• sasssyy

    skriva egna löften

    Efter mycket funderande har vi nu bestämt oss för en borgerlig vigsel eftersom vi inte hittar någon präst som vill gå med på hur vi vill lägga upp vår vigsel. Vi hade en präst som ställde upp men han bor 10 mil bort, inget körkort och till vår vigselplats går inga bussar.. så det var för mäckigt.

    Vår vigselförättare är en härlig kvinna som är öppen för alla våra underliga idéer hehe....

    MEN nu vill min blivande make att vi skriver våra egna löften. Han har bott i USA i många år och där är det tydligen vanligt. Jag har varit med på många svenska vigslar då jag sjungit mycket i kyrkan, men har aldrig sett det här.
    Jag är i vanliga fall väldigt duktig på att skriva, har försörjt mig på det samt att jag undervisat i svenska i 15 år, men nu låser det sig...det får ju inte vara för långt, inte för kort och det ska matcha hans löften utan att jag ska ha sett vad han skrivit......jag har lite lätt panik faktiskt *S*

    Jag frågade honom i går hur han tänkt.. och det han sa var först och främst att han inte var klar utan han hade bara funderat och att han kommer ha en "del" med varför han älskar mig, och en del som mer är en löftesdel, motsvarande "älska i nöd och lust i alla våra dagar" typ.....

    Jag vette hundan vad jag ska skriva...vi har haft det jättekämpigt de första åren, jag vet inte om jag ska ta upp det... det känns som en stor del av varför vi är dem vi är idag... att vi tog oss igenom allt det där jobbiga för att vi bestämt oss för att stanna tillsammans, ...samtidigt som jag är rädd att det river upp dåliga minnen för honom..

    Jag vill gärna att det ska komma från hjärtat men jag kan tänka mig att bädda in något fint citat om det finns något.. kort sagt.. vad jag vill ha med denna tråden är HJÄLP!!!

    Inspiration och tips... skrev ni era egna löften? Skriver ni egna löften? Dela med er snälla....

  • Svar på tråden skriva egna löften
  • BlomAnna

    Dina löften behöver inte alls matcha hans löften. För du älskar inte honom av samma anlednignar som han älskar dig och det är ju DINA ord på er kärlek han vill höra


    Vi ska också skriva våra egna löften och jag kommer helt enkelt bara skriva från hjärtat det jag vill säga till min älskade och vad jag vill lova honom.


    Ang att ni haft det lite tufft kanske du inte behöver skriva vad och varför utan mer att ni haft både hinder, gropar och berg att övervinna på vägen men att det också är det som gör att er kärlek är så stark och kommer vara livet ut. (inte så vackert formulerat men du förstår tanken...)

  • BlomAnna

    Om du vill ha med ett citat eller ordspråk är det en bra början tycker jag man kan typ läsa citatet och sen säga "så beskriver NN kärleken/äktenskapet..."

  • MiaAnd

    Vi ska också ha egna löften. Tycker det blir fint och personligt! Var på ett sånt bröllop förra sommaren och inte ett öga var torrt. :) 

    Jag har redan knåpat ihop ett löfte, sen förra gången vi var på väg att gifta oss (ja, vi har också haft det ganska tufft tidigare...) och tycker att det håller än idag. Faktiskt lite imponerad över hur jag lyckades få ihop det då och väldigt tacksam att jag har nåt att utgå ifrån, för jag håller med om att det är svårt. SKa försöka fila till det lite, kanske ändra något. 

    Jag tror att bara man kommer igång så kommer nog orden att flöda på. Vill minnas att det var så när jag skrev mina. 

  • sasssyy

    tack för tipsen.. jag menar ju inte att de ska matcha hans så att de är likadana utan mer upplägget och längden, så att inte jag står o ordbajsar (vilket jag är förträffligt duktig på) i tio minuter medan hans är fem meningar.....det känns här som att han... som alltid alltid varit så kass på att uttrycka sina känslor, ligger tusentals mil före mig i det här fallet.....

    Ang citat kommer jag så klart tala om att någon annan sagt det och i vilket sammanhang, men just nu hittar jag inte ens något citat som passar *S*....

  • BlomAnna
    sasssyy skrev 2011-06-16 12:01:35 följande:
    tack för tipsen.. jag menar ju inte att de ska matcha hans så att de är likadana utan mer upplägget och längden, så att inte jag står o ordbajsar (vilket jag är förträffligt duktig på) i tio minuter medan hans är fem meningar.....det känns här som att han... som alltid alltid varit så kass på att uttrycka sina känslor, ligger tusentals mil före mig i det här fallet.....

