• 80h

    Börja planera för bröllop nästa sommar...VART början man??

    Vi har precis börjat planera för bröllop nästa sommar. Surfar runt på nätet o läser bröllopstidningar. Just nu känns allt övermäktigt, VART börjar man?? kan nån hjälpa oss attt reda ut allt som ska göras o i vilken ordningGlad

  • Svar på tråden Börja planera för bröllop nästa sommar...VART början man??
  • sollan

    Grattis ti kommande bröllop =)
    Vi började med att välja en vigselplats, i vårt fall en kyrka å bokade den.
     Bokade utvalda lokalen.

    Följt av bla göra gästlista, göra en budgett. mm

  • MrsT2011

    1. Bestäm er för en budget, hur mycket kan ni lägga? Får ni bidrag från föräldrarna?
    2. Bestäm en gästlista utifrån budget och er vilja att fixa själva med middagen. Om man vill bjuda många måste man ofta fixa mycket själv för att få ihop budgeten.
    3. Bestäm vigselplats, boka därefter en lämplig lokal utifrån vigselplatsens geografiska läge och antalet gäster. Man kan även boka lokal först om man tycker att det är viktigast, och anpassa vigselplatsen efter det.

    När dessa poster är fixade har ni kommit ganska långt. Nästa steg blir att boka en duktig fotograf då de bästa blir uppbokade låååååångt i förväg. Man bör även börja kolla efter sin brudklänning i god tid, minst ett halvår i förväg.
     
    Lycka till och säg gärna till om du har fler frågor!

  • cc2011

    Vi bokade kapell, sen lokal. Prata om vilka ni vill bjuda. Bestäm tema om ni ska ha något tema. Vi har inte gjort någon budget, det har fungerat ändå för oss men eftersom de flesta gör en budget kanske det är smart att göra det man får väl mera koll. Det är väl fb smaksak. Men börja med att bestämma vart ni vill vigas. Du kan börja kolla.klänningar med, förmodligen hinner du ändra dig fler ggr innan du tar ett beslut.


    Bröllopsdagen är 6/8-2011
  • cc2011

    En ska det stå och inte fb. Jäkla mobil


    Bröllopsdagen är 6/8-2011
  • 80h

    Tack för alla svar Glad
    Då har vi ju faktiskt kommit en bit på vägen, budgeten o gästlistan är klar....nästa steg blir att bestämma plats o boka

  • Ciccci

    Grattis till det kommande bröllopet!


    Vi började oxå med att bestämma lokal och vigselplats.
    Sen kom gästlistan och temat.
    Tiden rinner ganska snabbt iväg så jag är glad att vi började i tid!

    Själv köpte jag min klänning i slutet av decemeber förra året och vi gifter oss nu 6/8! Ångrar inte en sekund att jag köpte den. Plus att det var en sån klänning soom jag sa att jag ABSOLUT inte skulle ha, men gissa om jag va förälskad när jag testa den!! =)


    Om du/ni vill göra inbjudningar osv själva kan ni ju börja fundera på dom nu och börja göra dom! ^_^ Papper går inte sönder om man sparar det en stund.. =)


    Lycka till med allt!

  • MrsT2011

    Mitt bästa tips vad gäller klänningar är att börja med att kolla runt på nätet. Börjar man i en bröllopsbutik kan man lätt bli stressad av personalen och "impulsköpa" en klänning som man kanske inte är helt nöjd med när köpet fått sjunka in. Köp INTE mer än en klänning, det är inte alls så lätt att sälja vidare som man tror. Utbudet på blocket och liknande är enormt, jag vet en tjej som fortfarande inte fått sålt sin första klänning, den är jättefin och egentligen ville hon ha 4000 för den. Nu är priset nere på 1500 kr...

    Checklista när man tar beslut om klänning: (Här förutsätter jag att man vill ha en lång brudklänning, självklart finns det mängder av korta modeller också.)
    1. Tight eller fluffig kjol? OK att man måste ha underkjol?
    2. Släta, lite kraftigare material eller tunna, skira som tyll och organza?
    3. Spets och/eller broderier? Bara på livet? Även på kjolen? Pärlor, stenar och liknande dekorationer?
    4. Kritvit, ivory (vanligast) eller någon helt annan färg?
    5. Snörning, dragkedja eller klädda knappar i ryggen?
    6. V-ringad, hjärtformad ringning eller helt rakt liv?
    7. Ärmlös, axelband, halterneck, holkärm (cap sleeve) eller hel ärm?

