• Brud vår 2012
    Äldre 20 Jun 20:11
    2928 visningar
    11 svar
    11
    2928

    pengar isället för bröllopspressent

    Hej!

    Ni som undanber er pressenter o i stället önskar er pengar (ej presentkot/checkar på resebyråer - då vi brukar fixa våra resor själva, vilket blir billigare) till bröllopsresa, hur FORMULERAR ni er??

    Vi vill gärna att gästerna sätter in pengarna på ett kontonr. så att ingen behöver ansvara för pengar som det kanske tar med sig i kuvert/paket under kvällen, utan att alla kan slappna av.

    hur skulle ni skriva det på inbjudan??

  • Svar på tråden pengar isället för bröllopspressent
  • Äldre 20 Jun 20:32
    #1

    Det står inte i inbjudan. Personligen är det mycket konstgt att skriva med sånt i en inbjudan osv men men.

    Värdparet har kontakat alla något i stil med "Brudparets enda önskan är att komma ivägpå bröllopsresa"... vi har inte fått läsa ;) Med bifogat kontonr.

    Hur smidigt som helst!

  • Brud vår 2012
    Äldre 20 Jun 20:36
    #2

    tack tack, men jag kommer själv att ha hand om OSA ...

    fler förslag??

  • Äldre 20 Jun 20:37
    #3
    Brud vår 2012 skrev 2011-06-20 20:36:01 följande:
    tack tack, men jag kommer själv att ha hand om OSA ...

    fler förslag??
    Hm... Har ni ingen toast master eller en person ni kan utse till att ansvara just för den här grejen? Kanske inte grannens ex-frus kusin... ;)
  • Sommar­brud
    Äldre 20 Jun 20:51
    #4

    Vi önskar oss pengar och skrev det i inbjudan, vi skrev inget nummer iof. Men det har vi fått en inbjudan förut där de hade skrivit med numret smart faktiskt. De hade skrivit att de inte önskade sig några presenter men om man ändå ville kunde man få bidra till deras resa och sen kontonumret. Så så kan du göra. Vi skrev likadant fast utan numret. Vi skrev den infon på info bladet.

  • Brud vår 2012
    Äldre 20 Jun 20:55
    #5

    tror oxå det är bäst, visst del låter kanske lite girigt - men samtidigt tror jag att gästerna tycker att det är smidigt!
    tack för inspiration

  • Sommar­brud
    Äldre 20 Jun 20:57
    #6
    Brud vår 2012 skrev 2011-06-20 20:55:47 följande:
    tror oxå det är bäst, visst del låter kanske lite girigt - men samtidigt tror jag att gästerna tycker att det är smidigt!
    tack för inspiration
    Ja men du känner dina gäster här är det ingen som har tyckt det är konstigt, lycka till Cool
  • Ciccci
    Äldre 21 Jun 16:36
    #7

    Vi skrev:


    Den största gåvan Ni kan ge oss är Er närvaro att fira Vår stora dag. Men vill Ni ändå ge oss någon present så lämna gärna ett bidrag till vår bröllopsresa som tar oss till Prag.


    Kontonummer: xxxxxxxxxxxx

  • Maria och Toni
    Äldre 21 Jun 17:05
    #8

    Vi har gjort så här:
    Vid sidan av inbjudan har vi lagt en festinformation. I den står det information om festen; var den äger rum och hur gästerna tar sig dit. Det står också att vi vill att gästerna vid svar ska meddela om specialkost, allergier samt om de önskar dricka alkoholfritt som alternativ under festen. Vi har även skrivit in kontaktuppgifter till vår toastmadame för de som planerar att förgylla vår dag lite extra med tal och dylikt. Utöver det har vi en lista på bra hotell för gäster som inte har möjlighet att övernatta hos vänner ( sist i informationen finns internetadresser till dessa). Vi informerar också om att vi valt att ha en barnfri fest. Som sista punkt i informationsbladet angående bröllopspresent har vi skrivit så här:
    "Om ni vill ge oss någon present, ge gärna ett bidrag till vår bröllopsresa." Sedan har vi lagt till kontot till vårt bröllopskonto.