    Ang citat kommer jag så klart tala om att någon annan sagt det och i vilket sammanhang, men just nu hittar jag inte ens något citat som passar *S*....
    Jag tycker inte det stör om löftena är olika långa men 10 min är lite långt kanske

    Ang citatet tänkte jag mest att det passar väldigt bra i början så har man något att utgå från liksom. Om du inte hittar något citat eller ordspråk kan du ju ta en textbit ur en låt som betyder mycket eller som du förknippar med er. Låtar kan ju också ge bra inspiration. Jag älskar texten till Only you can love me this way med Keith Urban eftersom det så tydligt beksriver hur jag känner för min blivnade man.
  • sasssyy

    vi har ju aldrig haft någon låt som vi sett som "vår":..förrän melodifestivalen i år.."oh my God"..haha.. den har nog tyvärr inga passande citat.och sjunga den tänker jag inte heller göra..jag har ju ett tag till på mig får söka vidare.

  • Å och D

    Här kommer hela talet till metrte Marit, kanske lite inspiration :)


     


    Kära Mette-Marit,


    Det gnistrar i din själ.


    Att leva är att älska det bästa din själ fick uppnå; att leva är att arbeta och sträva mot ett rikare mål.


    Detta är det viktiga.


    Allt vi gör i äkta kärlek blir till liv. Och när kärleken kombineras med ansträngning kan varje enskild individ uppnå ”ett rikare mål”.


    Mette-Marit, du är känslig, du har lätt att ryckas med, du är noggrann, initiativrik, brinnande engagerad, temperamentsfull, modig, outgrundlig.


    Du kan vara på din vakt eller rakryggad, du har fin humor och ett stort, varmt hjärta. Med andra ord är du en helt fantastisk, komplicerad människa.


    Jag tror inte jag har varit så adrenalinstinn tillsammans med någon som med dig.


    Jag tror inte jag har varit så svag och aldrig så stark som när jag varit tillsammans med dig.


    Jag tror inte jag har varit så uppfylld av kärlek som tillsammans med dig.


    Du får fram hela spektrat. När vi kommunicerar känner jag mig som en hel människa. Tack för att du ger mig den känslan.


    I dag är du inte längre bara min vän, min käresta och min fästmö.


    I dag har vi gift oss och du har blivit Norges kronprinsessa. Jag gläder mig åt att leva vid din sida och tillsammans med Marius.


    Jag kan inte lova att det blir problemfritt och lätt, men det kommer att bli innehållsrikt och starkt.


    Tack för att du gav mig möjligheten att leva tillsammans med Marius. Det är en gåva i sig.


    Tack för kärleken och din insats, Mette-Marit. Jag är stolt över att kunna kalla mig din livsledsagare.


    För nu är vi här. Nu är vi tillsammans.


    Mette-Marit, jag älskar dig!


    Jag vill nu utbringa brudens skål.


  • sasssyy

    vackert.. men det är ju ett tal... inte löfte.. men väldigt vackert. Inget som direkt slog an något hos mig men vi får se..

  • BlomAnna
    sasssyy skrev 2011-06-16 13:10:11 följande:
    vi har ju aldrig haft någon låt som vi sett som "vår":..förrän melodifestivalen i år.."oh my God"..haha.. den har nog tyvärr inga passande citat.och sjunga den tänker jag inte heller göra..jag har ju ett tag till på mig får söka vidare.
    Hihi ok
  • MrsDRBM
    sasssyy skrev 2011-06-16 13:10:11 följande:
    vi har ju aldrig haft någon låt som vi sett som "vår":..förrän melodifestivalen i år.."oh my God"..haha.. den har nog tyvärr inga passande citat.och sjunga den tänker jag inte heller göra..jag har ju ett tag till på mig får söka vidare.
    Tycker det finns många fina meningar i "Oh my God". T.ex:

     "In this world there are no words for me to explain my feelings for you"

    "My intuition tells me you're the one forever. I can see my self in bed with you when I am sixty-two"

  • sasssyy

    ja just den sista raden där är väldigt talande....där sa du nåt

  • sasssyy

    Ett litet utkast ...vad tycker ni..

