• MaalinJohansson

Min mans syster vägrar att komma

Vi gifter oss på Lördag och igår berättade min sambos syster att hon inte tänker komma.

Det hela började att hon frågade mig om hon kunde ha en hel svart klänning på sig. Vår klädkod är "festligt" Inget krav på klänning eller kavaj. Utan man ska klä upp sig. Sen om det är en tunika eller jeans det har vi satt som godkänt. Och så ville vi helst inte att någon skulle komma i helsvarta kläder, eller en lång vit klänning.

Så jag svarade att vi igentligen inte tyckte att man skulle bära helsvarta kläder eller hel vita. Och jag erbjöd mig då att kolla i min gaderob om där var något. Eller att vi går in till stan på Fredag när vi kommer hit och köper något eftersom hon ska få ett presentkort på H&M i lite försenad födelsedagspresent. Men hon blev arg och  ville absolut inte köpa någon klänning för sina egna pengar och att hon inte ens tycker om att ha klänning. Jag sa då att hon gärna fick ha på sig något annat. Som sagt, inga krav på just klänning för tjejer. Då skulle hon komma i mysbyxor för hon hade fan inte tid att lägga ner tid på det här. Jag blev lite irreterad men sa då lugnt och sansat att Nej tyvärr så har jag heller inte tid för jag har ett bröllop på lördag och en massa saker att fixa.

Hon skickade ett sms till min sambo, hennes bror alltså. Att hon inte tänker komma och det har han mig att tacka för? Han diskuterade med henne jätte länge och förstår inte varför hon skyller på mig när det även är han som inte tyckte att hon skulle bära svart och att jag ändå försökte hjälpa henne med kläderna i sista stund. Han försökte även förklara för henne att hon har haft ett år på sig att fixa det här och kommer nu 3 dagar innan och försöker lägga över det här på oss. Och speciellt mig. För hon hade gärna kommit på "hans" bröllop. Men vill inte komma på "mitt". Men tillslut gick vi med på att hon fick ha den svarta klänningen på sig bara hon kom. Men då hade hon redan bestämt sig för att hon inte tänker komma.

Det värsta är att nu även hennes mamma som är min "svärmor" alltså inte min mans riktiga mamma håller med henne. Att det är mitt fel nu att hon inte vill komma. Men jag har ju för fan inte gjort nånting?

Så jävla onödigt att dra ner stämningen på det här viset. Känner mig  så fruktansvärt besviken och lessen. Och förstår inte alls varför dom ska lägga över det här på mig. Dom måste ju ha något emot mig.

• Svar på tråden Min mans syster vägrar att komma
  • Emblas Mamma

Herregud säger jag bara!
    Jag blir så förbannad på sånt! En riktig barnrumpa är vad hon är!
    Hur svårt ka ndet vara att bara ta på sig ett par jeans och en tröja d
    Jag menar, ni har ju inte satt några krav utom att man inte ska ha svart eller vitt helt, och det kravet sätter de flesta!
    Hennes garderob kan ju inte bara bestå av svarta klänningar och mjukisbyxor - det vägrar jag tro på!

Nej, vilken egoist hon är..! Nog för att brudparet ska ha förståelse men det här tar priset!
    Antar att hon inte är så gammal heller!

Hoppas det löser sig!

• Sebastiána

Men herregud vilka månniskor det finns! Efter några år på BT borde jag vara luttrad, men jag blir lika förvånad varje gång jag läser sånt här.

• 120530

Hur gammal är hon egentligen? Jag tycker ni har varit väldigt tillmötesgående redan, egentligen tycker jag inte ni ska behöva gå med på att hon bär helsvart . Men vill hon inte komma nu trots att ni gått med på det, du har erbjudit henne att låna kläder eller gå med henne och handla, så tycker jag hon får stanna hemma. Låt inte henne göra dig ledsen på din bröllopsdag! Det som är mest sorgligt att att hon säkert ångrar sig efteråt..

