• knyttan

tight tidschema vs. "luftigt"?

Hej!
    Skissar lite på olika tider för bröllopsdagen och vad jag funderar på är hur man får hela dagen att flyta på på bästa sätt? Man vill ju inte att det ska vara en massa väntetider för gästerna så att de blir uttråkade, men samtidigt vill man inte planera in allt för tight så att det blir massa stress!
    Jag har tänkt mig det ungefär såhär:
    14.30 - 15.30 Vigsel
    15.30 - 17.00 Fotografering, även en valfri aktivitet för gästerna under tiden
    17.00 ~ 17.45 Brudskål och mingel i parken
    18.00 > festlokalen. Middag med tal och skål (som förhoppningsvis inte känns utdragen!)
    20.00 - bröllopsvals.
    20.30 - skära tårtan
    21.00 - eventuellt har vi ett band som ska spela
    och sen får det hålla på tills det tar slut, förmodlingen runt elva- tolvsnåret. Vi kommer inte att vara så många så vi räknar inte med att det blir något enormt "drag"

Det jag är orolig för är att det kan kännas segt och utdraget? Vi bokade kyrkan så tidigt med tanke på att vi kanske skulle behöva åka en bit till festlokalen, men nu verkar det som att det blir precis i närheten så då blir det ju mer tid över att fylla....
    Alternativet är att fotograferas innan, och byta vigseltiden till senare... fast risken är då att vi får ta den sista tiden 17.30 - 18.30. Och då blir det lite sent känner jag... Då vill man ju i princip börja middagen på engång efter vigseln, så då blir det lite mer "chop-chop-chop" om ni förstår hur jag menar...?
    nån som har några ideer eller synpunkter eller erfarenheter från egna eller andras bröllop??

• Svar på tråden tight tidschema vs. "luftigt"?
  • prinsessanogrodan

Så länge ni har aktiviteter och dricka (både alkohol och läsk och vatten) rejält med tilltugg till gästerna så kan ni ha fotografering efter kyrkan. Men tänk på att du kan behöva lite tid att fixa hår och smink efter kyrkan om du blir rörd under vigseln eller efter vigseln och det kan ta lite tid efter kyrkan också, era gäster kommer vilja fota er och det kan ta tid. Och även om man inte brukar bli rörd så kan det bli en och annan tår under vigseln eller efteråt.
    Men som sagt det behövs aktiviteter och någon som drar igång det om ni ska fotas efter vigseln.
    Kanske om ni har en toastmaster som kan dra igång lekar eller en tipspromenad?
    Det kan kännas väldigt segt att vänta på att brudparet ska komma även om det "bara" skulle bli en timme.
    Varför inte fotas innan men behålla vigseltiden 14:30?
    Vi gifte oss kl 14:00 och vi fotade innan, vi fotades kl 11:00 och då var jag hos frisören innan och mannen hämtade blommorna hos floristen. Visst frissan kom till mig kl 08:00 så det blev inte sovmorgon men jag vaknade ändå halv 6 på brölopsdagen, jag tyckte att det var skönt att slippa vänta på att allt skulle dra igång - hellre upp på morgonen och börja direkt än att gå och vänta på att få börja.
    Men ett sånt upplägg kanske inte fungerar för er? Är det något ni måste göra innan som gör att ni inte kan fotas innan? Har ni långt att åka? Kommer det vara en massa som ska fixas i sista sekund som dukning och sånt?

• knyttan

Oj, 3,5 h för middag känns länge? Men då räknar ni väl med många tal och så? Vi vill helst inte ha så många tal alls, och bara väldigt korta sådana eftersom inte alla på festen talar samma språk så det kommer bli väldigt omständigt, förmodligen kommer någon få tolka eller så... Däremot kommer vi nog försöka komma på lite andra grejer under middagen, kanske ett bildspel eller något...
    Hur som ,middagen är inte det som oroar mig egentligen, där finns det lite utrymme att strecha på tiderna, det är det stora "hålet" på eftermiddagen som är problemet...
    Tanken är att gästerna då ska få gå en guidad tur runt Kalmar slott om de vill så det kommer nog att ta ca en timme, vilket ger oss tid till fotografering.
    Om man fotas före vigseln - vad hittar man på fram till middagsdags annars? Säcklöpning och tipspromenad är inte riktigt aktuellt för vår del... (bara mardrömmen att försöka komma på tipsfrågor som går att översätta till fyra olika språk - hua!)
    Men vad har ni andra gjort?

