  • bumbib­jörn
    Äldre 28 Jun 12:47
    #4

    Jättesvårt! De e lätt att säga köp en pump o åk! Men skulle du få de trevligt? Om jag vore i dina skor hade jag antingen ta m mig sonen el vänta m att åka! Jag skulla bara känna mig stressad av att sluta amma/börja pumpa på två veckor o m en liten som inte e van m farmor behöver nog öva. För att kunna slappna av o njuta så e de en trygghet att veta att allt går bra där hemma, att farmor får kyl om mat o att hon får honom att somna. Nä jag skulle antingen ta m honom el vänta m att åka tills jag slutat amma o sonen har provat att sova borta! Men de e viktigt m egen tid, men den e inget värd om man inte kan slappna av o njuta. Bara du kan bestämma hur du vill göra!!

  • pimory
    Äldre 28 Jun 20:40
    #5

    vi ska ta med oss barnen. :) jag kan /vill inte vara utan dom:) fast vi åker till bulgarien en vecka . så det är ju lite annat..
    men vi funderar på att bara åka en helg till ngt ställe i sverige bara jag och min älskling :)

  • Goppla­n
    Äldre 28 Jun 22:36
    #6

    Han är ett år och jag har försökt att trappa ned amningen, men det är svårt. Han äter ju vanlig mat också såklart, men kan inte vara utan morgon- och kvällsamningen och vill gärna amma några gånger mitt på dagen. Jag tror att det blir så att han följer med. Vi är ju ändå en familj och det känns fel att lämna honom när han inte är van. Jag skulle bara gå och oroa mig och då har jag hellre med honom, det blir mer njutbart då. Komma iväg ensamma får vi göra lite senare helt enkelt. Farmor bor inte i Sverige utan är bara här två veckor runt bröllopet och min familj som vi träffar oftare bor 25 mil bort så det är inte bara att lämna till dem heller.

Svar på tråden Smekdagar med barn?