• Anonym (Lite less)

Egna kattälsklingar och andras kattskrällen...

Skriver anonymt då jag tror att min granne hänger här...

Jag och min sambo har för en tid sedan flyttat till ett hus på mina släktingars gård. Huset har stått tomt en tid, och grannens katter har tagit över tomten som sitt revir. Nu har vi tagit med oss våra två katter, och vi vill självklart att de ska kunna vara på vår tomt utan att bli påhoppade av grannens katter.

Vi har inte alls skyllt problemet på grannarna, katter är nästan omöjliga att bestämma över och våra katter är säkert på deras tomt också... att de är här gör mig egentligen inte så mkt heller om de bara kunde låta våra vara ifred. Vi har gjort vad vi kan för att hålla dem utanför tomtgränsen, och jag ser ju att de utmanar våra katter ofta.

Ser jag något bråk, eller att någon muckar gräl, brukar jag gå ut och spraya vatten på dem för att dels få dem att sluta bråka och dels få grannkatterna att tycka vår tomt är ett skitställe att vara på. Har sagt till grannarna att de gärna får göra samma sak mot våra katter om de störs av dem... de har gott om plats att ha sina revir ändå, med flera hektar öppen yta på var sida av husen, och om de gör upp om vem som "äger" hästhagarna och åkrarna utanför gör mig inget... det är vår tomt jag inte vill ha dem på.

Nu har katterna slutat visa sig här dagtid. Våra är alltid inne på nätterna, medans grannkatterna är ute dygnet runt. Jag vet att de använt våra rabatter som toalett innan vi bodde här, och det är inte mycket att göra åt mer än att hålla dem borta från tomten... det är inte världens grej heller för mig. Men nu har de börjat skita på vår farstu och altan, uppepå däcket... eftersom det är rent på kvällen men inte på morgonen så vet jag ju att det inte är mina katter... Riktigt äckligt! Dessutom finns det fullt av krafsvänliga ställen att göra det på runtomkring, så det känns som ett sätt att markera på...

Finns det något man kan göra? Sätta ut något över natten så de inte känner sig välkomna att skita där? Vill ju ha mina ute på dagarna, så någon permanent lösning skulle inte fungera... Tycker mest det är äckligt :S

• Svar på tråden Egna kattälsklingar och andras kattskrällen...
  • Anonym

Ursäkta men vad har det här med bröllopstorget att göra?! Denna tråd passar mera in på familjeliv.se

• Pinkgrape
    Anonym skrev 2011-06-22 00:37:53 följande:
    Ursäkta men vad har det här med bröllopstorget att göra?! Denna tråd passar mera in på familjeliv.se
    Denna kategori finns faktiskt. Du kan av rubriken att döma förstå att det inte är ett bröllopsämne och har då valet att låta bli att kika in och läsa, även skriva. Låt de trådar vara som du inte är intresserad av.

"DEBATT
    För de som vill diskutera djupare samt ämnen som inte direkt hör Bröllopstorget till"

Till TS så har jag tyvärr inget bra förslag. Citronvatten brukar de ogilla vet jag, kanske det kan vara värt ett försök?
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • BlackWIngedAngel

Pinkgrape:
    Fast det här ligger inte under "Debatt", utan under "Känsliga rummet":
    Känsliga Rummet ska präglas av extra respekt för individen. Det här är platsen för tröst, råd och stöd så använd silkesvantar här. I Känsliga Rummet kan medlemmar vara anonyma, vilket är en förmån de ej bör missbruka. Anonyma övertramp bedömer vi i allmänhet hårdare. Vid en tillsägelse dras anonymitetsfunktionen in 7 dagar och vid en varning i 6 månader. Trådar som postas i Känsliga Rummet ska ha någon form av personlig koppling. Etisk debatt kring t.ex. abort ska inte föras i Känsliga Rummet. Allmänna åsiktsdebatter hänvisas till annan plats.  Off-topic är inte tillåtet.

Jag uppfattar den sista meningen som att ämnen som inte är relaterade till bröllop inte är tillåtna i känsliga rummet. Gör inte du?

• Pinkgrape
    BlackWIngedAngel skrev 2011-06-22 01:31:18 följande:
    Pinkgrape:
    Känsliga Rummet ska präglas av extra respekt för individen. Det här är platsen för tröst, råd och stöd så använd silkesvantar här. I Känsliga Rummet kan medlemmar vara anonyma, vilket är en förmån de ej bör missbruka. Anonyma övertramp bedömer vi i allmänhet hårdare. Vid en tillsägelse dras anonymitetsfunktionen in 7 dagar och vid en varning i 6 månader. Trådar som postas i Känsliga Rummet ska ha någon form av personlig koppling. Etisk debatt kring t.ex. abort ska inte föras i Känsliga Rummet. Allmänna åsiktsdebatter hänvisas till annan plats.  Off-topic är inte tillåtet.

Jag uppfattar den sista meningen som att ämnen som inte är relaterade till bröllop inte är tillåtna i känsliga rummet. Gör inte du?
    Åh, jag ber om ursäkt, såg inte att det låg i känsliga rummet. Då håller jag med om att inlägget inte ligger rätt.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Anonym (Lite less)

Jag har lagt tråden här, då min granne i fråga läser här, och vill inte att denna ska ha mitt riktiga nick då jag misstänker att hon kanske kan utläsa att det är hennes katter det handlar om, då vi pratat om problemet... Det är enligt mig inte en åsiktsdebatt av formen "är det rätt att min grannes katt skiter på min altan", utan jag ställer en konkret fråga där jag behöver råd.