• cityalven

hej!

vad tråkigt att det ska bli såhär bara några dagar innan!
    Dock har BT lärt mig att väldigt starka känslor kan uppstå just runt bröllop, var själv med om det förra året när min bror gifte sig och min pojkvän sedan snart två år tillbaka inte var bjuden.
    Bröllop i sig brukar framkalla spänningar både hos bröllopsparet men också hos deras familjer.

Det viktiga är att du känner att du inte gjorde nått fel och att din blivande make stöttar dig.

Självklart kommer svärmor ta sin dotters sida, speciellt om de är tajta i vanliga fall, känns lite lillasyster över henne. Att hon helt enkelt inte får som hon vill.

Du har ju ändå försökt. och det är ju inte som att ni gör det här för att skapa problem bara för henne. Då blir det ju hennes eget val och om hennes mamma tycker att du är dum är det ju bara att säga det: vi ville inte ha svart eller vitt då det inte är färger som passar och att vi nu i sista minuten ändå har sagt att hon får komma i sin svarta klänning men att hon valt att inte delta.

Hoppas att ni får en underbar och magisk dag trots lite mörka moln på himlen!

lyckoönskningar

cityalven

• MaalinJohansson
    Emblas Mamma skrev 2011-06-16 14:51:11 följande:
    Herregud säger jag bara!
    Jag blir så förbannad på sånt! En riktig barnrumpa är vad hon är!
    Hur svårt ka ndet vara att bara ta på sig ett par jeans och en tröja d
    Jag menar, ni har ju inte satt några krav utom att man inte ska ha svart eller vitt helt, och det kravet sätter de flesta!
    Hennes garderob kan ju inte bara bestå av svarta klänningar och mjukisbyxor - det vägrar jag tro på!

Nej, vilken egoist hon är..! Nog för att brudparet ska ha förståelse men det här tar priset!
    Antar att hon inte är så gammal heller!

Hoppas det löser sig!
    Ja jag är helr mål lös. Fattar liksom inte vad som flugit i henne. Var inne i stan idag och ser fina söta klänningar överallt. Hade varit så lätt att gå in på fredag om hon inte hittar något där hemma. Men det var tydligen helt fel av mig/oss så nu är allting mitt fel.

Hon är 20 år så jag tycker ju själv att man ska kunna bete sig bättre än så i den åldern
  • MaalinJohansson
    Emma F skrev 2011-06-16 15:04:53 följande:
    Hur gammal är hon egentligen? Jag tycker ni har varit väldigt tillmötesgående redan, egentligen tycker jag inte ni ska behöva gå med på att hon bär helsvart . Men vill hon inte komma nu trots att ni gått med på det, du har erbjudit henne att låna kläder eller gå med henne och handla, så tycker jag hon får stanna hemma. Låt inte henne göra dig ledsen på din bröllopsdag! Det som är mest sorgligt att att hon säkert ångrar sig efteråt..
    Hon är 20 år gammal. Men ibland kan man ju undra om det verkligen stämmer... Dom pratade idag och hon följer med hit i morgon. MEN hon ska ha den svarta klänningen annars kommer hon inte. Så jag har sagt att jag bryr mig inte. är som sagt faktiskt inte så insatt i det där utan det är ju min sambo som bråkar med henne. Men dom vill fortfarande inte prata med mig så om vi märker att dom visar sig sura mot mig eller liknande så kommer min sambo faktiskt be dom att åka hem igen trots att det är 50 mil.

Har bestämt mig för att inte tänka mycket mer på det här. Men det gör man ju ändå. Men min fina familj, släkt och vänner är där och det är dom jag ska ha roligt med! :)
  • marimekko86

Fan vad folk håller på... Kan de inte kliva utanför sina egna egon bara för en dag och fira ER dag??? Kommer någon och beteer sig så mot oss komemr jag direkt brinna av och be dem fara olch flyga.! Förstår att du blir arg eller ledsen, eller både och, men ödsla inte energi på den människan, fokusera på lördag.!

