• Pinkgrape

Det här med tider under dagen/kvällen.. ?

Hur lång tid tar det egentligen utanför kyrkan?
    Hur länge rekommenderar ni att man fotas?
    Hur lång tid vill gäster mingla före middagen?
    Hur lång tid tar en 3-rätters?
    Hur sent kan man äta tårtan?
    Hur sent kan man börja dansa?
    När brukar folk vilja åka hem?

Hur ska man tänka för att få ihop ett någorlunda bra tidschema?

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Det här med tider under dagen/kvällen.. ?
  • SnartFruSir

Hej Pinky! Så här tänker vi (mina svar i kursivt)

Hur lång tid tar det egentligen utanför kyrkan? Vi räknar 25 minuter max
    Hur länge rekommenderar ni att man fotas? Vi har avsatt 2 timmar med transporter och byte av fotoplats (om det behövs)
    Hur lång tid vill gäster mingla före middagen? Vill och vill;) Det blir ca 1 timmes mingel, varav 30 min själva och 30 med oss och sedan börjar vi långsamt gå mot borden.
    Hur lång tid tar en 3-rätters? Vi räknar med 3 timmar inklusive tal.
    Hur sent kan man äta tårtan? Hur sent man vill, men vi tänker servera den ca 1,5 timme efter maten. För vår del runt 23. Då orkar de flesta (barn och gamla) fortfarande vara kvar.
    Hur sent kan man börja dansa? Vi tar 40 min bensträckare efter maten, sedan börjar dansen. Men det beror nog på vad ni har för typ av gäster. Vi tror bensträckare är bra, men det ska inte bli så långt uppehåll att folk tycker feste är "slut"
    När brukar folk vilja åka hem? Hos oss går vissa vid 12 (efter tårtan) medan andra nog stannar till gryningen. Skulle säga att de flesta börjar knoppa av runt 01-02

Hur ska man tänka för att få ihop ett någorlunda bra tidschema? Gör ett körschema och lämna marginaler för saker som kan gå "fel". Vårt schema ser ut så här:

15:00 vigsel
    15:38 vigsel slut - grattiskramar på kyrktrappan
    16:10 buss hämtar gäster som bett om det och kör till lokalen, övriga åker själva. Gästerna serveras alkoholfri svalkande bål
    16:15 familjefotografering utanför kyrkan.
    16:30 föräldrar åker till lokalen. Föräldrarna serveras svalkande bål
    16:50 Vi anländer, mousserande vin serveras till alla
    16:55 Brudskål
    Mingel
    17:30 Toasmadame uppmanar att försiktigt börja hitta sin plats runt borden
    17:45 Vin serveras till förätten
    18:00 Förätt serveras
    (Tal - tjöt - ät - påfyllning, styrs av vår toastmadame, så jag kan inte säga exakt hur det blir)
    19:00 Rött vin serveras - sedan varmrätt
    20:00 Porlande vin serveras - sedan efterrätt
    21:00 middag slut - gäster tar en bensträckare och minglar. Bord röjs undan för att göra plats för dansgolv. Baren fylls på med grejer.
    21:40 Brudvals
    "Pardansmusik"
    22:40 Bröllopstårta + kaffe och avec
    23:00 Festen börjar
    01:00 Nattamat serveras - men festen fortsätter

Så ser vår dag ut ungefär :) Skulle något inträffa så har vi alltid möjlighet att både göra saker fortare eller långsammare

• Pinkgrape

Jag tycker det verkar jättesvårt det där med tider och jag vet inte alls hur man ska räkna och vad som blir bra. Jag vill inte att allt ska gå för snabbt och inte för långsamt heller, så gästerna blir uttråkade.

Om jag skulle gissa på något, så är det väl ungefär såhär våra tider ser ut.

13.00 - Vigsel
    14.30 - Fotografering med familj och brudfölje
    15.30 - Fotografering enbart brudparet
    17.00 - Gästerna anländer till festlokalen, ev. tipsrunda
    17.40 - Vi (brudparet) anländer till festlokalen, brudskål
    18.00 - Middag
    21.00 - Middag slut, bensträckare
    21.00 - Lekar
    22.30 - Tårta
    23.00 - Dans, partyt drar igång

Är det jättedåligt planerat? För tight?

Vi kan tyvärr inte få tid för vigsel senare, då det var enda lediga tiden den dagen. Det kommer dessutom vara med barn i kyrkan, som inte ska vara med under middagen, därför "släpper" vi iväg gästerna hem en sväng mellan. Vi kan tyvärr inte få tillgång till festlokalen tidigare heller.

Det där med bensträckare, det räknar vi med att folk tar när de vill. Under lekarna så kommer ju inte alla vara med hela tiden och då kan ju några gå iväg ut och ta en rök tex.

• bruden

Vi gjorde det enkelt genom att sätta ca-tider efter vigseln. Inga ingående tider mer än för maten, resten får liksom bli som det kommer  

• SnartFruSir
    Pinkgrape skrev 2011-06-22 12:40:52 följande:
    Jag tycker det verkar jättesvårt det där med tider och jag vet inte alls hur man ska räkna och vad som blir bra. Jag vill inte att allt ska gå för snabbt och inte för långsamt heller, så gästerna blir uttråkade.

Om jag skulle gissa på något, så är det väl ungefär såhär våra tider ser ut.

13.00 - Vigsel
    15.30 - Fotografering enbart brudparet
    17.00 - Gästerna anländer till festlokalen, ev. tipsrunda
    17.40 - Vi (brudparet) anländer till festlokalen, brudskål
    18.00 - Middag
    21.00 - Middag slut, bensträckare
    21.00 - Lekar
    22.30 - Tårta
    23.00 - Dans, partyt drar igång

Är det jättedåligt planerat? För tight?

