• Freakie

Ingångs- och utgångslåt på akustisk gitarr

Vi sitter och försöker att hitta bra låtar till vår vigselcermoni, som ingångslåt och utgång. Hade i princip bestämt oss för Mendelsohn bröllopsmarch som ingångslåt och Katrina and the Waves - Walking on Sunshine som utgångslåt. Men vår gitarrist som ska spela tycker inte att dessa låtar gör sig bra på en akustisk gitarr... Vilket han kanske har lite rätt i.

Så nu måste kanske tänka om lite... Någon som har tips på passande bröllopslåtar som gör sig bra på en akustisk gitarr?

• Svar på tråden Ingångs- och utgångslåt på akustisk gitarr
  • Willowfield

Tyvärr har jag ingen aning ang låtval, 
    Vill bara berätta vad som hände oss, Jag hade valt en låt till gitarr som ingångsmusik i kyrkan, men där sa vår präst nej, ingångsmusiken skall vara på orgel, resten hade inte så stor betydelse.
    Tänkte om ni inte frågat att det kan vara läge att göra det.. 

• förlovadflicka

Vet inte om jag håller med gitarristen, har spelat klassisk gitarr rätt mycket i mina dagar och allt handlar om rätt arrangemang...

Ett tips är iaf att akustisk gitarr inte är särskilt ljudstarkt, iaf inte om man ska kunna spela snyggt och inte ösa på som en idiot, så jag skulle nog rekommendera er att micka upp den beroende på hur stor kyrkan är. För det är jättetråkigt att spela akustisk gitarr solo i en stor kyrka med massor av folk, ljudet försvinner och man når liksom inte ut :)

• Freakie

Tack för tipsen!

Insåg att jag ju glömde att nämna att vigseln inte blir i någon kyrka, utan det blir borgerligt i en vigsellokal. Men ska kanske ändå fundera på att ha en förstärkare.

Tydligen så är vår gitarrist en perfektionist, så han vill inte att det ska bli halvdant. Är nog så att han har högre krav på musiken än vad vi har. Får väl kolla runt lite på youtube men det verkar inte så lätt att hitta låtar på bara akustiskt gittar utan sång.

• förlovadflicka
    Freakie skrev 2011-06-24 13:29:36 följande:

Tack för tipsen!

Insåg att jag ju glömde att nämna att vigseln inte blir i någon kyrka, utan det blir borgerligt i en vigsellokal. Men ska kanske ändå fundera på att ha en förstärkare.

Tydligen så är vår gitarrist en perfektionist, så han vill inte att det ska bli halvdant. Är nog så att han har högre krav på musiken än vad vi har. Får väl kolla runt lite på youtube men det verkar inte så lätt att hitta låtar på bara akustiskt gittar utan sång.

Om han är klassiskt skolad och kan spela är det hur lätt som helst!
  • Freakie
    förlovadflicka skrev 2011-06-24 19:09:33 följande:
    Om han är klassiskt skolad och kan spela är det hur lätt som helst!

Ja, det är kanske det. Finns det någon bra hemsida där man kan höra hur låtar låter på en akustisk gitarr? Motsvarigheten till kyrkomusik.se.

• förlovadflicka
    Freakie skrev 2011-06-25 10:26:20 följande:

Ja, det är kanske det. Finns det någon bra hemsida där man kan höra hur låtar låter på en akustisk gitarr? Motsvarigheten till kyrkomusik.se.

Youtube och spotify kanske? :)
  • TerrorMorsan

vi ska ha kent, utan dina andetag å sist guns n roses sweet child of mine, en tjej som sjunger + gitarr =)

• Freakie
    TerrorMorsan skrev 2011-06-26 10:31:57 följande:
    vi ska ha kent, utan dina andetag å sist guns n roses sweet child of mine, en tjej som sjunger + gitarr =)

Låter fint! I vårt fall kommer det att vara utan sång.

• Freakie

Någon mer om har fler tips på låtar som gör sig bra på en akustisk gitarr???

• Oberon

Vi kommer ha Lucky med Jason Mraz och en duett som sjunger, den är riktigt charmig på aukustisk, men kanske inte utan text.

• förlovadflicka
    Oberon skrev 2011-06-27 10:38:51 följande:
    Vi kommer ha Lucky med Jason Mraz och en duett som sjunger, den är riktigt charmig på aukustisk, men kanske inte utan text.
    Jag och min syrra körde lucky på fiol och cello instrumentalt på ett bröllop i helgen, det blev jättefint faktiskt och skriver man ett bra arr kan det bli jättebra på gitarr också :)
  • petitemoi

Here comes the sun med the beatles tycker jag är jättefin aukustisk, och det är en söt text som de flesta känner till även om ni inte väljer att ha någon som sjunger.
    Själv skalll vi också gifta oss borgerligt, vi skall också ha aukustisk gitarr när jag går in, dock med sång, vi valde everlong med foo fighters, den är dock lite tradig om man inte har sången till:/ tror melodin blir lite enformig då:)

Svar på tråden Ingångs- och utgångslåt på akustisk gitarr