• Emblas Mamma

Någon mer som tänker skriva personliga tackkort?

Vi tänkte nog skriva en personlig hälsning i varje tackkort,
    där vi tackar för en viss gåva, hjälp, omtanke eller annat.

Någon mer som tänker som vi? Solig

Känns kanske lite roligare och mer nära att få en personlig hälsning på något sätt..
    När ska man skicka tackkorten förresten?

• Svar på tråden Någon mer som tänker skriva personliga tackkort?
  • mikita

Japp! Vi har precis samma tanke. Vi tänkte förbeställa några "vanliga" tackkort till de gäster som inte står oss så nära och som inte gjorde något speciellt (det där lät fult, men jag menar de som inte gav någon present eller hjälpte till med något). Traditionella "tack för att ni delade vår dag" eller något liknande. Till de gäster som givit en speciell gåva eller hjälpt till med mat/musik/smink osv. gör vi egna kort där vi väljer ut både ett passande foto och skriver en personlig hälsning.  Jag har nog tänkt köpa färdiga dubbelvikta kort med plats för foto och sedan klistra in ett vanligt foto i dem. Orkar inte pyssla ihop själva kortet också. Jag skulle gärna fått iväg korten före midsommar, vi gifte oss 5/6. Men vi har inte hunnit framkalla fotona än. Men så snart som möjligt tänker jag. Vet inte om man "ska" skicka inom en viss tid?

• Paper Feed

Jag tycker absolut att man ska skriva personliga tackkort, det är inte så jobbigt såvida man inte har femhundra gäster. Vi kommer tacka för deras närvaro på bröllopet och för den eventuella gåvan. Då vi har önskat oss bidrag till resan så kommer vi ta olika foton från resan som vi har i tackkorten (till de som gav bidrag) istället för det vanliga bröllopsfotot.

Man bör väl skicka tackkorten inom tre månader efter bröllopet, tycker jag.

• Gopplan

Ja, vi har tänkt göra det, fast vi är ju inte gifta än (9 juli smäller det). Man brukar säga att man ska skicka tackkorten inom sex månader efter bröllopet. Vi ska försöka skicka dem tidigare, kanske en eller två månader efter. Folk förstår ju att man har annat för sig, men det känns ändå bra att inte vänta för länge.

• wiii

Vi kommer nog göra det. Tänkte köpa enkla kort i bokhandeln, klistra ett foto på framsidan och skriva en liten hälsning för hand på baksidan.

• Emblas Mamma
    wiii skrev 2011-06-23 09:17:52 följande:
    Vi kommer nog göra det. Tänkte köpa enkla kort i bokhandeln, klistra ett foto på framsidan och skriva en liten hälsning för hand på baksidan.
    Ungefär vad vi tnkt att göra!
    Köpa färdiga små kort, dom kostade inte så mycket som jag trodde, så det blir nog det =)

Härligt att se att så många andra också tänker göra det lite mer personligt =)
  • ClaraH

Ja, det tycker jag nästan är självklart. Vi kommer att skicka dem så snart vi har fått alla fotografier så vi kan skicka med ett kort på gästen + ett kort på oss.

• MrsT2011

TS, har för mig att ni precis som vi önskade er pengar till bröllopsresan? Hur formulerar ni era personliga tack med de förutsättningarna? Behöver tips & idéer! Jag tycker det känns jätteskumt att tacka personligt för en summa pengar, så vi funderar lite på att ha samma text till alla, till exempel denna som jag hittade i calligraphens katalog:

"Nu har bröllopsklockar klingat,
    släkt & vänner hälsning bringat.
    Vårt varma tack ni alla har,
    från ett mycket lyckligt par."

• marimekko86

När den dagen kommer då vi ska skicka tackkort vill jag med skriva personliga. Nu har vi undanbett gåvor av alla dess slag, så vi kan då inte tacka för någon gåva. Får skriva något annat Tacka om personen gjorde nåt särskilt på dagen D eller nåt annat....Men det är låååångt bort för mig.

• Emblas Mamma
    MrsT2011 skrev 2011-06-23 23:22:04 följande:
    TS, har för mig att ni precis som vi önskade er pengar till bröllopsresan? Hur formulerar ni era personliga tack med de förutsättningarna? Behöver tips & idéer! Jag tycker det känns jätteskumt att tacka personligt för en summa pengar, så vi funderar lite på att ha samma text till alla, till exempel denna som jag hittade i calligraphens katalog:

"Nu har bröllopsklockar klingat,
    släkt & vänner hälsning bringat.
    Vårt varma tack ni alla har,
    från ett mycket lyckligt par."
    jag vet inte ännu,
    man kan ju inte skriva: tack för pengarna, direkt :P
    Får väl tacka för att dom bidragit till att göra vår resa lite mer fantastisk eller något sånt,
    måste sitta och spåna lite på detta =)
  • Tittij

Självklart gör vi personliga tack-kort! Allt annat känns trist och oengagerat. Folk betalar en hel del för att göra vår dag minnesvärd (möhippa/svensexa, transport och för vissa hotell, kläder, bröllopspresent mm)

Tack-kort ska väl skickas inom 3 månader från vigseln har jag för mig om man ska följa vett och etikett. Men vi vill få iväg de så snart som möjligt.  Blir till att sätta igång och pyssla när vi kommer hem från resan..

Svar på tråden Någon mer som tänker skriva personliga tackkort?