    XX Om ord kunde beskriva hur mycket jag älskar dig och hur stolt och glad jag är över att bli din fru så skulle det vara så mycket lättare att förklara.
    När du kom in i mitt liv var jag egentligen inte redo att börja om, men ödet ville annat och vi har växt samman genom motgångar och problem.
    Jag älskar ditt sätt att vara, ditt sätt att se på livet, att se möjligheter och mål istället för problem och hinder.
    Jag älskar dig för att du vågar lita på mig så pass mycket att du vågar visa dig svag och jag älskar dig för att du kan vara min Herkules och bära hela min värld på dina axlar när jag behöver det.
    Jag älskar din sårbarhet och att du vågar visa den för mig och jag älskar att du älskar mig- med alla mina brister och fel.
    Jag älskar att du får mig att tro på att du tycker att jag är vacker, att jag känner mig vacker när du ser på mig och jag älskar att få tillhöra någon som har ett sådant varmt och stort hjärta som du har.
    Vårat liv tillsammans börjar inte här och nu, det har redan börjat men idag tar vi det där extra steget som betyder så mycket. Och jag älskar dig för att du vågar ta det steget tillsammans med mig. Det är första dagen på resten av våra liv i dag och vi börjar ett helt nytt äventyr i dag genom att byta ringar med varandra och lova varandra trohet, ärlighet och kärlek så länge våra liv varar.
    Jag kommer göra mitt bästa för att vara den fru du vill ha och drömmer om och jag vet att du står bakom mig i allt jag gör och allt jag drömmer om så det kommer bli en ganska så lätt uppgift.
    När du först friade så talade vi mycket om hur vi ville ha vårat bröllop och vi kom fram till att vi ville leva våran dröm, inte någon annans och det känns så rätt att göra det så här i dag med dem som står oss närmast.
    I dag är dagen då jag inför våran familj och hela världen lovar dig att jag stannar hos dig, i vått och torrt, i nöd och lust, glada dagar och tunga dagar så kommer jag alltid att finnas vid din sida och vara den du kan vända dig till.
    FÖr, som SOnja och Shirley sjunger, DU är allt jag nånsin önskat, du är allt jag nånsin drömt. Du är den som får mig minnas, alla drömmar jag har glömt och du är den som får mig hoppas du är den som får mig le. All min kärlek får du bära - hela livet vill jag ge.
    Hela mitt liv, varje dag, varje årstid och varje år från och med nu är jag din och jag är stolt över att få bära ditt namn tills den dagen jag dör. Jag tar dig XX som min make i all evighet.
     

    **************************************************************************************************************************

    tips?
    Kritik?

  • BlomAnna
    sasssyy skrev 2011-06-20 16:15:00 följande:
    Ett litet utkast ...vad tycker ni..

    XX Om ord kunde beskriva hur mycket jag älskar dig och hur stolt och glad jag är över att bli din fru så skulle det vara så mycket lättare att förklara.
    När du kom in i mitt liv var jag egentligen inte redo att börja om, men ödet ville annat och vi har växt samman genom motgångar och problem.
    Jag älskar ditt sätt att vara, ditt sätt att se på livet, att se möjligheter och mål istället för problem och hinder.
    Jag älskar dig för att du vågar lita på mig så pass mycket att du vågar visa dig svag och jag älskar dig för att du kan vara min Herkules och bära hela min värld på dina axlar när jag behöver det.
    Jag älskar din sårbarhet och att du vågar visa den för mig och jag älskar att du älskar mig- med alla mina brister och fel.
    Jag älskar att du får mig att tro på att du tycker att jag är vacker, att jag känner mig vacker när du ser på mig och jag älskar att få tillhöra någon som har ett sådant varmt och stort hjärta som du har.
    Vårat liv tillsammans börjar inte här och nu, det har redan börjat men idag tar vi det där extra steget som betyder så mycket. Och jag älskar dig för att du vågar ta det steget tillsammans med mig. Det är första dagen på resten av våra liv i dag och vi börjar ett helt nytt äventyr i dag genom att byta ringar med varandra och lova varandra trohet, ärlighet och kärlek så länge våra liv varar.
    Jag kommer göra mitt bästa för att vara den fru du vill ha och drömmer om och jag vet att du står bakom mig i allt jag gör och allt jag drömmer om så det kommer bli en ganska så lätt uppgift.
    När du först friade så talade vi mycket om hur vi ville ha vårat bröllop och vi kom fram till att vi ville leva våran dröm, inte någon annans och det känns så rätt att göra det så här i dag med dem som står oss närmast.
    I dag är dagen då jag inför våran familj och hela världen lovar dig att jag stannar hos dig, i vått och torrt, i nöd och lust, glada dagar och tunga dagar så kommer jag alltid att finnas vid din sida och vara den du kan vända dig till.
    FÖr, som SOnja och Shirley sjunger, DU är allt jag nånsin önskat, du är allt jag nånsin drömt. Du är den som får mig minnas, alla drömmar jag har glömt och du är den som får mig hoppas du är den som får mig le. All min kärlek får du bära - hela livet vill jag ge.
    Hela mitt liv, varje dag, varje årstid och varje år från och med nu är jag din och jag är stolt över att få bära ditt namn tills den dagen jag dör. Jag tar dig XX som min make i all evighet.
     

