• Snarts­jukskö­terska
    Äldre 15 Jun 11:34
    3637 visningar
    6 svar
    6
    3637

    Ansökan om nytt pass

    Jag och min man gifte oss för 1 vecka sen och planerar att åka till Rom om 2 veckor alltså 3 veckor efter vigseln. Min man har tagit mitt namn och vi skickade in ansökan om namnbyte i samband med att vi skickade in för hindersrprövning alltså innan vigseln. Min mans gamla pass har gått ut så i nuläget har han inget pass alls. Jag har läst i tidigare trådar att bara namnbytet gått igenom räcker det med att ta med sig sitt leg med det gamla namnet till polisen, stämmer det? Hur vet man att namnbytet gått igenom om man inte fått någon bekräftelse från skatteverket (vilket jag förstår kan komma ganska långt efter att själva namnbytet registrerats)?


    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Ansökan om nytt pass
  • Kattpo­et
    Äldre 15 Jun 12:00
    #1

    Frågan är om du kan få ett pass så fort, det är ju hög säsong för  nya pass och  mitt pass tog 3 veckor att få utanför  högsäsong men det beror också var du bor.

    Knalla ner till skattemyndigheten och se om namnet gått igenom och ni kan få ett papper på det  och sedan går till polisen och fixa passet. 

  • MagicB­ride
    Äldre 15 Jun 17:23
    #2

    Jag fick hem papper om namnförändring dagen efter det gick igenom så de är ganska snabba.


  • Äldre 15 Jun 20:41
    #3

    Har han eleg? Då kan han logga in på Skatteverkets hemsida och kolla på sitt personbevis om namnet ändrats. Eller ring dem, då kanske ni kan skynda på ändringen om den inte gått igenom än.

    Ett pass får man på 5 arbetsdagar normalt sett. 

  • Snarts­jukskö­terska
    Äldre 15 Jun 21:45
    #4

    Jag har pratat med prästen nu som säger att hon skickade in vigselbeviset i fredags så namnändringen borde ha gå igenom i dagarna. Min man har e-leg och han kollade i går på dagen och då hade namnändringen inte gått igenom. Ett pass ska ta 5 arbetsdagar som regel men i värsta fall får vi fixa ett provisoriskt pass som man då får direkt i handen vad jag förstår?

  • Kattpo­et
    Äldre 15 Jun 21:50
    #5

    Lycka till ialla fall!  

  • Äldre 15 Jun 21:51
    #6

    Ja, ska ni till Rom så funkar ju ett provisoriskt pass säkert (men alla länder godkänner dem inte för inresa). Surt är det också, eftersom de kostar mer än dubbelt så mycket som ett vanligt.

Svar på tråden Ansökan om nytt pass