• prinsessanogrodan
    knyttan skrev 2011-06-21 12:31:00 följande:
    Oj, 3,5 h för middag känns länge? Men då räknar ni väl med många tal och så? Vi vill helst inte ha så många tal alls, och bara väldigt korta sådana eftersom inte alla på festen talar samma språk så det kommer bli väldigt omständigt, förmodligen kommer någon få tolka eller så... Däremot kommer vi nog försöka komma på lite andra grejer under middagen, kanske ett bildspel eller något...
    Hur som ,middagen är inte det som oroar mig egentligen, där finns det lite utrymme att strecha på tiderna, det är det stora "hålet" på eftermiddagen som är problemet...
    Tanken är att gästerna då ska få gå en guidad tur runt Kalmar slott om de vill så det kommer nog att ta ca en timme, vilket ger oss tid till fotografering.
    Om man fotas före vigseln - vad hittar man på fram till middagsdags annars? Säcklöpning och tipspromenad är inte riktigt aktuellt för vår del... (bara mardrömmen att försöka komma på tipsfrågor som går att översätta till fyra olika språk - hua!)
    Tipspromenad med frågor om brudparet såklart!
    Varför skulle inte det gå att översätta till olika språk?
    Lekar är ju inte lika med säcklöpning och sånt som man kan smutsa ner kläderna med, det finns väl andra lekar? Frågesport med frågor om de olika länderna och att toastmater delar upp lagen och tar gäster från olika länder och tvingar ihop dom så de måste prata med varandra och lära känna varandra?
    En guidad tur runt slottet OCH frågor som ska besvaras,frågor om slottet (tex Hur gammalt är slottet?) och att gästerna ska besvara frågorna i lag och att toastmastern delar in lagen så folk blir tvingade att prata med varandra? Eller ska gästerna få sin guidade tur med lite bubbel (fast det kanske inte går, man kanske inte får dricka bubbel i slottet under rundturen?) ?
  • EllaBella

Är en timme räknat för bara själva vigseln? För gratulationerna utanför kyrkan brukar ju ta lite tid, så glöm inte att räkna med det. Vi hade fotografering i 2 timmar (innan) och det kändes inte alls länge, hade vi haft 1,5 timme eller mindre hade det nog kännts stressigt. Det tar ju lite tid att transportera sig mellan t ex kyrka och där fotograferingen sker, även om det är alldeles i närheten.

• ClaraH
    knyttan skrev 2011-06-21 12:31:00 följande:
    Jag tror inte att vi har tagit i med 3,5 timme, många håller på längre men jag tror att det är hyfsat realistiskt. Vi räknar med kanske 10 tal och sedan har jag fått intrycket från vår toastmaster att hon kommer att hitta på något. Sena har vi också varmrättsbuffé vilket innebär att gästerna själva ska hämta sin mat. Nu kommer vi att ha 6 taställen på 80 personer, så det går nog rätt snabbt ändå.

Ni kanske kan ge gästerna i uppdrag att hitta på ett uppträdande till er i de olika språkgrupper, t.ex. framföra en sång och göra om texten så att det passar er. Det tar ju lite tid och sen kan de ju uppträda under middagen sen.
  • knyttan
    prinsessanogrodan skrev 2011-06-21 12:44:15 följande:
    Tipspromenad med frågor om brudparet såklart!
    Varför skulle inte det gå att översätta till olika språk?
    Lekar är ju inte lika med säcklöpning och sånt som man kan smutsa ner kläderna med, det finns väl andra lekar? Frågesport med frågor om de olika länderna och att toastmater delar upp lagen och tar gäster från olika länder och tvingar ihop dom så de måste prata med varandra och lära känna varandra?
    En guidad tur runt slottet OCH frågor som ska besvaras,frågor om slottet (tex Hur gammalt är slottet?) och att gästerna ska besvara frågorna i lag och att toastmastern delar in lagen så folk blir tvingade att prata med varandra? Eller ska gästerna få sin guidade tur med lite bubbel (fast det kanske inte går, man kanske inte får dricka bubbel i slottet under rundturen?) ?
    Det där med frågesporten var ju en jättebra ide! Tack tack!! Det ska jag spåna vidare på. Och sen är det ju klart att gratulationerna tar tid också, det hade jag inte riktigt tänkt på...
    ClaraH skrev 2011-06-21 19:22:44 följande:
    Jag tror inte att vi har tagit i med 3,5 timme, många håller på längre men jag tror att det är hyfsat realistiskt. Vi räknar med kanske 10 tal och sedan har jag fått intrycket från vår toastmaster att hon kommer att hitta på något. Sena har vi också varmrättsbuffé vilket innebär att gästerna själva ska hämta sin mat. Nu kommer vi att ha 6 taställen på 80 personer, så det går nog rätt snabbt ändå.

Ni kanske kan ge gästerna i uppdrag att hitta på ett uppträdande till er i de olika språkgrupper, t.ex. framföra en sång och göra om texten så att det passar er. Det tar ju lite tid och sen kan de ju uppträda under middagen sen.
    Hmm vi kommer inte ha 10 tal, kanske möjligtvis fem... men sen är vi bara hälften så många som ni Glad
    jag tror att vi ändå ska räkna med att middagen kommer att hålla på lite längre...
    Nu känns det inte som att det blir så himla långdraget trots allt, det är ju rätt mycket som ska hinnas med som jag inte tänkt på. tack för hjälpen!!
  • Diphylla

Som fd. anställd i restaurangbranschen så vågar jag påstå att två timmar för middag är väldigt tight. Äter man trerätters middag så vill man gärna sitta länge och njuta av rätterna och prata! Minst tre timmar skulle jag "boka in", utan tvekan!

Svar på tråden tight tidschema vs. "luftigt"?