    Som du förstår är det tusen saker att ta ställning till, det är därför man ska börja på nätet och bilda sig en uppfattning om vad man tycker är vackrast. När man sedan ger sig ut i butiker och provar modeller kan det mycket väl hända att man ångrar sig, en viss modell kanske inte passade den egna kroppsformen. Men det är viktigt att ha någorlunda koll på vad man gillar innan man tar hjälp av butikspersonal.

  • labbalabba

    börja med lokalen skulle jag säga! speciellt om ni har specifika önskemål... lokalen var absolut det svåraste beslutet för oss! det kan vara galet svårt att hitta en lokal som passar i plats, lösning för mat och dryck, storlek m.m. Dessutom blir de mest populära festlokalerna uppbokade år i förväg.. 

  • sonrepma
    Vilken bra tråd! 
    Jag är nästan i samma situation.
    Vi var på g för några år sedan, sedan började både vänner och bekanta gifta sig så vi la vårt på hyllan. 
    Vi ville inte att andra skulle tro att vi skulle gifta oss för att alla andra gjorde. Sånt brukar ju smitta!

    Nu har jag dock blivit infekterad av bröllopstankar igen, och vill verkligen börja planera vårt.
    Dock vill han fria "på riktigt" (vi är redan förlovade), och han hintar om att det skulle kunna bli nåt snart. Men han vill att det ska bli en överraskning. Detta kan ju ta både dagar, veckor, månader och år! 

    Jag är riktigt frustrerad emellanåt, för jag vill ju ABSOLUT INTE tjata mig till ett romantsikt frieri.

    I smyg planerar jag lite, och de saker jag har sagt till honom och visat honom tycker han också om.
    Men hur mycket bör man och ska man göra innan det verkligen är bestämt att det kommer att bli ett bröllop överhuvudtaget??

    Jinxar jag mig själv genom att redan planera?

    Lokal har vi gratis och behöver knappt boka ens, klänning har jag bestämt vad jag vill ha, men den ska ju sys upp. Inget man gör kanske innan det är bestämt ;)
    Gästlista är gjord (på skoj, några behöver nog tyvärr strykas för det är inte säkert alla får plats).

    Vigselring längtar jag ihjäl mig efter att få kolla efter, men det vägrar jag göra innan jag har fått klartecken. 

    Jag vet när jag vill att bröllopet ska äga rum, men då borde frieriet komma nu, annars hinner vi inte fixa allt.

    Usch, vad det är jobbigt att känna såhär :P
    Jag är redan stressad, och det är inte ens säkert att blir bröllop.  
  • sonrepma

    Insåg just att jag postade mitt i fel tråd, men här funkar ju också rätt bra.. :P

  • emelie och Jonas

    Sonrepa-

    Vi har det likadant som dig!
    Varit förlovade tre år och har en dotter på ett år.

    Har fått hintar om att ett frieri kommer snart då vi pratat om att gifta oss i vår 2012, så jag har redan kollat massa och fuderat på allt möjligt..
    Budget är satt, gästlista påbörjad, samlat på mig massa tips av forumtrådar här som jag läst utan att ha undrat något! :)

  • JosefinochJohan

    Grattis till ert blivande bröllop!!
    Är i samma sits själv, min älskade blivande gick ner på knä i fredes, och jag har stirrat sen dess... ;)

    Det är så mycket som ska göras känns det som och tiden går ju väldigt fort!!

    Jag är en hopplös romantiker, så jag har haft "mitt" bröllop i huvudet i många, många år och alltid trott att jag har haft hyfsad koll, men nu känns de mer rörigt!!
    Är dessutom på semester nu, så kan inte göra så mycket än att leta runt på nätet..!

    Hur lång tid innan bör man boka präst, kyrka och festlokal?
    Om man har buffé istället för "trerätters", måste man ha servitriser etc iaf?
    Är de någon som har koll på ett ungefär hur lång tid de tar att sy upp en brudklänning efter mina önskemål, samt en ungefärlig kostnad?

    Känns som att fritiden man har fram till bröllopet kommer bestå av enbart planering... ;)

  • emelie och Jonas

    Jag har oxå haft småfunderingar om "mitt" bröllop och vill att det ska vara MIN dag (och brudgummens såklart,haha).
    Jag älskar att pyssla och tycker att det hör lite till, så kommer nog fixa det mesta själv, dels för att det är skoj men även för att hålla ner kostnaderna!