Under Känsliga rummet ligger ämnesrubrikerna Juridik, Ekonomi, Relationer och Övrigt. Ser ingenstans att man inte får be om "allmänna råd" här, så länge det inte handlar om allänna diskussioner i känsliga ämnen... Det står att problemet måste vara personligt kopplat, och det tycker jag det här är. Det är ett problem för mig... då utgår jag ifrån att det är OT om det inte är personligt kopplat. Ser ingenstans att det måste vara bröllopsrelaterat... Då skulle ju inte en tråd som handlar om "min nya pojkvän slår mig" vara tillåtet t ex, men det hade nog de flesta godkänt... men om ni stör er så till milda grad på det så får ni gärna anmäla inlägget och få det raderat...

Familjeliv.se betackar jag mig gärna, då jag för det första inte har barn (och alla utan barn är ju mindre vetande enligt många medlemmar där) och tycker att det räcker med humöret på de bridezillas som hänger här (kan säkert räkna mig till en av dem ibland också). De hormonstinna morsorna som hänger på FL slipper jag gärna att utsätta mig för... har testat några kattforum också, men blir då mest anklagad för att vara katthatare när jag inte vill ha grannens kattskit på min altan.

• plin

ah, så svårt när det inte är dina egna katter! Katterna markerar ju din altan nu när det har kommit andra och tagit över reviret. Känns inte som att typ feliway eller piss off skulle funka när det är utomhus. 
    Jag tänker att det som skulle kunna funka är om ni vakar på nätterna och sprutar på katterna när de skiter. men det är kanske lite för jobbigt.

Är grannens katter kastrerade?

Kanske är det bäst att låta katterna göra upp bara och hoppas på att dina egna katter vinner reviret? Om ni själva "mobbar" grannens katter också och era egna katter vill ha sitt revir, så borde grannens katter ge upp efter ett tag, särskilt om de har gott om plats att röra sig på i övrigt.

Lycka till! 

• Anonym (S)
    BlackWIngedAngel skrev 2011-06-22 01:31:18 följande:
    Pinkgrape:

Man kan tolka det på olika sätt. Jag kan inte se att det står att ämnena måste vara relaterade till bröllop. Den sista meningen om Off-topic kan ju också tolkas som att man inte ska gå in i en tråd som handlar om en sak och sen får den att handla om något annat. Ex. En kvinna säger att hennes man från Iran misshandlar henne. Då handlar ämnet om att kvinnan blir misshandlad av hennes man och inte om män från Iran misshandlar eller ej. Man kan alltså tolka detta på olika sätt.

TS jag har faktiskt inte några bra tips. Men när jag tänker efter så tror jag det ska finnas någonting som man kan sätta upp som avger ett "ljudlöst ljud" som katterna uppfattar och som dom inte tycker om och vill vara nära. Kanske man kan sätta igång en sån på nätterna när dina katter är inne? Sen vet jag ju i och för sig inte om dina katter kommer påverkas av ljudet fast dom är inomhus.
  • Anonym (Lite less)

plin: Har inte Feliway motsatt effekt, att det lugnar katterna att känns sig "hemma"? De pissar ju inte vad jag kan se/känna utan har helt enkelt lagt en hög utanför dörren och på några andra ställen. Hade de kissat hade nog min hankatt markerat över det (fast han är kastrerad) och det har jag inte sett att han gjort. Eftersom jag inte ser dem här på dagarna så tror jag grannkatterna har accepterat reviret så länge mina är ute. Grannens katter är kastrerade.

S: Ja, jag funderade också på om det finns något man kunde sätta ut som avger ljud... att de är i trädgården på natten eller uträttar sina behov i buskarna stör mig inte, då är ju mina inne och de håller sig borta dagtid. Men kattskit på altanen är inte så kul... vårt hus är stort, så jag tror inte de skulle störas av det om det inte är något som har en väldigt lång räckvidd. Jag har försökt leta lite, men hittar inget vettigt... mest sånt som är för möss :P Men det kanske funkar på katter också?

• Anonym
    Anonym (S) skrev 2011-06-22 12:21:58 följande:
    Man kan tolka det på olika sätt. Jag kan inte se att det står att ämnena måste vara relaterade till bröllop. Den sista meningen om Off-topic kan ju också tolkas som att man inte ska gå in i en tråd som handlar om en sak och sen får den att handla om något annat. Ex. En kvinna säger att hennes man från Iran misshandlar henne. Då handlar ämnet om att kvinnan blir misshandlad av hennes man och inte om män från Iran misshandlar eller ej. Man kan alltså tolka detta på olika sätt.
    Eller för att ta ett annat exempel: att en av BTs medlemmar har problem med grannens katter och söker råd här. Och så vips så handlar tråden om hur man tolkar regelböcker och vänder ord fram och tillbaka istället... Flört Väldigt OT.
  • Anonym

Harald Nyborg har en katt och hundskrämma. Funkar på samma sätt som den för möss. Om du söker på "Katt & hundfritt" på deras hemsida så hittar du den.
    En kollega till mig har en sådan och säger att den funkar jättebra. Funderar på att skaffa en själv då områdets alla katter använder vår rabatt som toalett. Luktar inte gott och är inte särskilt mysigt, speciellt inte med en nyfiken tvååring

• Anonym (Lite less)

Anonym: Tack för ett konkret tips :) Ska kolla upp det genast...

• Anonym (S)
    Anonym skrev 2011-06-22 12:56:22 följande:
    Eller för att ta ett annat exempel: att en av BTs medlemmar har problem med grannens katter och söker råd här. Och så vips så handlar tråden om hur man tolkar regelböcker och vänder ord fram och tillbaka istället... Flört Väldigt OT.
    Ha ha, sant. Tänkte inte så långt Skrattande

Låter som att du fått ett tips nu TS. Hoppas att det hjälper!
Svar på tråden Egna kattälsklingar och andras kattskrällen...