Vi kan tyvärr inte få tid för vigsel senare, då det var enda lediga tiden den dagen. Det kommer dessutom vara med barn i kyrkan, som inte ska vara med under middagen, därför "släpper" vi iväg gästerna hem en sväng mellan. Vi kan tyvärr inte få tillgång till festlokalen tidigare heller.

Det där med bensträckare, det räknar vi med att folk tar när de vill. Under lekarna så kommer ju inte alla vara med hela tiden och då kan ju några gå iväg ut och ta en rök tex.
    Okej. kanske jag som förklarat dåligt. Med bensträckar menar jag alltså mingel med oss som brudpar där vi går ur matsalen medan den ställs i ordning för dans. Vi kommer be vår toastmadame att be gästerna att vänta med rökpaus osv till dess att varmrätten är serverad och uppäten. Dessutom är det tråkigt för den som håller tal om det är för mycket spring.

Vi blir fotade innan vigseln, men annars ser ju kvällen rätt så likt ut. Så tror det funkar bra. Ett tips är att ha en förälder/chaufför/ansvarig som ringer när ni börjar närma er, så att alla är på plats vid brudskålen.
  • Pinkgrape
    SnartFruSir skrev 2011-06-22 13:19:01 följande:
    Okej. kanske jag som förklarat dåligt. Med bensträckar menar jag alltså mingel med oss som brudpar där vi går ur matsalen medan den ställs i ordning för dans. Vi kommer be vår toastmadame att be gästerna att vänta med rökpaus osv till dess att varmrätten är serverad och uppäten. Dessutom är det tråkigt för den som håller tal om det är för mycket spring.

Vi blir fotade innan vigseln, men annars ser ju kvällen rätt så likt ut. Så tror det funkar bra. Ett tips är att ha en förälder/chaufför/ansvarig som ringer när ni börjar närma er, så att alla är på plats vid brudskålen.
    Haha jahaaa, nu hänger jag med :D Ja, vi räknar ju tiden för lekar som sådan tid. Vi tvingar ju ingen att vara med heller, utan det är frivilligt :P Under middagen hoppas jag att alla ska sitta ner, vill man röka tänkte vi att man får göra det när en rätt dukas bort och den andra fram. Det borde man hinna, om man nu måste.

Ja, min systers sambo kommer köra oss, så vi tänkte att han ringer toastmaster när vi är påväg :) Bra tips!
  • Pinkgrape
    bruden skrev 2011-06-22 13:13:09 följande:
    Vi gjorde det enkelt genom att sätta ca-tider efter vigseln. Inga ingående tider mer än för maten, resten får liksom bli som det kommer  
    Eftersom vi vill ha lekar och måste tala om när vi vill att tårtan ska serveras av personalen, så måste vi sätta upp lite mer fasta tider under kvällen.. men klart man kommer vara flexibel efter hur saker och ting utvecklar sig :)
  • bruden
    Pinkgrape skrev 2011-06-22 13:22:51 följande:
    Eftersom vi vill ha lekar och måste tala om när vi vill att tårtan ska serveras av personalen, så måste vi sätta upp lite mer fasta tider under kvällen.. men klart man kommer vara flexibel efter hur saker och ting utvecklar sig :)
    Några lekar blir det inte men vår serveringspersonal (catering typ) vill ha tider så att de vet och såklart håller vi oss till dem men resten, ähh, vi kör väl lite fritt Spontanitet är lite kul det med *S*Tungan ute
  • Nikkita
    Pinkgrape skrev 2011-06-22 12:40:52 följande:
    13.00 - Vigsel
    Tänkte bara kolla med dig... Vad är det med er vigsel som kommer att ta såå lång tid? Glad jag har nämligen räknat lite på det där & ser ut som om vår bara kommer ta max 30 min.
    Jag kanske ha missat något. Eller ni kanske har mkt dikter, sånger & liknande som ska framföras emellan?!?
    Jag är själv helt lost när det gäller hur lång tid allt tar, men hoppa på att jag har ganska bra hum iaf Flört
  • pimory

haaha vi har inga tider alls utan det får bli som det blir...Cool

när restaurangens personal serverar mat då är det mat!!

blir bara stressad av tids scheman  . Tungan ute

• Pinkgrape
    Rebekka 2012 skrev 2011-06-22 14:23:46 följande:
    Tänkte bara kolla med dig... Vad är det med er vigsel som kommer att ta såå lång tid? Glad jag har nämligen räknat lite på det där & ser ut som om vår bara kommer ta max 30 min.
    Jag kanske ha missat något. Eller ni kanske har mkt dikter, sånger & liknande som ska framföras emellan?!?
    Jag är själv helt lost när det gäller hur lång tid allt tar, men hoppa på att jag har ganska bra hum iaf Flört
    Jaha, nej jag räknar själva vigseln till  ca 40min, det är vad vår präst tror att det kommer ta. Sedan räknar jag ca 20 - 30min utanförkyrkan och sedan ytterligare 20 - 30min innan hela brudföljet tagit sig till platsen vi ska fotas på :)

Det blir sammanlagt ca 1,5h, jag menar inte att själva tiden inne i kyrkan kommer ta så lång tid :P Svårt att veta när jag inte skrev ut allt det hehe
  • Nikkita

Hahaha Glad Då förstår jag! Blev lite orolig att jag missat att räkna med något där. 
    Jag tror att ni har en väldigt bra tidsplan, men om det mot förmodan skulle brista i planeringen är det nog bra att kunna vara lite flexibel under dagen Flört Vi tar det mesta som det kommer, bara maten som ska passas in så personalen iaf kan göra allt i tid!

Svar på tråden Det här med tider under dagen/kvällen.. ?