• Cicci90

Antal sånger i kyrkan?

Hur många solo-/duettsånger har ni haft/ska ha i kyrkan?
    När vi räknar bort in-/utgångsmarsch samt psalmer..

För tillfället har vi fyra sånger som vi väldigt gärna vill ha i kyrkan (iofs har vi ett år på oss att ändra endel ;)).
    Och visst, det är våran dag och vi får ha precis hur många sånger som helst, men jag vill inte att gästerna ska tycka att vigseln tar lång tid och blir tråkig.
    Jag vill inte heller att jag och min blivande ska tycka att det tar lång tid.

Så, tillbaka till frågan,
    hur många sånger har ni haft/ska ha?

• Svar på tråden Antal sånger i kyrkan?
  • Cantaton

Jag sjunger ofta på vigslar och då är det allra vanligast med två sånger (mina kommande fem vigslar har 1-2 sånger), men då och då vill brudparet ha tre sånger. OM jag sjunger fler är det oftast för att jag då även sjunger under in- och/eller utmarsch utöver solona i själva akten. Nog för att det är jättefint med musik, men tänk på att ni som brudpar, era löften och ringväxling etc. ska vara i fokus; musikstyckena ska "bara" vara vackra inslag under ceremonin utan att de tar över och vigseln upplevs som en konsert.

• Gopplan

Vi ska inte ha några andra sånger än psalmer. Vi tycker att det räcker så bra med dem. Skrattande

• Pinkgrape

Eftersom vi kommer ha allt det du nämner ovan, såhär kommer vi ha det.

Ingångsmarsch
    Psalm
    Solosång
    Solosång
    Psalm
    Utgångsmarsch

Vi valde att bara ha två solosånger och två psalmer, då vi tycker att det kan bli lite väl mycket annars. Både för gästerna att sitta och lyssna på, men också för oss att stå där framme och lyssna på. Lite för långrandigt med fler kan jag tycka. Speciellt då vi kommer ha barn med också, hur länge orkar de sitta still? Men även utan barn hade vi förmodligen valt samma upplägg. Vigseln får gärna ta lite tid, men inte för lång tid.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Sebastiána

Vi hade inga solosånger, med tre vackra psalmer.

• Cicci90

Puttar upp tråden lite..
    Är det inga andra som vill ha lite fler sånger under vigseln?

• Chicita

Vi kommer att ha två psalmer, tre solo/duetter och eventuellt skulle prästen sjunga en hymn.
    Vi gav sambons lillebror en lista på 4 låtar och sa att vi ville ha två av dom och sen fick han välja om han och hans tjej skulle ta en till eller inte och i så fall fick dom välja vilken av dom två andra dom skulle ta. Och dom ville först ta alla... men där fick vi bromsa lite. Så det blir "bara" 3... 

• MrsT2011

Jag är inte helt säker på att alla präster ens godkänner mer än tre solosånger under vigseln. Man KAN ha fyra men alla präster uppskattar inte detta utan resonerar som Cantaton skriver att det tar för mycket fokus från vigselakten.

Vi hade tre solosånger och två psalmer, helt perfekt enligt vår uppfattning! ;)

• Cicci90
    MrsT2011 skrev 2011-06-17 11:47:41 följande:
    Jag är inte helt säker på att alla präster ens godkänner mer än tre solosånger under vigseln. Man KAN ha fyra men alla präster uppskattar inte detta utan resonerar som Cantaton skriver att det tar för mycket fokus från vigselakten.

Vi hade tre solosånger och två psalmer, helt perfekt enligt vår uppfattning! ;)
    Jag har redan pratat med prästen om detta och där var det inget hinder. Jag frågade honom om det var vanligt att det var så många sånger och han svarade att tre är vanligast, men att han har varit med på flera bröllop där de har haft fyra sånger.

Det är så svårt att välja ut vilka sånger vi ska ha, tycker att alla våra fyra är så fina!
  • Å och D

Vi ska ha två, har själv varit på en vigsel där det var tre och jagtyckte absolut att det blev FÖR mycket.

• cc2011

Vi ska ha två :)

Bröllopsdagen är 6/8-2011
Svar på tråden Antal sånger i kyrkan?