    Festinformationen är till för att underlätta för våra gäster och svara på eventuella frågor som kanske kan dyka upp. Självfallet kan gästerna prata med oss om detta vid osningen men det känns långrandigt att kanske behöva informera om allt varje gång.

    /Maria

  • Maria och Toni
    Äldre 21 Jun 17:11
    #9

    I festlokalen kan man också ha en kuvertbox. En lite lagom stor kartong klädd med nån snygg tapet och med en öppning på ovansidan för de som kanske tar med sig ett kuvert ändå. Det kan också vara lämpligt att se till att någon ansvarar för boxen under kvällen. :)

  • pyret och snöfli­ngan
    Äldre 27 Jul 19:04
    #10
    Brud vår 2012 skrev 2011-06-20 20:11:35 följande:
    Hej!

    Ni som undanber er pressenter o i stället önskar er pengar (ej presentkot/checkar på resebyråer - då vi brukar fixa våra resor själva, vilket blir billigare) till bröllopsresa, hur FORMULERAR ni er??

    Vi vill gärna att gästerna sätter in pengarna på ett kontonr. så att ingen behöver ansvara för pengar som det kanske tar med sig i kuvert/paket under kvällen, utan att alla kan slappna av.

    hur skulle ni skriva det på inbjudan??
    Vi skrev " Det viktigaste för oss att Ni delar vår stora dag men om ni ändå önskar att ge oss något får ni mer än gärna sätta in ett bidrag till vår bröllopsresa på kontonr: XXXXX"

    Det funkade hur bra som helst och vi fick en hel del presenter också

    VI fick ihop väldigt mycket till vår resa och jag känner flera som har gjort på det viset.

    Det är inte alls fult och väldigt accepterat har det blivit mer och mer faktist. Vår bröllopskoordinator har också sagt att det är ju vi som bestämmer och det är ju bättre att vi får något som vi vill absolut ha istället för att springa runt på alla affärer och lämna tillbaka massor med grejer som man inte vill ha eller behöver...
  • Äldre 27 Jul 19:33
    #11

    Vi har skrivit att vi inte önskar presenter över huvud taget eftersom vi hellre ser att dom lägger pengarna på att klä sig enligt temat (1300-tal) om dom vill. Det är helt ok att komma i vanliga kläder också, 6 av 64 personer väljer vanliga kläder...
    Och sen har vi skrivit till att om någon ändå önskar ge en gåva så tar vi tacksamt emot bidrag till resan.
    På bröllopshemsidan så står ett rim också:
    -------------------------------------


    Juicepress, mixer, servettringar och fat.
    Brödrost, tavlor och handdukar till spa´t.
    Allt ovan har vi redan, och ännu mer därtill.
    Så att önska oss mera är ingenting vi vill...
    Vårt medeltida bröllop är allt som vi vill ha.
    Så klä dig till gästabud så blir vi väldans gla'
    Surcot, tunika, tabard och barett...
    Att navigera i kläddjungeln är inte så lätt.
    Men hjälp finns att hitta bland länkarna nedan.
    På medeltidsmarknaden finns kläderna klara redan.
    Om du nu trots allt en gåva skänka vill
    Så vore det rätt fint att få ett bidrag till...
    ...gästabudet, festen och resan som vi tar.
    Så snart vi hunnit packa, till Italien vi drar...


    Bästa gåvan vi kan få
    är ändå att ni kommer med medeltida kläder på...
    ----------------------------------------------------

    Svärfar kommer att göra en skrivpulpet med låsbar förvaring, där gästboken kommer att ligga ovanpå och man kan stoppa i kuvert med bidrag om man känner för det. Det är ingen större chans att någon går iväg med pulpeten. Den kommer att väga ca 30 kilo (pelaren den står på är en björkstam)

Svar på tråden pengar isället för bröllopspressent