• Å och D
    Äldre 15 Jun 17:24
    8639 visningar
    4 svar
    4
    8639

    Toreador ut Carmen?

    Hej

    Vi letar, letar, letar utgångsmusik och jag gillar toreador ur Carmen. Men, jag kan väldigt lite iom denna uppsättning, är det någon som kan ge mig en hint om detta vore direkt olämpligt?

    Har tänkt ha den UTAN text dock


    ">



    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-15 17:24
    UR Carmen menar jag såklart...

  • Svar på tråden Toreador ut Carmen?
  • Aniara­4
    Äldre 15 Jun 17:31
    #1

    När jag har badat och Carmen torkat mig, torr e' ja' då, torr e' ja' då. {#emotions_dlg.djavulsk}

  • Sebast­iána
    Äldre 16 Jun 08:11
    #2

    Tja, för dem som kan historien om Carmen är det väl inte så lämpligt, men om man bortser från det är den ju pampig (jag skulle få fel associationer, men jag kommer ju inte att vara gäst på ert bröllop .

  • lärkan
    Äldre 16 Jun 20:50
    #3

    Om man ska tänka på handlingen i Carmen så är den väl inte den mest lämpliga bröllopsmusiken direkt, men å andra sidan så är det många klassiska stycken som spelas i alla möjliga olika sammanhang som absolut inte passar in om man börjar tänka på handlingen. Men som sagt var så är det pampig och underbar musik.
    Toreadorarian handlar om Escamilio som skryter om sina kunskaper som tjurfäktare och flörtar med Carmen och de andra damerna på puben.
    Carmen som rollfigur är en kvinna som inte skulle gifta sig i första taget och hon vill bara umgås med män på sina villkor och när hon är på rätt humör.
    Sammanfattning av handlingen: www.mogensoperasidor.se/carmen.htm


    Livet är som musik. Det måste komponeras efter gehör, känsla och instinkt, inte efter fasta regler.
  • Äldre 18 Apr 10:56
    #4
    +1

    Carmen är en metafor för en handduk, vilket som torkar "mig". Vilket inte betyder just "mig" eller den person, utan det är "Mei", som är ett namn, för ett får. Handduken torkar fåret efter den har badats, för att få ullens fibrer att öppna sig, vilket för det mycket enklare när man klipper fåret sedan efter. Vilket leder till barnvisan "Bä bä vita lamm". Att båda dessa barnvisor hänger ihop är såklart inte ett sammanträffande,utan en konspiration. Det är inte bara dessa två låtar som hänger ihop, utan alla barnvisor på något sätt gör det. Någon gång om flera år så kommer konspiration sätta ihop alla låter till en överdrivet lång låt. Vilket de snabbare upp så att det formar ord, vilket kommer hjärntvätta barnen. Snälla sprid detta, för barnens skull.

Svar på tråden Toreador ut Carmen?