    ************************************************** ************************************************** **********************

    tips?
    Kritik?
    Jätte fint!!

    Finns några ställen där du skulle kunna ändra på svenskan kanske men det är ju en smaksak
  • BlomAnna

    Tycker du skrivit jätte fint! Detta skulle jag dock ändra på

    XX Om ord kunde beskriva hur mycket jag älskar dig och hur stolt och glad jag är över att bli din fru skulle det vara mycket lättare att förklara.
    När du kom in i mitt liv var jag egentligen inte redo att börja om, men ödet ville annat  annorlunda och vi har växt samman genom motgångar och problem.
    Jag älskar ditt sätt att vara, ditt sätt att se på livet, att se möjligheter och mål istället för problem och hinder.
    Jag älskar dig för att du vågar lita på mig så pass mycket att du vågar visa dig svag och. Jag älskar dig för att du kan vara min Herkules och bära hela min värld på dina axlar när jag behöver det.
    Jag älskar din sårbarhet, att du vågar visa den för mig och jag älskar att du älskar mig- med alla mina brister och fel.
    Jag älskar att du får mig att tro på att du tycker att jag är vacker, att jag känner mig vacker när du ser på mig och jag älskar att få tillhöra någon som har ett sådant varmt och stort hjärta som du har.
    Vårat liv tillsammans börjar inte här och nu, det har redan börjat men idag tar vi det där extra steget som betyder så mycket. Och jag älskar dig för att du vågar ta det steget tillsammans med mig. Det är första dagen på resten av våra liv i dag och .Vi börjar ett helt nytt äventyr i dag genom att byta ringar med varandra och lova varandra trohet, ärlighet och kärlek så länge våra liv varar.
    Jag kommer göra mitt bästa för att vara den fru du vill ha och drömmer om och jag vet att du står bakom mig i allt jag gör och allt jag drömmer om så det kommer bli en ganska så lätt uppgift. (förstår inte detta rikgtigt)
    När du först friade så talade vi mycket om hur vi ville ha vårat bröllop och vi kom fram till att vi ville leva våran dröm, inte någon annans och det känns så rätt att göra det så här i dag med dem som står oss närmast.
    I dag är dagen då jag inför våran familj(er) och hela världen lovar dig att jag stannar hos dig, i vått och torrt, i nöd och lust(.) Under glada dagar och tunga dagar kommer jag alltid att finnas vid din sida och vara den du kan vända dig till.
    FÖr, som SOnja och Shirley sjunger, DU är allt jag nånsin önskat, du är allt jag nånsin drömt. Du är den som får mig minnas, alla drömmar jag har glömt och du är den som får mig hoppas du är den som får mig le. All min kärlek får du bära - hela livet vill jag ge.
    Hela mitt liv, varje dag, varje årstid och varje år från och med nu är jag din och jag är stolt över att få bära ditt namn tills den dagen jag dör. Jag tar dig XX som min make i all evighet.

  • sasssyy

    som fd svensklärare håller jag med om ändringarna.. MEN det ska vara talspråk och inte skrivspråk...det blir på tok för "stolpigt" och tillgjort om man håller på korrekt svenska och det vill jag inte. Det sk aju låta som mina egna ord och ligga naturligt i munnen på mig. Jag pratar absolut inte så *S* Men rent grammatiskt är det ju HELT korrekt och om det vore en skrivelse hade jag aldrig skrivit på det viset.

Svar på tråden skriva egna löften