• Mariiaa81

Tips på prisvärt, gott rödvin till buffé!

Hej!

Eftersom jag inte är någon vinkännare så har jag googlat som en tok efter ett rödvin som kan passa bra till en kall buffé, utan att bli så mycket klokare. Buffén kommer att innehålla kött, fisk, pajer och lite olika sallader samt en ostbricka och bröd etc.
    Någon vinkännare som kan tipsa om ett gott och prisvärt rödvin som vi kan ha till vår buffé? (Har redan hittat ett vitt vin)

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Tips på prisvärt, gott rödvin till buffé!
  • lunagarden

Det beror ju på vad ni tycker om för viner, men vi kommer att ha Robertsons Cabernet Sauvignon till vår buffé. Det kostar 72 kr för en flaska, 215 ca för en box, och vi köpte boxar i Tyskland för 100 kr.

Det smakar väldigt mycket och vi gillar det

Som vitt vin har vi valt Robertsons Chardonnay

• madeleinejohan

Är väl ingen direkt vinkännare, men jag gillar Jacob's creek när det kommer till budgetvin :)

• Mariiaa81
    lunagarden skrev 2011-06-16 20:37:51 följande:

Det beror ju på vad ni tycker om för viner, men vi kommer att ha Robertsons Cabernet Sauvignon till vår buffé. Det kostar 72 kr för en flaska, 215 ca för en box, och vi köpte boxar i Tyskland för 100 kr.

Det smakar väldigt mycket och vi gillar det

Som vitt vin har vi valt Robertsons Chardonnay

Som sagt, varken jag eller min kille är några vinkännare, vi dricker inte så mycket vin så därför är det svårt att hitta något som kan falla gästerna i smaken och som kan passa till buffén. Jag gillar dock lite mildare och mjukare rödviner med lite fruktig smak.
    Tack för tipsen! :)
  • Brud  vår 2012

Lindemans box (de har 2 boxar, men den med vit kartong)  Cabernet Sauvignon, Shiraz kostar 219 kr på Bolaget! Finns den i Tyskland - kommer den vara självklar för oss =)

bra tråd!!!

• Mariiaa81
    Debe skrev 2011-06-16 20:58:42 följande:
    Monterosso, mitt favoritvin, bara 49 kr flaskan! Passar till buffé (enligt systembolaget OCH mig)
    Ok, ska jag kolla upp :)
  • wiii

Vi har köpt Drosty hof, finns två sorter, och det är den som heter Steen som vi har. kostar 189:- för en box tror jag :)

• ClaraH

Vi ska ha boxen Periquita Reserva som rött, vitt vin blir flaskor av Vicar's choice (jättegott).

• Therese och Gustaf

Vi ska ha kall italiensk buffe och har provat ut ett rött vin som passar väldigt bra till våran mat i alla fall. Det heter Antè Barbera d'Asti (nr 32335). 89:- flaskan. Vi har bland annat kyckling, salami, parmaskinka ostar pastasallad mm

• EmmaStina

Vi kommer ha Jacobs creek shiraz cabernet till våran kala buffe. 72:- för en flaska.

• hysch

Allegro är en av mina favoiter, har dessutom väldigt vackra boxar om ni ska ha dem framme :) Annars brukar Shiraz-viner (som någon föreslog) över lag vara ganska bra och lättdruckna

• marimekko86

Ett av mina favvoviner som enligt systembolaget passar utmärkt till buffé var visst riktigt billigt på box såg jag. Har inte haft en aning om priset förr. Kostar 169 kronor på box och heter Il Conte primitivo negroamaro.

• wiii
    wiii skrev 2011-06-16 21:04:33 följande:
    Vi har köpt Drosty hof, finns två sorter, och det är den som heter Steen som vi har. kostar 189:- för en box tror jag :)
    men nu är jag väl ändå snurrig!! Steen är ju det vita vinet :P Cap red heter det röda!
  • lunagarden
    Brud vår 2012 skrev 2011-06-16 20:53:25 följande:
    Lindemans box (de har 2 boxar, men den med vit kartong) Cabernet Sauvignon, Shiraz kostar 219 kr på Bolaget! Finns den i Tyskland - kommer den vara självklar för oss =)

bra tråd!!!

Jadå, den finns i Tyskland

• blomman

Jättegott vitt vin: Penfolds koonunga hill chardonnay, den kommer vi ha+ den röda varianten-mums! Till baren efter middagen kör vi BIB Lindemans 45-rött och ett otroligt gott riesling Yalumba the y-series. Fantastiskt goda viner för strax under hundralappen. Vi ska äta grillbuffe. Bubbel blir Rotari rose, vet inte vad alkhoholfria blir, har hört att Chapel hill ska vara ok? Nån som smakat den?

• litenkaka

Vår absouta favorit bland budgetvin på box är Gosa! Passar till kött, pizza, pasta...allt!

Vill man ha flaska är El Molino ett vin ni MÅSTE prova. Också Yellow Tail är helt fantastiskt och för en billig peng - se om du kan hitta årgång -08 annars går -09 också bra!

• litenkaka

Har du noll koll på vin och vill ha ett smakrik gott rött vin; köp en shiraz. Kan inte gå fel

• Grinsvall

Vi mailade våra rätter till systembolaget och frågade om de kunde tipsa om viner som passade. Fick jättebra förslag på viner vi aldrig hört talas om innan men som passade fantastiskt. I mailet kan man ju skriva vad man önskar att vinet max får kosta så kan de välja utifrån det. 

• Styrka
    Grinsvall skrev 2011-06-20 18:25:01 följande:
    Vi mailade våra rätter till systembolaget och frågade om de kunde tipsa om viner som passade. Fick jättebra förslag på viner vi aldrig hört talas om innan men som passade fantastiskt. I mailet kan man ju skriva vad man önskar att vinet max får kosta så kan de välja utifrån det. 
    Superbra tips! Tack för den!
Svar på tråden Tips på prisvärt, gott rödvin till buffé!