• MaalinJohansson
    cityalven skrev 2011-06-16 15:08:21 följande:
    hej!

vad tråkigt att det ska bli såhär bara några dagar innan!
    Dock har BT lärt mig att väldigt starka känslor kan uppstå just runt bröllop, var själv med om det förra året när min bror gifte sig och min pojkvän sedan snart två år tillbaka inte var bjuden.
    Bröllop i sig brukar framkalla spänningar både hos bröllopsparet men också hos deras familjer.

Det viktiga är att du känner att du inte gjorde nått fel och att din blivande make stöttar dig.

Självklart kommer svärmor ta sin dotters sida, speciellt om de är tajta i vanliga fall, känns lite lillasyster över henne. Att hon helt enkelt inte får som hon vill.

Du har ju ändå försökt. och det är ju inte som att ni gör det här för att skapa problem bara för henne. Då blir det ju hennes eget val och om hennes mamma tycker att du är dum är det ju bara att säga det: vi ville inte ha svart eller vitt då det inte är färger som passar och att vi nu i sista minuten ändå har sagt att hon får komma i sin svarta klänning men att hon valt att inte delta.

Hoppas att ni får en underbar och magisk dag trots lite mörka moln på himlen!

lyckoönskningar

cityalven

Tusen tack för dom fina orden! Känns jätte bra att min sambo stöttar. Och alla vänner jag pratat med om det här. Och det känns jätte jätte skönt att jag vet, att det inte är jag som skapat dom här problemen. Hon skulle varit tärna från början men började redan strula med klänningarna där. Efter många många timmars letande så bestämde hon sig för en klänning jag hittat. Och när vi skulle beställa den när det var två månader kvar fick hon för sig att gå ner i vikt. Och när det var en månad kvar var klänningarna borta. Men jag märker ju nu att jag är väldigt glad över att vi inte har henne som tärna.
  • Ylviz

20 år men väldigt omogen! Så trist! Det enda hon har att fixa är att dyka upp och ha på sig något som passar. Ni har massor att fixa och tänkta på. Skit i henne hon är inte värd dina tankar! 
    Hon kommer märka på bröllopet att man inte bär svart, men det är hennes problem. Knäppt att inte hennes mamma har sagt det till henne... Mammor brukar ju annars kunna leverera sanningar till de mest egotrippade tonnåringar och i hennes fall så verkar hon vara på den menatala nivån, en trotsig tonnåring som tror att värden står och faller med vad hon gör och inte.
    Suck! 
    Som sagt, strunta i henne... 

• MaalinJohansson
    marimekko86 skrev 2011-06-16 19:31:23 följande:
    Fan vad folk håller på... Kan de inte kliva utanför sina egna egon bara för en dag och fira ER dag??? Kommer någon och beteer sig så mot oss komemr jag direkt brinna av och be dem fara olch flyga.! Förstår att du blir arg eller ledsen, eller både och, men ödsla inte energi på den människan, fokusera på lördag.!
    Ja jag tycker det här är så respektlöst. Men vi kanske har helt olika "stilar" Jag tror inte riktigt att dom förstår vad det är vi ska ha för bröllop. Då vi faktiskt ska göra det lyxit och fint trots att det är ett budget bröllop. Dom tror typ att det blir supa fest direkt och att vi kommer dricka direkt ur dunken.