    Vill ha Buffe, för tycker det känns bäst när gästerna får välja de de tycker oom och det blir mer rörelse och mingel i kön, inte lika stelt som bordsservering :)
    Några måste ju hålla efter Buffén och byta ut det som tagit slut osv. så hade en idé om att kolla med de som går serveringsutbildningen på gym här, kanske 2 st för 100kr timmen/pp? Så slipper någon ur sällskapet jobba :)

    Men så hittade jag en hemsida om en gård här i närheten som såg mysigt ut, men där e det ju bordsservering och bar (dyrt för gästerna att köpa), men såg såååå mysigt ut!

    Vill ju helst inte bara ha en festlokal utan en fin lokal liksom...
    Hur långt är det OK att åka? Till kyrka/festlokal från stan där de flesta bor?

  • Guffi

    Vi är också precis i startgroparna.. Har satt datum den 5 maj 2012 och efter mycket dividerande blir det nog kykrobröllop. min blivande ville först ha ett borgerligt och helst ingen fest, bara vi två och våra bästa vänner som vittnen. Men när allt sjunkit in kom faktiskt han och sa häromdagen att "ja,men vi kan ju lika gärna vara i kyrkan. Man gifter sig ju bara en gång och då är det lika bra att göra det ordentligt!"
    Jag fick återigen bekräftat varför jag gifter mig med denna man - han är bara helt underbar!
    Så imorgon ska jag ringa och boka kyrka - vi har redan bestämt oss för en och där ligger deras lokal på andra sidan gatan. Skönt att slippa ordna med transport för gästerna!

    Budgeten (grovplanerad) är satt och gästlistan klar. Ev stryks någon bort..

    Så nu känns det som att det är allt finlir kvar: inbjudningskort, klädsel, ringar, mat, blommor och dekorationer..
    Och givetvis hindersprövning och allt sådant...

    Inbjudningskorten och mycket av dekorationerna kommer jag att försöka göra så mycket som jag kan själv, allt för att få ner kostnaderna. Plus att jag faktiskt tycker att det är roligt :)

    Missar jag något??

  • gothicbride2be

    Jag kan lista våran to-do-list här, i ungefärloig kronologisk ordning. (Min excelfil är ett enda kaos, men jag förstår det åtminstone...)

    TO-DO


    -Bestäm datum


    -Begär ledigt!!


    -Gästlistan


    -Budget


    -Boka ev kyrka och lokal


    -Ut med inbjudningar


    -Bestäm meny


    -Äktenskapsförord


    -Vittnen?


    -Brudtärnor, bestman, toastmaster osv


    -Alla trycksaker, meny, program, inbjudan, tackkort, div skyltar osv


    -Fixa med hindersprövning - håller bara i 4 månader!


    -Bestäm om efternamn och skicka in blankett


    -Boka tid för hår, smink, naglar osv


    -Fotograf!!


    -Beställa tårta


    -Bukett + corsage


    -Fixa anonymt gåvokonto


    -Egna löften?


    -Möte med alla inblandade var för sig och tillsammans när det finns en klar bild. 


    -Ordna med någon som tar emot tårta, hämtar blommor, fixar med det tekniska som ljud och ljus


    -Gå in bröllopsskorna!!  ? börja tidigt!


    -Köp ringar ? om partnern inte ska ha dubbla, gravera hens och putsa upp


    -Klänning/kostym osv


    -Ev presenter till brudföljet


    -Beställ alla delar till goodiebags


    -Packa goodiebags


    -Dukningsväxter


    -Dukningsdekorationer


    -Meddela allergier till catering


    -Pynta lokalen


    -Packa en nödväska till själva dagen D med säkerhetsnålar, tamponger, ja ALLT man kan tänkas behöva i nöd?


    -Fixa nytt pass, bankkort och körkort?


    -Tackkort + kuvert


    -Porto!


    I NÖDVÄSKAN


    -Säkerhetsnålar


    -Skavsårsplåster


    -Våtservetter


    -Tamponger + skydd


    -Extra underkläder


    -Extra sportsockar till sneakers. 


    -Värktabletter


    -Sockerrik mellis...


    -Deo + parfym


    -Hårspray


    -Extra skor ? ballerina/sneakers


    -Vanlig tejp. Bl a till kort som hör till paket osv om det ändå blir presenter. 


    -Läppstift


    -Plånka modell mini


    -Telefon


    -Laddare!!


    -Halstabletter


    -Nål + tråd ? OM klänning eller annat ger vika....


    -Silvertejp


    -Skoinlägg!!!! (Om de inte redan ligger i skorna)


    -Tillpiffningssmink...


    -Någon form av aftonväska till det nödvändigaste

    Kanske kan vara till någon hjälp för någon annan. :)


Svar på tråden Börja planera för bröllop nästa sommar...VART början man??