Om det hade varit min syster hade det varit en annan sak för mig. Då hade jag blivit riktigt arg och vågat "säga" till mer. Men i den situationen så hade mina föräldrar aldrig låtit henne gå i svart heller. Och jag känner ju inte hans syster så bra. Han träffade henne första gången för ett år sen så jag har träffat henne 3 gånger. Så därför "vågade" jag liksom inte bråka så med henne för jag tänker ju på min man också och vill så klart att någon från hans sida också ska komma. Men jag trodde ju inte att hon skulle vara så här jävla löjlig och barnslig rent ut sagt.
  • MaalinJohansson
    Ylviz skrev 2011-06-16 19:41:36 följande:
    20 år men väldigt omogen! Så trist! Det enda hon har att fixa är att dyka upp och ha på sig något som passar. Ni har massor att fixa och tänkta på. Skit i henne hon är inte värd dina tankar! 
    Hon kommer märka på bröllopet att man inte bär svart, men det är hennes problem. Knäppt att inte hennes mamma har sagt det till henne... Mammor brukar ju annars kunna leverera sanningar till de mest egotrippade tonnåringar och i hennes fall så verkar hon vara på den menatala nivån, en trotsig tonnåring som tror att värden står och faller med vad hon gör och inte.
    Suck! 
    Som sagt, strunta i henne... 
    Ja jag ska verkligen strunta i henne. Min sambo har ju precis blivit sjuk med bronkit nu också. Alltså har han inte kunnat hjälpa till nu i slutet pga att han inte orkar. Så jag har fått så med allt själv. Dom kommer hit i morgon så jag ska då hem till min mamma och hjälpa henne med snittarna, tårtorna och sen ska vi fixa en massa i lokalen. Så jag kommer ju knappt att träffa dom vilket känns bra just nu och jag tänker inte be dom hjälpa till med något heller.
  • Dannedo

Hjälp. Hon kommer inte få det så jäkla lätt i livet om hon inte ens klarar av att anpassa sig efter dom enklaste regler. Det är ju inte ni som bestämmer att hon inte ska ha svart bara för att jävlas, det är ju helt vanlig vett och etikett som de flesta känner till att svart inte är passande på bröllop. Synd om henne!

• MaalinJohansson
    Dannedo skrev 2011-06-16 20:26:45 följande:
    Hjälp. Hon kommer inte få det så jäkla lätt i livet om hon inte ens klarar av att anpassa sig efter dom enklaste regler. Det är ju inte ni som bestämmer att hon inte ska ha svart bara för att jävlas, det är ju helt vanlig vett och etikett som de flesta känner till att svart inte är passande på bröllop. Synd om henne!
    Ja jag har förstått mer och mer nu att hon mer är ute efter bråk och går det liksom inte precis som hon vill, så ska det inte gå alls. Vi var på dop för hennes dotter i julas. och vi själva har en son som var tre år då. Han använde fortfarande napp då men dom hade hon gömt för att hon hade bestämt att han inte skulle ha napp den dagen? Liksom varför? Det slutade med att min sambo fick gå hem till henne och vända upp och ner på hela lägenheten för att hitta napparna så att han kunde få den sen på kvällen. Så när jag tänker tillbaka mer så gör hon väll saker för att jävlas. Vilket är så synd. För jag vill ju tycka om henne, men fortsätter det såhär så kommer ju jag också lacka ut någon gång.
  • PumaPeaches

Men stackars dig! Det är ju verkligen det sista du behöver tänka på nu..

Men vilken underbar fästman du har! Ibland kan dom ju vara lite mesiga männen, när det kommer till kvinnorna i deras släkt.. Skönt att han verkligen visar att han står bakom dig och att han själv delar samma mening.

Jag skulle gissa på att den här systern vill stå i centrum och gillar inte att denna dagen endast kommer att handla om dig (och din blivande man då), det är du som kommer få alla komplimanger och som alla ser fram emot att få se. Klänning, hår, ring osv.. Det är nog endast svartsjuka det hela handlar om kan du ju trösta dig med och inte dig personligen. Tyvärr har hon ju lyckats att dra till sig uppmärksamheten nu och det är synd om henne så nu är hon väl nöjd... Men fjäska inte för henne utan stå för det du tycker och passar det inte får det vara. Hon kommer att ångra sig att hon inte gick på bröllopet och hon skall behöva förklara sig till andra varför hon inte gick..

Men hoppas att det löser sig till det bästa iallafall..

Lycka till med allt och hoppas ni får ett fantastiskt bröllop!

• prinsessanogrodan

TS, hur blev det?  Hade hon svart klänning?

• MaalinJohansson

Ja hon hade svart sleten tunika på sig. Men hennes mamma såg nog nog ännu värre ut

Svar på tråden Min mans syster vägrar att komma